جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: مرداد است. آن‌قدر نور زیاد است که شب‌ها هم نور خورشید در چشم‌هایمان می‌ماند.

خورشید در چشم‌‌‌‌ هایمان مانده

نه؛ یادم نیست تابستان تا این حد گرم بوده باشد، این طور که پیش می‌رود تابستان‌های معتدل هم مثل زمستان‌های پربرف کم‌کم تبدیل به خاطره می‌شوند.

نه، این‌جا نبودم؛ مرداد بود و گرما و نور شدید خورشید و البته اشعه‌ی ماورای بنفشِ موذی!

چرا موذی؟

چون اشعه‌ی ماورای بنفش، جزیی از اشعه‌ی آفتاب است که به‌طور طبیعی، چشم قادر به دیدن آن نیست. مقدار زیادی از این اشعه در برخورد با اتمسفر و لایه‌ی اُزن جذب یا منعکس می‌شود و مقدار زیادی از آن به سطح زمین می‌تابد.

در تابستان و در مناطق گرم، میزان تابش اشعه‌ی ماورای بنفش به زمین بیش‌تر است. هم‌چنین در ساعت‌های اولیه‌ی صبح و عصرها به هنگام غروب خورشید تابش این اشعه خطرناک‌تر است، چون  در این ساعت‌ها، خورشید به‌صورت مورب می‌تابد و میزان بیش‌تری از اشعه  وارد چشم می‌شود. در دیگر ساعت‌ها،  مثلاً در ظهر که شدت تابش نور خورشید به حداکثر خود می‌رسد، نور مستقیم وارد چشم نمی‌شود، بلکه بیش‌تر روی سر متمرکز می‌شود.

البته خاک، شن، ماسه، چمن، آب و برف هم می‌توانند اشعه‌ی ماورای بنفش را منعکس کنند و میزان ورود آن را به چشم افزایش دهند. پس هر کجا که این عناصر وجود داشت، در معرض خطریم.

در معرض خطریم، پس بگذار یک عینک آفتابی بگیرم. این دست‌فروش جلوی ایستگاه عینک‌های خوبی می‌آورد. باید از چشم‌هایم مراقبت کنم.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 709

کجا بودم؟ مرداد و آفتاب شدید...

دکتر «پرویز زرین‌بخش» جراح و متخصص بیماری‌های چشمی و رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران به خبرگزاری‌ها گفته یکی از مشخصه‌های مهم عینک آفتابی، جلوگیری از ورود اشعه‌ی ماورای بنفش (UV) به داخل چشم است و عینک آفتابی‌ای که مانع ورود این اشعه به چشم نشود، فایده که ندارد هیچ،  خطرناک هم هست و بیش‌تر عینک‌های آفتابی که به‌صورت غیراستاندارد ساخته می‌شوند از این دسته‌اند. به‌گفته‌ی دکتر زرین‌بخش، تیرگی این عینک‌ها، فقط باعث می‌شود مردمک چشم بازتر شود و در نتیجه نور بیش‌تری به داخل چشم ‌برود.

عینک‌ها را سر جایشان می‌گذارم و راه می‌افتم برای خرید یک عینک آفتابی درست و درمان، در ماه مرداد که هوا گرم است و نور آفتاب شدید.

سلام. عینک آفتابی می‌خواهم.

و همین‌جا متوجه قیمت‌ها می‌شوم.

صاحب فروشگاه، عینک‌ها را نشانم می‌دهد، عینک‌های مارک‌دار را و قیمت‌ها را، عینک‌های رنگی را.

این عینک مارک [...] است و یک و نیم میلیون درمی‌آید و این عینک [...] خلاصه به ارزان‌ترین عینک یووی‌دار می‌رسم که نزدیک به صد هزار تومان می‌شود.

مغازه‌دار به من توصیه می‌کند: «بهتر است عینک‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنم که اطراف چشم را به طور کامل می‌پوشانند، چون هنگام استفاده از عینک‌های کوچک اشعه می‌توانند از اطراف و بالای چشم به داخل چشم وارد شوند و در ضمن به پوست اطراف چشم که نازک است آسیب می‌رسانند.»

او می‌گوید: «کسانی که رنگ چشم‌هایشان روشن است، بهتر است از عینک‌های تیره و افراد با رنگ چشم‌ تیره، بهتر است از عینک‌های روشن استفاده کنند.»

او یک عینک را پشت دستگاه یووی می‌گذارد، من آن عینک را می‌خرم و یادم می‌آید که در سایت عینک از قول «علیرضا یاوریانفر»، رییس اتحادیه‌ی سازندگان و فروشندگان عینک تهران خوانده‌ام برخی از دستگاه‌های تست یووی ساخت چین، استاندارد نیستند. اما چاره‌‌ای نیست باید اعتماد کنم.

مرداد، هوا گرم و نور شدید است.

در تاکسی نشسته‌ام. کسی که کنارم نشسته مجله‌‌ی پزشکی می‌خواند. من هم به مجله نگاه می‌کنم، آن‌جا نوشته حمید ثابت‌قدم، نایب رئیس اتحادیه‌ی سازندگان و فروشندگان عینک تهران اعلام کرده که 20 درصد عینک‌هاى آفتابى موجود در بازار غیر استانداردند و اشعه را عبور می‌دهند. او از مردم خواسته عینک‌هاى آفتابى را از واحدهاى عینک‌فروشى داراى پروانه‌ی کسب خریدارى کنند.

کد خبر 225378
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز