همشهری آنلاین: هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری خلع شده مصر می‌گویند آنها روز جمعه (۱۱ مرداد) تظاهرات میلیونی برگزار می‌کنند.

مصر

به گزارش پرس تی وی، ائتلاف هواداران مرسی روز پنج شنبه (۱۰ مرداد) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و مخالف کودتا از همه مردم آزاد جهان می‌خواهد تا علیه کودتای نظامی در مصر تظاهراتی میلیونی و صلح آمیز برگزار کنند.»

آنها همچنین از «همه نیروهای شریف پلیس و ارتش خواست تا مردم مصر، برادران و خواهران شان، را با گلوله هدف قرار ندهند.»

این بیانیه پس از آن صادر شد که هواداران محمد مرسی با دستور دولت برای تخلیه کمپ های اعتراضی در قاهره و توقف تحصن در پایتخت مخالفت کردند.

دولت موقت مصر روز چهارشنبه (۹ مرداد) اعلام کرد که تحصن اعتراض آمیز اخوان المسلمین در شهر قاهره پایتخت این کشور، تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می‌آید و دولت «همه اقدامات لازم» را برای پایان دادن به این اعتراضات گسترده انجام می‌دهد.

دولت موقت مصر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «کابینه در نشست امروز خود تصمیم گرفته است تا همه اقدامات لازم را به منظور مقابله با خطرات تحصن ها انجام دهد و به وزیر کشور قدرت دهد تا هر گونه اقدام لازم را به منظور پایان دادن به تحصن در رابعه العدویه و النهضه براساس مقررات و قانون اساسی انجام دهد.»

این بیانیه می‌افزاید: «ادامه شرایط خطرناک در (مسجد) رابعه العدویه و میدان النهضه، .... و مسدود کردن خیابان ها دیگر قابل قبول نیست و تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می‌آید.»

به دنبال انتشار بیانیه دولت موقت مصر، جهاد الحداد سخنگوی اخوان المسلمین گفت : «هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد» و اعتراضات ادامه پیدا می‌کند.

عبدالفتاح السیسی فرمانده نیروهای مسلح مصر در تاریخ سوم جولای اعلام کرد که مرسی دیگر رئیس جمهور مصر نیست و عدلی محمود منصور رئیس دیوان عالی قانون اساسی این کشور را به عنوان رئیس جمهوری موقت اعلام کرد. ارتش همچنین قانون اساسی مصر را نیز به حال تعلیق در آورد.

در درگیری روز ۲۷ جولای در خلال تظاهرات هواداران و مخالفان محمد مرسی در سراسر مصر، دستکم ۱۵۰ نفر کشته و دهها تن زخمی شدند.

کد خبر 225495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز