سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

می‏‌خواهی ببینی این غذا چه مزه‌‏ای دارد؟ خوب امتحانش کن!‌ کمی از آن را بچش و ببین چه طعمی دارد. خوش‌مزه بود؟ ترش یا شیرین؟ می‏دانی برای این احساس باید بیش‌تر قدردان دماغت باشی و نه دهانت؟!

این هم شد مزه

دکتر «بروس بریانت» محققی که روی مزه‌های مختلف، حس بویایی و چشایی فعالیت می‌کند، می‏‌گوید:‌ «هر طعم یا مزه،‏‎ سه بخش دارد که به کمک آن‏‌ها ما تفاوت را احساس می‏‌کنیم:‌ حس چشایی،‌ حس بویایی و حواس سه قلو. در واقع تفاوتی که ما با خوردن سیب و گلابی احساس می‏‌کنیم بیش‌تر به‌خاطر بینی ماست!»

اما سؤال این‌جاست که چرا آدم‏‌های مختلف از آن‌چه می‏‌خورند، درک متفاوتی دارند؟ مثلاً چرا یک غذا برای یکی تند و برای دیگری معمولی است؟ آیا فقط عادت‏‌های غذایی باعث این تفاوت‏‌ها می‌‏شود؟

ساختار سه‏‌قلو به مجموعه‌ اعصابی منتهی به مغز می‌گویند که حس‏های درد و سوزش را از طریق رشته‏‌های عصبی که به تغییر دما، لامسه و درد حساس‌اند، به‌طور موازی به مغز مخابره می‏‌کنند. مثلاً اگر سنگی در غذا باشد ما با مجموعه‌‏ی این حواس متوجه آن می‌‏شویم. دانشمندان می‏‌گویند بعضی از آدم‌‏ها به طور مادرزاد گیرنده‏‌های حسی‏شان یعنی همه یا بخشی از گیرنده‏‌های ساختار سه‌‏قلو، ضعیف‌‏تر از بقیه است. البته هنوز نتوانسته‌‏اند دلیل قانع‏‌کننده‌‏ای برای آن پیدا کنند.

برخی دیگر هم چون در دوران کودکی بیش‌تر غذاهای تند می‏‌خورند، حساسیت گیرنده‌‏هایشان را در بزرگ‌سالی از دست می‏‌دهند. آن‏ها آزمایش‏‌هایی روی برخی خانواده‏‌های مکزیکی انجام دادند و تغییراتی را بررسی کردند که روی حس چشایی آن‌ها ایجاد می‏‌شود. دانشمندان می‏‌گویند بررسی حواس چشایی و درک طعم و مزه‌ی غذاها آن‌قدر پیچیده است که برای اعلام نتیجه‏‌ای جدید، سال‏‌ها آزمایش و تحقیق باید کرد. آن‌‏ها حتی مشغول بررسی ارتباط بین شخصیت آدم‏‌ها و مزه‏‌های موردعلاقه‏‌شان هم هستند!

کد خبر 220044
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز