جواد شعرباف: مقدمه: فلسطین مظهر مظلومیت و نشانه آشکار تجاوز به حقوق یک ملت است. تجاوزی که از تمام ابعاد جنایت علیه بشریت از نقض آزادیهای فردی تا قتل و عام افراد بی گناهی و بی پناه را در گرفته است.

quds

بروز چنین ستم های آشکاری علیه یک ملت مظلوم و بی پناه، سبب گردیده است تا تمامی انسان های آزاده و آزاد اندیش جهان در هر فرصت ممکن فریاد حمایت از این ملت مظلوم را سر داده و از هر امکانی برای کاهش آلام فلسطینیان استفاده نمایند.

امام خمینی رحمه الله علیه نیز از ابتدای قیام خویش حتی قبل از خرداد 1342 و عهده داری زعامت امت خداجوی ایران، با اغتنام از فرصت حتی در شرایط بسیار سخت ستمشاهی، صدای مظلومیت آنان را به گوش جهانیان رساند.

تاریخچه:

دفاع از حقوق ملت فلسطین و تلاش در جهت محو و نابودی سازی رژیم صهیونیستی به عنوان غده ای سرطانی در میان کشورهای اسلامی منطقه، اهدافی رفیع در ایدئولوژی مبارزاتی حضرت امام (ره) بود. تأکید امام (ره) بر لزوم نابودسازی اسراییل از طریق برپایی قیام مردمی و حرکت توده ها که ریشه در اعتقاد مبارزاتی اسلام داشت، زمانی مطرح می گردید که بسیاری ازکشورهای عربی به دنبال مبارزه از طریق مسیرهای ناکارآمد نظیر ناسیونالسیم عربی بودند. اندیشه ای که در طول سالیان دراز از اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی نتوانسته بود تغییری در ماهیت منازعه ایجاد کرده و حتی سبب بروز اختلاف های گسترده ای نیز در میان اعراب گردیده بود.

در چنین فضایی که که برای بسیاری از سیاست مداران خاورمیانه، به دلیل شکست‌های پیاپی، مبارزه با اسراییل عملی غیرممکن به شمار می رفت و هیچ یک از کشورهای خط مقدم و جبهه پایداری دیگر اندک اعتقادی به امکان نابودی رژیم صهیونیستی نداشتند، امام خمینی (ره) با ارائه اندیشه حرکت توده ها در جهت نابودسازی قدرتهای طاغوتی، استعماری و استکباری، روحی جدید در کالبد امت اسلام دمید. در طلیعه غلبه خون بر شمشیر در ایران و پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در ماه رمضان 1358 در پیامی برخواسته از ایدئولوژی مبارزاتی اسلام ناب محمدی (ص) جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس تعیین کردند و از همه مسلمانان جهان دعوت نمودند تا در این روز فریاد مظلومیت وحق طلبی ملت مظلوم فلسطین را به گوش تمامی جهانیان برسانند. ایشان در این پیام فرمودند "روز قدس روزی است که اسلام را باید احیاء کرد، روز قدس روز حیات اسلام است. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می دانم".

چنین بیان رسا و محکمی، راه درست و روشن مبارزه با رژیم صهیونیستی را در مقابل دیدگان تمامی مسلمانان جهان قرار داد. تأکید امام راحل بر خطر رژیم صهیونیستی برای اسلام و مسلمین سبب گردید تا تمام مسلمانان با درک اهمیت روز قدس، از این حرکت به عنوان فریضه ای دینی یاد کرده و در آن مشارکت نمایند. در حقیقت روز قدس تجلی حمایت ملل آزاده از آرمانهای نظام اسلامی شد. آغاز حرکت روز جهانی قدس جمهوری اسلامی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی موجی از امید را در میان فلسطینیان زنده ساخت و دیری نپایید که فریاد مسلمانان در اقصی نقاط جهان، قلبهای ناامید در سرزمینهای اشغالی را با وعده پیروزی قریب الوقوع گرم نمود. دیرزمانی نگذشت که حرکت توفنده ملت مسلمان ایران و ملتهای آزاده دیگر جهان اسلام، موجی از حرکت توده های دربند در سرزمینهای اسلامی را پدید آورد.

تأکیدات امام راه حل بر مسأله فلسطین که پس از ایشان از سوی مقام معظم رهبری ادامه یافت، سبب گردیده است هر ساله بر اوج و شور برپایی روز جهانی قدس افزوده شود. موضع آشکار مقام معظم رهبری در دفاع از "فلسطین از بحر تا نهر" همواره امید رهایی را در دل ملت فلسطین زنده نگه داشته است. ایشان در این مورد فرموده اند "مسأله فلسطین برای ما یک مسأله تاکتیکی نیست، حتی یک مسأله صرفاً سیاسی و استراتژیک هم نیست یک موضوع اعتقادی است و واجب است بر همه مسلمین که برای برگرداندن وطن اسلامی جهاد کنند". پرچم نصرت اسلامی را که امام راحل برافراشت و سلف صالح او نیز آن را استوار نگه داشته است، اینک در دستهای تمامی جوانان و نوجوانان فلسطینی در اهتزاز است.

یکی از مهمترین یادگارهای بر جای مانده از حضرت امام که در حقیقت نماد در هم آمیختگی دین و سیاست نیز شده است، «روز جهانی قدس» می‌باشد. امام راحل، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را از آن رو، روز قدس نام نهادند تا مانع از غفلت و تغافل سیاسی دنیای اسلام نسبت به مهمترین موضوع مبتلی به مسلمانان بشوند. به این ترتیب و با اتخاذ این استراتژی، حضرت امام تمامی نقشه‌های دنیای صهیونیسم را که طی بیش از نیم قرن کوشیده بودند، خود را به عنوان یک واقعیت بر کشورها و دولتهای منطقه بقبولانند، نقش بر آب کرد. اشغالگران فلسطین و حامیان آنها با تنزل موضوع مذکور از اشغالگری و به خطر انداختن صلح و امنیت جهانی، به سطح تضاد دنیای اسلام و یهود و استمرار این تنزل به دعوای اعراب و اسراییل و ادامه آن به اختلافات اسراییل و فلسطینیان و بالاخره کاهش اهمیت موضوع به مشکلات موجود میان دولت اسراییل و ساف، توانسته بودند موقعیت خویش را به تدریج مستحکم کنند. اما ایده بکر اختصاص جمعه آخر ماه مبارک رمضان - که عبادی‌ترین ماه مسلمانان است- به توجه هر چه بیشتر به فلسطین، تمامی یافته‌ها و بافته‌های آنان را از بین برد و اساسی‌ترین معضل دنیای اسلام، جایگاه و ارزش از دست رفته خویش را بازیافت.

همچنانکه پیشتر ذکر شد «روز قدس» یکی از مهمترین نمادهای مرتبط با جمهوری اسلامی در خارج از کشور محسوب می‌شود. این روز بزرگ که یادگار رهبر کبیر انقلاب اسلامی است. پس از اعلام رسمی آن توسط حضرت امام به شاخصی قابل توجه در عرصه سیاست خارجی و میان دوستداران انقلاب اسلامی درخصوص حمایت از نظام تبدیل شده است. این نماد و سمبل اما مدتی است که رنگ و بوی خود را بر اثر برخی بی تدبیری ها و کم توجهی ها از دست داده و تلاش و همت والایی نیست تا به این حرکت، ارج و قرب خاص آن را ببخشد. مشکلات جاری دنیای اسلام و بروز اختلافات داخلی و شقاق و شکاف های بسیار، سبب شده تا این مهم بتدریج به حاشیه کشانده شود. زیب و زینت حامیان نظام اسلامی در خارج از کشور را اندکی گرد و غبار فراموشی و روزمرگی فرا گرفته و همتی می‌خواهد تا آن را از این حالت رخوت و خمودگی و حرکت رو به افول درآورد.

پیشنهاد:
اینک و پس از فروپاشی حاکمیت های ظلم و ستم و دیکتاتوری در کشورهای عربی و لزوم توجه بخشی بیشتر دنیای عرب به موضوع فلسطین، به نظر می‌رسد برگزاری روز قدس در این کشورها و سایر مناطق از اهمیت و ارجمندی فوق العاده ای برخوردار باشد. با عنایت به این که روز قدس میزان الحراره اهتمام ملت‌های مسلمان به این موضوع حیاتی است و با نظر به این که بزرگداشت این روز در کشورهای از بند رهیده عرب، خوف و وحشتی عظیم در دل مخالفان و مستکبران بر پا خواهد کرد تلاش در جهت احیای این فریضه رو به فراموشی در جهان عرب و خارج از کشور، ضروری می نماید. بدین منظور و با هدف رواج و ترویج فرهنگ ضد استکباری، عدالت محور و ظلم ستیزی که نظام جمهوری اسلامی مدافع آن است، تاسیس "شورای هماهنگی احیای روز قدس در خارج از کشور" می‌تواند به احیای این فریضه و تقویت و استمرار آبرومندانه برگزاری آبرومندانه و در خور آن کمک و یاری فراوانی نماید. اهدافی که این شورا می تواند پیگیری کند عبارتند از:

- احیای فریضه فراموش شده یا رو به فراموشی روز قدس در حمایت از آرمان فلسطین
- افزایش مشارکت نهادهای غیردولتی یا فعالان مدنی در خارج از کشور
- گسترده شدن چتر حمایتی از فلسطین در اقصی نقاط جهان
- تعمیق و ترویج معارف فلسطین در کشورهای اسلامی
- ایجاد وحدت رویه سیاسی و تبلیغاتی بین المللی در حمایت از فلسطین در روز قدس
- افزایش توان بسیج حامیان فلسطین در سرتاسر جهان
- مقابله با تلاش‌های صهیونیسم برای فراموشی و امر واقع قلمداد کردن موجودیت اسرائیل
- بسط گفتمان عدالت محور، ظلم ستیز و صلح طلب مورد حمایت جمهوری اسلامی

کد خبر 225172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز