همشهری آنلاین: نماینده دزفول در مجلس پس از طرح سؤال از وزیر جهاد کشاورزی و استماع پاسخ خلیلیان اعلام کرد: از سخنان وزیر قانع نشدم اما ادامه بررسی سؤالم را متناسب با شأن مجلس نمی‌دانم.

فارس نوشت: در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سؤال ملی عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول از صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی قرائت شد.

پاپی‌زاده از وزیر کشاورزی پرسید «دلیل ارائه آمار غیرواقعی در بخش کشاورزی کشور چیست؟»؛ سؤالی که پیش از این در جلسه 21 شهریور سال گذشته در کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور خلیلیان مطرح و بررسی شده بود.

صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به سؤال نماینده دزفول در خصوص ارائه آمار غیرواقعی از سوی وزارتخانه متبوعش گفت: با توجه به اینکه هر برنامه‌ای بر پایه آمار صحیح استوار است، باید آمار درست ارائه کرد.

وی افزود: من در کمیسیون کشاورزی مباحث خود را مطرح کردم که اکنون سخنگوی کمیسیون نیز به بخشی از آن اشاره کرد؛ طبق گفته‌هایم در ارائه آمار درست عمل کردیم.

خلیلیان به روش‌های تولید آمار در بخش کشاورزی اشاره و تصریح کرد: هر 10 سال توسط مرکز آمار سرشماری عمومی در حوزه کشاورزی داریم و طی این 10 سال آمارگیری نمونه‌ای نیز انجام می‌دهیم و بعد از آن بر اساس روش موجود در دو سطح ملی واستانی کار را دنبال می‌کنیم و طی این مراحل ناظران نیز به آمارگیری نظارت دارند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سمت خود در دولت نهم و فعالیتش در حوزه آماری وزارتخانه متبوعش اظهار داشت: من در دولت نهم چند سالی مسئول آمار بودم و طی آن سال‌ها دقت لازم را در جمع‌آوری آمار به کار گرفته‌ام؛ به همین دلیل نماینده سؤال کننده به آمارهای دوران مسئولیتم طی آن سال‌ها یعنی سال‌های 84،85 و 86 و 87 ایراد خاصی نگرفت.

خلیلیان با توجه به اینکه در دوران مسئولیتم در وزارتخانه به عنوان مسئول آمار و حساسیت خاصی برای ارائه آمار داشتم این حساسیت را در دوران وزارت نیز حفظ کردم، تصریح کرد: در دوران وزارتم به‌طور طبیعی حساسیتم بالا می‌رود تا آمار ارائه شده با واقعیت منطبق شود.

وی از تلاش‌هایش برای ارائه آمار واقعی در بخش کشاورزی سخن گفت و افزود: البته ممکن است به‌صورت ناخواسته مشکلاتی در جمع‌آوری آمار به وجود آید که البته تا 5 درصد خطا قابل قبول است اما هیچ‌گاه آماری را عمدا اگر غلط باشد، منتشر نمی‌کنیم.

پس از سخنان وزیر جهاد کشاورزی عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول طی سخنانی با اشاره به اینکه سؤالش از وزیر جهاد کشاورزی مربوط به 6 ماه قبل است، تصریح کرد: در آن دوران فرصت کافی برای اصلاح امور وجود داشت؛ ‌البته این که چرا تاکنون سؤال من به صحن نیامده، باید هیئت رئیسه نسبت به آن پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: من این موضوع را می‌دانم که وقت مجلس با ارزش تر از آن است که بخواهیم در روزهای پایانی دولت، آن را هدر دهیم.

نماینده دزفول از اهمیت آمار و تأثیر آن در برنامه‌ریزی مدیران سخن گفت و افزود: حلقه مفقوده زنجیره امروز در برخی مدیریت‌ها، نبود آمار صحیح است و این فقدان آمار صحیح باعث ارائه برخی آمارهای غلط می‌شود.

پاپی‌زاده با بیان اینکه با استناد به مدارک موجود جای هیچ دفاعی در خصوص آمارهای ارائه شده وجود ندارد، تصریح کرد: متأسفانه در همین زمینه اقدامات غلطی اجرایی شد که همین مسأله این ضرورت را گوشزد می‌کند که باید گام‌های مثبتی برداریم.

وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی نتوانست در 4 سال حق کشاورزان را به درستی ادا کند، اظهار داشت: آیا اقداماتی که در این مدت صورت گرفته به نفع کشاورزان بوده است؟ بررسی وضعیت فعلی کشاورزان بهترین گواه برای حرف‌هایم هست.

نماینده دزفول در خانه ملت، مهاجرت کشاورزان به شهرهای بزرگ، میزان خودکفایی کشور در تولید محصولات استراتژیک و حمایت از کشاورزان را از جمله مؤلفه‌هایی دانست که باید مورد بررسی قرار گرفته و با گذشته مقایسه شود.

پاپی‌زاده در همین زمینه توضیح داد: بررسی موضوعات بیان شده نشان می‌دهد که آمار ارائه شده با شرایط واقعی به چه میزان همخوانی دارد.

وی ادامه داد: در مجلس نهم کتباً، حضوراً و شفاهاً از آقای خلیلیان خواستیم در زمینه کشاورزی آمار خود را به مجلس ارائه دهد اما وی پاسخگو نبود و حتی آخرین آمار ارائه شده از سوی وزیر به سال 89 بازگشت.

پاپی‌زاده با بیان اینکه چنین اقداماتی جز عدم پاسخگویی به نمایندگان و پایین آوردن شأن نظارتی مجلس مفهوم دیگری ندارد،‌ خاطرنشان کرد: اگر مجلس به وظیفه نظارتی خود به درستی عمل نکرده یا مسئولان و وزرا پاسخگو نباشند، ظلم بزرگی به مردم روا داشته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید یک مرکز برای پایش و رصد آمار ارائه شده وجود داشته باشد؛ البته به نظر می‌رسد مرکز پژوهش‌های مجلس باید به این آمار نظارت کنند تا شاهد باشیم که آمارهای اعلامی به چه میزان با واقعیت‌ها منطبق است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی هیچ دردی از دردهای عظیم کشاورزان دوا نمی‌کند، افزود:‌ از آقای خلیلیان تشکر می‌کنم که با فرافکنی از پاسخگویی مجلس دوری می‌کند!

پاپی‌زاده با اشاره مجدد به این نکته که سؤالم از وزیر جهاد کشاورزی به ماه‌ها پیش بازمی‌گردد، تأکید کرد: در چنین شرایطی طرح سؤال در روزهای پایانی را منتفی می‌دانم و امیدوارم دولت منتخب که بیشترین رأی را از کشاورزان داشته، در این عرصه ضمن توجه به مشکلات کشاورزان گام‌های مثبتی بردارد.

وی در پایان سخنانش اعلام کرد: با اینکه می‌دانم فضای مجلس به سمت رأی‌گیری است اما طرح سؤال را منتفی می‌دانم.

پس از پایان یافتن سخنان پاپی‌زاده، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت، خطاب به نماینده دزفول گفت: شما در حقیقت قانع شدید و سؤال را منتفی می‌دانید.

پاپی‌زاده پاسخ داد: جناب آقای رئیس! واقعیت این است که من قانع نشدم اما می‌پذیرم که قانع شدم زیرا ادامه این بحث را در واقع موجب کسر شأن مجلس می‌دانم.

بر اساس این گزارش، پس از اعلام نماینده دزفول مبنی بر اینکه از پاسخ‌های وزیر قانع شده است، طرح سؤال متوقف و ادامه دستور کار دنبال شد.

کد خبر 223397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز