پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

پگاه شفتی: آدم­‌ها بازهم چاق‌­تر از این می‌­شوند. درست مانند آدم‌­های فضانشین کارتون وال-ای.*

از کوزه‌گرى مجازى تا...!

 آن‌ها حتی نوک انگشت­‌هایشان را هم تکان نمی‌دادند و صبح تا شب در یک سفینه‌ی غول‌آسا مشغول خوردن و خوابیدن بودند.

این آدم‌ها البته چاره‌ای جز چاق بودن نداشتند. فناوری آن‌قدر پیشرفت کرده بود که حتی کارهای ساده‌ای مانند خوردن و لباس عوض کردن هم برعهده‌ی روبات‌ها بود و تمام فعالیت انسان‌ها این بود که فکرکنند و تصمیم بگیرند چه چیزی بخورند یا در آن لحظه چه‌طور تفریح کنند.

حالا فناوری قدم تازه‌ای در دنیای وال-ای گذاشته و قسمتی از این کارتون تخیلی را واقعیت بخشیده است:

شرکت «لیپ موشن»، که یک شرکت نوپای آمریکایی است، چندی پیش محصول تازه‌ای به بازار روانه کرد. این شرکت که در زمینه‌ی گسترش محصولات تعاملی میان انسان و رایانه فعالیت می‌کند، در سال 2010 تأسیس شد و درسال 2012 تحولی در زمینه‌ی دستورات حرکتی و رایانه به‌وجود آورد.

لیپ موشن دستگاه کوچک و جمع و جوری ارائه کرد که در وهله‌ی اول شبیه یک تلفن همراه کوچک بود. این دستگاه با وصل شدن به رایانه می‌تواند دستورات حرکتی را از انسان به رایانه منتقل کند. البته این فکر را  اولین‌بار کینکت به اجرا درآورد و لیپ موشن آن را به اوج رساند. حالا دیگر انسان‌ها لازم نیست حتی نوک انگشت‌هایشان را به موس نزدیک کنند، آن‌ها فقط با چند اشاره می‌توانند دستورهای خود را به رایانه منتقل کنند.

پس اگر کسی را دیدید که روبه‌روی یک مونیتور ایستاده و دارد حرکاتی شبیه به اجی مجی لاترجی انجام می‌دهد، نترسید و تعجب نکنید. او جادو نمی‌کند، فقط در حال کار با رایانه‌ی حرکتی خودش است.

شرکت لیپ موشن یک شعار معروف درباره‌ی محصولات تعاملی خود دارد. این شرکت ادعا می‌کند:

کوزه‌گری یک اثر مجازی با مقداری خاک رس مجازی، باید به قدری واقعی به‌نظر برسد، که کوزه‌گری واقعی در دنیای واقعی، ‌واقعی است!

اما دنیای تعامل و کاربری انسان‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. کره‌ی زمین را دور می‌زنیم و به ژاپن می‌رویم. مهد نوآوری‌های دنیای فناوری مدرن.

این‌بار سری به شرکت فوجیستو می‌زنیم.

شرکتی که درسال 1935 در ژاپن تأسیس شد و در ارائه‌ی محصولات و صنایع آی.تی پیشرو است،این شرکت محصولی رؤیایی و خارق‌العاده ابداع کرده است.

این محصول دوربینی است سوار بر یک کنسول که می‌تواند با اسکن اشیای دوبعدی آن‌ها را به صفحات لمسی تبدیل کند و می‌تواند هرقسمتی را که کاربر انتخاب کند، به رایانه بفرستد. با این محصول که مجهز به یک دوربین وب‌کم و یک پروژکتور است، می‌توان به راحتی کتاب‌ها، عکس‌ها و فرم‌های چاپی دیگر را به رایانه منتقل کرد.

این سیستم طوری طراحی شده است که می‌تواند حرکات دست انسان را آنالیز کرده و عکس ومتن را از هم تمایز دهد.

«تایشی موراسه» محقق و سخنگوی لابراتوار فوجیستو می‌گوید:«این دستگاه هیچ فناوری پیچیده‌ای ندارد. از یک وب‌کم و یک پروژکتور ساده تشکیل شده و با پردازش‌گرهای ساده‌اش می‌تواند تصاویری را که دریافت می‌کند پردازش کند.»

این دستگاه نه تنها قادر است با کمک انگشت سطوح صاف را اسکن کند بلکه هم‌چنین می‌تواند از اشکال منقش بر روی چیزهایی مانند جعبه هم اسکن تهیه کند. بله درست است، لیپ موشن حرکات و ژست‌های انسانی را به رایانه می‌فرستد و اسکنر فوجیستو هم می‌تواند چیزها را برای پردازش به رایانه منتقل کند.

این اسکنر قرار است تا یک‌سال دیگر (2014م) وارد بازار ‌شود و انسان‌ها را در انجام کارهای روزمره‌شان تنبل و تنبل‌تر می‌کند. درست مثل انسان‌های کارتون وال-ای!

 

* انیمیشنی تخیلی درباره‌ی یک روبات هوشمند آشغال جمع کن، 700 سال پس از این‌که انسان‌ها کره‌ی زمین را ترک می‌کنند. این انیمیشن محصول کمپانی پیکسار (سال2008م) در سال 1378 (سال 2009م) برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم انیمیشن شد.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 696

کد خبر 212044
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز