گروه حوادث: آتش مهیبی که یک ساختمان تولیدی در خیابان جمهوری در پایتخت را دربرگرفته بود، با تلاش بیش از 150آتش‌نشان مهار شد.

حوادث آتش نشانی

در این حادثه 2نفر جان خود را از دست دادند که یکی از آنها هنگام پریدن از پنجره طبقه چهارم، روی نرده‌های فلزی ساختمان فرود آمده بود. ساعت 10:55پنجشنبه، طبقه سوم یک ساختمان 6طبقه در خیابان جمهوری(تقاطع ظهیرالاسلام و ملت)، دچار آتش‌سوزی شد و آتش به سرعت به طبقات بالایی ساختمان سرایت کرد. در این ساختمان، 18واحد تولیدی در زمینه تریکو، پارچه و چاپ فعالیت می‌کردند و با توجه به وفور مواد قابل اشتعال در این کارگاه‌ها، ظرف مدت کوتاهی شعله‌های وحشتناک آتش، ساختمان را در برگرفت. درحالی‌که عده‌ای از کارگران از طریق راه پله‌ها و عده‌ای نیز با پریدن به پشت بام ساختمان مجاور سعی داشتند جان خود را نجات دهند، ماجرا به آتش‌نشانی گزارش شد و با توجه به وسعت آتش‌سوزی، آتش‌نشانان 9 ایستگاه به همراه 3تیم امداد و نجات و تجهیزات کامل راهی محل آتش‌سوزی شدند.

نجات از پشت‌بام

وقتی آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند، 5نفر از کارگران و ساکنان ساختمان خود را به پشت‌بام رسانده بودند که امدادگران با استفاده از بالابر هیدرولیکی، هر 5 نفر را نجات دادند. در همین حال گروه‌های اطفای حریق با استفاده از لوله‌های آبرسانی تلاش برای مهار حریق را آغاز کردند و این در حالی بود که تیم‌های نجات نیز با استفاده از تجهیزات تنفسی وارد راهروهای دودگرفته ساختمان شدند و جست‌وجو برای نجات گرفتار‌شدگان را شروع کردند.ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران درخصوص این حادثه به همشهری گفت: شعله‌های آتش آنقدر شدید بود که از پنجره‌ها به بیرون زبانه می‌کشید و صحنه وحشتناکی را به‌وجود آورده بود. با این حال تیم‌های نجات وارد ساختمان شدند و توانستند 3نفر را که در طبقات گرفتار و مصدوم شده بودند، از مرگ حتمی نجات داده و در اختیار امدادگران اورژانس قرار دهند.

مرگ مرد بدشانس

وی ادامه داد: زمانی که تیم نجات سرگرم جست‌و‌جو در طبقات بود، با کارگاهی روبه‌رو شد که در آن قفل بود. آتش‌نشانان در را شکستند و بعد از ورود به داخل کارگاه با جسم بی‌جانی زن جوانی روبه‌رو شدند. این زن هنگام آتش‌سوزی در داخل کارگاه تنها بود و به‌خاطر قفل‌بودن در نتوانسته بود خودش را نجات دهد و متأسفانه در محاصره دود و آتش جانش را از دست داده بود.ملکی افزود: دومین قربانی این حادثه مرد جوانی بود که در کارگاهی در طبقه چهارم گرفتار شده بود.

او خودش را به لبه پنجره رسانده بود تا با پریدن به حیاط ساختمان، نجات یابد. این در حالی بود که آتش‌نشانان وارد ساختمان شده و در حال ورود به طبقه چهارم بودند. وی اظهار داشت: همسایه‌ها با دیدن این مرد در لبه پنجره از او خواسته بودند که صبر کند تا آتش‌نشانان به وی برسند اما این مرد دقایقی قبل از رسیدن تیم نجات با عجله از پنجره به حیاط پرید که متأسفانه روی نرده‌های فلزی فرود آمد و جانش را از دست داد.

مهار یک‌ساعته

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به حضور بیش از 150آتش‌نشان در محل حادثه، تصریح‌کرد: سرانجام پس از یک ساعت تلاش بی‌وقفه، آتش مهار شد و آتش‌نشانان با ورود به طبقات، عملیات جست‌وجو، لکه‌گیری و خارج کردن دود از ساختمان را شروع کردند.وی افزود: خوشبختانه حضور بموقع و سرعت عمل آتش‌نشانان از توسعه و سرایت بیشتر شعله‌های سرکش آتش به تولیدی‌های دیگر این ساختمان و همچنین ساختمان‌های مجاور جلوگیری کرد و حساسیت این عملیات به حدی بود که سیدرضا خوشزاد، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و مهندس عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار نیز در محل حادثه حضور داشتند.ملکی تأکید کرد:

چیده شدن اجناس قابل اشتعال در داخل ساختمان و مخصوصا راه‌پله‌ها و فرسودگی ساختمان، یکی از دلایلی بود که آتش پس از دربرگرفتن طبقه سوم به دیگر طبقات نیز سرایت کرده و باعث شده بود که ارتفاع شعله‌ها به چندین متر برسد.به گفته وی، با خاموش‌شدن آتش، کارشناسان تحقیقات خود را برای روشن‌شدن علت بروز این حادثه آغاز کرده‌اند.

کد خبر 222871
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز