آیدا ابوترابى: از زمان ساخت اولین وسیله‌‏ی متحرک که می‏‌توانست بدون نیاز به نیروی انسان و حیوان حرکت کند، چند قرن می‏‌گذرد.

گویا نخستین‌بار مخترعی به نام «فردیناند فربیست» اهل بلژیک، در سال 1678 میلادی (حدود سال 1058 هجری شمسی) وسیله‏‌ای به طول 65 سانتی‏‌متر برای سرگرم کردن امپراطور چین ساخت که چیزی شبیه اسباب‏‌بازی بود و می‏‌توانست چند متری راه برود. این وسیله پنج چرخ داشت و با بخار آب کار می‏‌کرد. حدود 90 سال بعد، در سال 1767 میلادی، یک فرانسوی به نام «نیکلاس جوزف کان» خودرویی ساخت که فقط برای سرگرمی نبود و می‏‌توانست به انسان خدمت کند. این ماشین قادر بود چهار تُن‌بار را با سرعتی بین هفت تا هشت کیلومتر در ساعت حمل کند. باز هم لازم بود حدود 90 سال دیگر بگذرد تا در سال 1860 میلادی «اتین لونوار» بلژیکی موتور احتراق را بسازد و دانش خودروسازی دنیا را متحول کند. موتورها از آن روز تا به‌ حال بسیار تفاوت‏ کرده‌اند و کامل‏‌تر و سریع‏‌تر و دقیق‏‌تر شده‌اند. اما یک چیز در آن‏‌ها چندان تفاوتی نکرده؛ سوختشان!

سال‏‌هاست که قیمت گران سوخت‏‌های فسیلی مثل بنزین و گازوئیل و هم‌چنین مضر بودن این سوخت‏‌ها برای محیط‏‌زیست، باعث شده سازندگان خودرو بیش از گذشته به فکر ساخت خودروهای پاک باشند. با این‌همه، هنوز نتوانسته‏‌اند سوخت مناسبی را جایگزین سوخت‏‌های فسیلی بکنند. اما در این میان، امید بیش‌تری به موتورهای برقی دارند.

شاید باورکردنی نباشد، اما خودروهای الکتریکی پیشینه‏‌ی قدیمی‏‌تری نسبت به ماشین‏‌های احتراقی دارند. خودروهای الکتریکی یا برقی به ماشین‏‌هایی گفته می‏‌شود که موتور الکتریکی دارند و نیروی خود را از باتری می‏‌گیرند. گفته می‏‌شود در سال 1830 میلادی اولین خودروی برقی ساخته شد و در سال 1892 به تولید انبوه رسید. در اوایل قرن بیستم، یعنی سال 1910 میلادی (1290 هجری شمسی) حدود 20 شرکت سالانه بیش از شش هزار خودروی برقی تولید می‏‌کردند. این ماشین‏‌ها تمیزتر و کم سر و صداتر از خودروهای بنزینی بودند و به راحتی روشن می‏‌شدند. چرا که دردسرهای هندل زدن موتورهای احتراقی را نداشتند. اما بعد از اختراع استارت برای ماشین‏‌های بنزینی، تولید ماشین‏‌های برقی کاهش یافت و به مرور متوقف شد. دلیل این موضوع هم روشن بود؛ ماشین‏‌های برقی در سرعت و امنیت با ماشین‏‌های بنزینی نمی‏‌توانستند رقابت کنند و تازه باید مدام شارژ می‏‌شدند!

با وجودی که در سال‏‌های اخیر ماشین‏‌های برقی سرعت و ایمنی بیش‌تری پیدا کرده‌اند و باتری‏‌هایشان متحول شده، اما هنوز یک مشکل اساسی دارند و آن هم شارژ کردنشان است. البته اگر قیمت بسیار بالای آن‏‌ها را مشکل ندانیم! در برخی کشورها جایگاه‏‌هایی برای شارژ خودروهای برقی تدارک دیده شده، اما همه‌جا در دسترس نیستند و برای شارژ کامل هم باید چندین ساعت صبر کرد!

تا به حال راه‏‌حل‎های زیادی برای رفع این مشکل پیشنهاد شده که یکی از جدیدترین آن‏‌ها استفاده از میدان‏‌های مغناطیسی است. دانشمندان دانشگاه استنفورد در آمریکا به روشی برای شارژ باتری دست یافته‏‌اند که ممکن است آینده‏‌ی ساخت خودروی برقی را متحول کند. در این روش از میدان‏‌های مغناطیسی برای انتقال بدون کابل جریان‏‌های بزرگ الکتریسیته به خودروها استفاده می‎شود. در این روش سیم‌پیچ‏‌هایی در کف جاده و در کف ماشین تعبیه می‏‌شود که وقتی ماشین روی سطح جاده حرکت می‏‌کند، نوسانات الکتریکی به وجود ‏آید و خودروی الکتریکی بی‌آن‌که متوقف شود، با این نوسانات شارژ شود. باید منتظر ماند و دید که در آینده با توسعه‏‌ی این طرح، استفاده از خودروهای برقی افزایش خواهد یافت؟!

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۰