همشهری آنلاین: هواداران محمد مرسی روز جمعه از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که گفته است ارتش مصر با برکنار کردن رئیس جمهور این کشور در حال «بازگرداندن دموکراسی» است، انتقاد کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، جهاد الحداد سخنگوی اخوان المسلمین وابسته به مرسی در بیانیه ای این پرسش را مطرح کرد: «آیا بازگرداندن دموکراسی، وظیفه ارتش است؟»

وی پرسید: «آیا اگر اعتراضات گسترده در آمریکا روی دهد، کری قبول می کند چاک هیگل (وزیر دفاع آمریکا) مداخله و باراک اوباما (رئیس جمهور آمریکا) را برکنار کند؟»

وی این پرسش را مطرح کرد: «آیا ارتش آمریکا قانون اساسی را به حال تعلیق در خواهد آورد و مجلس نمایندگان و سنا را برخواهد چید؟ »

اظهارات حداد پس از آن بیان شد که کری روز پنجشنبه در گفتگو با تلویزیون جئو پاکستان اعلام کرد ارتش مصر با برکنار کردن مرسی در سوم ماه ژوئیه پس از اعتراضات سراسری گسترده، برای نجات این کشور از خشونت اقدام کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «میلیون‌ها نفر که همگی از هرج و مرج و خشونت بیم داشتند، از ارتش خواستند مداخله کند».

وی افزود: «تا جایی که ما تاکنون می دانیم، ارتش کنترل را به دست نگرفته است. برای اداره کشور، دولتی غیرنظامی وجود دارد. در واقع، آنها دموکراسی را بازگرداندند».

حداد، اظهارات کری را «نگران‌کننده» خواند و دولت آمریکا را به «همدستی در کودتای نظامی» متهم کرد.

وی افزود: «مردم آمریکا باید در برابر دولتی بایستند که با حمایت از استبداد و دیکتاتوری، ارزش‌های آنها را نابود می کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، واشنگتن تاکنون از کودتا خواندن برکناری مرسی خودداری کرده است.

ترکیه اظهارات کری را درباه مصر تقبیح کرد

معاون نخست وزیر ترکیه اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را مبنی بر اینکه ارتش مصر قدرت را تصاحب نکرده بلکه دموکراسی را به این کشور بازگردانده است، تقبیح کرد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از آنکارا، روزنامه تودی زمان ترکیه روز جمعه نوشت کری اعلام کرده است که ارتش مصر قدرت را تصاحب نکرده است بلکه یک دولت غیرنظامی تشکیل داده که به دنبال بازگرداندن دموکراسی به این کشور است.

کری در صحبتهای خود مدعی شده است که میلیونها مصری از ارتش این کشور خواسته اند تا در امور این کشور دخالت کند چون بیم آن دارند که مصر گرفتار خشونت شود.

بکر بوزداغ در رد اظهارات کری گفت:« آیا ارتش در آمریکا و اتحادیه اروپا هم دموکراسی به ارمغان آورده است؟ کودتا دموکراسی به ارمغان نمی آورد اما در عوض تخریب و قتل عام به بار می آورد.

کد خبر 225553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز