سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

یک موسیقی کلاسیک مثلاً از موتزارت یا بتهوون بردار و در دستگاه پخش موسیقی بگذار. بعد گوشه‏ای بنشین و چشمانت را ببند و به آن گوش کن. به نظرت نوایی که می‏شنوی چه رنگی است؟

رنگ‌ها را بنواز

دانشمندان بر این باورند که ما آدم‌‏ها با شنیدن هر موسیقی، رنگ مشخصی به ذهنمان خطور می‏‌کند. مثلاً با شنیدن یک ترانه‏‌ی شاد یک رنگ و با گوش دادن به یک موسیقی غمگین و آرام، رنگ دیگری را تجسم می‌کنیم. دانشمندان دانشگاه برکلی در تحقیق تازه‏‌ای، 100 داوطلب از مناطق مختلف قاره‌ی آمریکا را مورد بررسی قرار دادند. برای آن‏‌ها 18 موسیقی کلاسیک پخش کردند و از هر کدام خواستند بگوید چه رنگی به ذهنش آمده است. نتیجه‏‌ی آزمایش جالب بود؛ به موسیقی‌‏های زنده و شاد رنگ‏‌های شفاف مانند زرد نسبت داده شد و به موسیقی‏‌های آرام و حزن انگیز، رنگ‏‌های تیره مثل آبی. یعنی هر فرد با توجه به برداشت و احساسی که از یک آهنگ ‏گرفته بود، رنگی را به آن نسبت داد، اما با وجود تفاوت‌های فرهنگی و سلیقه‏‌های مختلف، بیش‌تر آدم‌ها رنگ‌های مشابهی را به یک آهنگ ربط دادند!

این تحقیق با چه هدفی انجام شده است؟ با پژوهش روی رابطه‏‌ی بین رنگ و موسیقی شاید بتوان دستگاهی ساخت که تصورات ما را با شنیدن یک موسیقی به تصویر دربیاورد. این طوری می‏‌توان فهمید هر کس با شنیدن آهنگ موردعلاقه‌‏اش چه احساسی دارد و چرا بعضی موسیقی‏‌ها جهانی می‏‌شوند و همه با آن‏ها ارتباط برقرار می‏‌کنند.

موضوع دیگر پی بردن به برخی بیماری‏‌های نادر عصبی است که در آن افراد، توانایی تمیز دادن بین حس‏هایشان را از دست می‏‌دهند و چند حس را با هم ترکیب می‏‌کنند. یعنی برای کلمه‏‌ها، مزه قائل می‏‌شوند. مثلاً طعمی را به یک رنگ مشخص اختصاص می‏‌دهند. جالب است بدانید که برخی از نوازندگان و موسیقی‌دانان معروف دنیا به این بیماری مبتلا هستند!

کد خبر 220043
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز