حمایت از سلامت جامعه جزو اصلی‌ترین وظایف دولت‌هاست و حتی در آزادترین اقتصادهای دنیا که سخن از وظیفه نداشتن دولت‌ها درقبال جامعه به میان می‌آید، چتر حمایتی دولت از 2بخش سلامت و آموزش مردم همچنان باز است.

برای بیماران و خانواده‌هایشان همان درد بیماری کافی است و اگر حمایتی از آنها صورت نگیرد، قیمت روزافزون داروها دردی فراتر از رنج بیماری بر دل آنها خواهد نهاد. از ابتدای امسال ابتدا خبر حذف ارز مرجع از واردات دارو و دوبرابر شدن قیمت انواع داروهای وارداتی اعلام شد و بعد هم با تصویب سهم بخش سلامت از درآمدهای مربوط به هدفمندی یارانه‌ها معلوم شد که بودجه سلامت امسال یک هزار میلیارد تومان از رقم بودجه سال گذشته کمتر است؛

هرچند از سهم 6 هزار میلیاردی بودجه سلامت در سال گذشته حتی یک ریال هم به این بخش اختصاص نیافت و دولت امسال در حالی قدم در راه آزادسازی قیمت‌ها و تک‌نرخی کردن ارز گذاشته است که بخش سلامت ازجمله اولین بخش‌های آسیب‌پذیر از این سیاست‌های ارزی خواهد بود و این اتفاق ناخوشایند نیازمند توجه ویژه مسئولان برای حل مشکل است.


در این شرایط چند روز پیش مجلس با تعیین بخش‌های هزینه‌ای هدفمندی یارانه‌ها در حالی برای بخش سلامت 5هزار میلیارد تومان درنظر گرفت که در طول اجرای این قانون فقط 2هزار میلیارد تومان در سال 90به این بخش اعطا شده است.
به گزارش همشهری، این موضوع انتقاد نمایندگان مجلس به‌خصوص کمیسیون بهداشت و درمان را به‌همراه داشت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص به همشهری گفت: سال گذشته درآمد هدفمندی یارانه‌ها 56هزار میلیارد تومان بود اما امسال برای آن 50هزار میلیاردتومان درنظر گرفته شد. به همین دلیل سهم سلامت از 6هزار میلیارد تومان به 5هزار میلیارد تومان رسید. سال گذشته به‌دلیل توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، منابعی به بخش سلامت اختصاص نیافت که این موضوع آسیب‌هایی را به این بخش وارد کرد.

حسینعلی شهریاری افزود: امسال هم اختصاص سهم سلامت منوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. اگر درآمدی از این محل حادث شود می‌توان انتظار داشت که سهم سلامت هم پرداخت شود تا این بخش مهم بیش از این با مشکل مواجه نشود.
این نماینده مجلس افزود: کمترین توجه در این سال‌ها به بخش سلامت شده است.

درحالی‌که اجرای هدفمندی یارانه‌ها فشار زیادی به این بخش وارد کرده است اما فقط در سال 90سهم اندکی به این بخش داده شد. در این سال با وجود الزام دولت به پرداخت 3هزار و 150میلیارد تومان به این بخش در سال 90، دولت در روزهای آخر سال فقط 2هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت داد و مابقی را به بهانه ساخت مراکز درمانی در جاده‌های کشور به وزارت راه و شهرسازی داد.

سهم 10درصدی سلامت از هدفمندی یارانه‌ها باوجود تأکید در برنامه پنجم توسعه در این سال‌ها پرداخت نشده است. شاید به همین دلیل وزیر سابق بهداشت هم قبل از برکناری از کابینه دهم نسبت به این موضوع انتقاد کرده بود. مرضیه وحید دستجردی در اوج حمایت وزرای دیگر دولت از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفته بود که ورود به مرحله جدید آزادسازی قیمت‌ها بر حوزه سلامت اثر منفی خواهد گذاشت:

«درصورتی این تأثیرات منفی بر حوزه بهداشت و سلامت بی‌تأثیر خواهد بود که مبالغی از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی مردم اختصاص یابد.»در شرایطی که سهم 6هزار میلیارد تومانی سلامت سال گذشته پرداخت نشد، در سال‌جاری یک هزار میلیارد تومان از آن کاسته شده است که معلوم نیست چه میزان از آن اختصاص یابد.

کد خبر 216452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز