مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات ناسا پس از کشف نشت نقص فنی در سیستم خنک‌کننده ایستگاه فضایی بین‌المللی در روز پنجشنبه، تصمیم گرفته‌اند امروز راهپیمایی فضایی برنامه‌ریزی نشده‌ای را برای تعمیر این نقص اجرا کنند.

براساس گزارش دیسکاوری،‌ با‌وجود اینکه نقص فنی جدید ساکنان ایستگاه را در معرض خطر قرار نداده‌است، یکی از بخش‌های سلول‌های خورشیدی ایستگاه که برق آن را تامین می‌کند، کاملا از کار افتاده و ایستگاه انرژی مورد نیازش را از نیمه دیگر سلول‌های خورشیدی تامین می‌کند.

اوایل روز پنج‌شنبه بود که ساکنان ایستگاه شاهد شناور شدن تکه‌هایی سفید رنگ از بخش سمت چپ ایستگاه بودند، فضانوردان به سرعت پی بردند این نشت آمونیاک از بخشی از ایستگاه است که در اول نوامبر سال گذشته تعمیر شده‌بود. مخزن آمونیاک این بخش از ایستگاه صبح روز جمعه به صورت کامل تخلیه شد. از این رو قرار است امروز راهپیمایی فضایی اضطراری برای رفع این نقص در ایستگاه و راه‌اندازی دوباره سلول‌های خورشیدی در سمت چپ آن انجام شود.

کاسیدی و مارشبرن دو فضانوردی هستند که این راهپیمایی فضایی را،‌در صورت تایید نهایی توسط ناسا، انجام خواهند داد. این دو فضانورد با انجام فعالیت‌های فیزیکی در خارج از ایستگاه فضایی نا‌آشنا نیستند زیرا هردوی آنها در سال 2009 دو راهپیمایی فضایی انجام داده‌اند.

تحول نرم در فضا

تحول قابل توجه دیگری که قرار است به زودی در ایستگاه فضایی رخ دهد، تغییر سیستم‌عامل رایانه‌های این ایستگاه از ویندوز XP به لینوکس است تا میزان اطمینان و پایداری سیستم‌های رایانه‌ای این آزمایشگاه مدارگر افزایش یابد.  طی این فرایند،‌دهها لپ‌تاپ متصل به شبکه opsLAN، شبکه‌ای که امکانات و قابلیت‌های حیاتی ماموریت‌های روزانه را دراختیار فضانوردان قرار می‌دهد، از ویندوز XP به لینوکس سوئیچ خواهند شد.

کیث چوالا مسئول شبکه opsLAN در ناسا می‌گوید ما از ویندوز به تغییر لینوکس تغییر می‌دهیم زیرا به سیستم عاملی نیاز داریم که پایدار و قابل اطمینان باشد، نرم‌افزاری که کنترل راحت‌تری را در اختیار ما قرار دهد تا اگر نیاز به ارتقا، انطباق یا تنظیم داشت بتوانیم به راحتی آن را انجام دهیم.

فضانوردانی که قرار است از این سیستم عامل جدید استفاده کنند در دوره‌هایی ویژه که توسط لینوکس ارائه شده‌بود، آموزش دیده‌اند. سیستم لینوکس درحال حاضر برروی بسیاری از سیستم‌های موجود در ایستگاه وجود دارد،‌از جمله می‌توان به اولین روبات فضانورد،‌روبونات اشاره کرد؛ این روبات علاوه بر‌اینکه توسط فضانوردان قابل تنظیم است، می‌توان آن را از روی زمین تنظیم کرد تا وظایف مختلفی را که انجام آنها در فضا برای فضانوردان بیش از اندازه خطرناک است را در ایستگاه  انجام دهد.

رایانه‌های ایستگاه فضایی در سال 2008، زمانی که سیستم عامل ویندوز بر روی آنها نصب بود دچار آلودگی شدند و لپ‌تاپ فضانورد روسی به کرم W32.Gammima.AG آلوده شد، آلودگی که توسط شرکت سایمتنک در دسته کم‌خطر طبقه‌بندی شد.

کد خبر 213554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز