همشهری آنلاین: منابع بیمارستان میدانی مستقر در میدان رابعه العدویه در قاهره اعلام کردند ۲۰۰ نفر تاکنون در حمله نیروهای امنیتی مصر برای پایان دادن به تحصن حامیان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده در میدان رابعه العدویه کشته شدند و هزاران نفر نیز زخمی شده اند.

مصر

به گزارش واحد مرکزی خبر شبکه تلویزیونی الجزیره همچنین اعلام کرد تک تیراندازان در ساختمان‌های بلند در قاهره مستقر شده‌‍اند و به تحص کنندگان در میدان‌های رابعه العدویه و النهضه تیراندازی می‌کنند. نیروهای ارتش مصر به سوی مردمی که در حال حرکت به سوی میدان رابعه العدویه در قاهره بودند تیراندازی کردند تا آنها را پراکنده کنند.

همچنین جهاد الحداد سخنگوی اخوان المسلمین در توییتر اعلام کرد در حملات نیروهای امنیتی و پلیس به طرفداران مرسی به دو اردوگاه محل تحصن آنها در قاهره پایتخت دست کم 200 تن کشته و بیش از 2000 تن زخمی شدند.

شبکه المیادین نیز اعلام کرد رهبران اخوان المسلمین از تحصن کنندگان در این دو میدان خواستند از میدان خارج نشوند.

وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد ماموران امنیتی و پلیس برای پایان تحصن هواداران محمد مرسی رئیس جمهور معزول مصر در میدان‌های النهضه و رابعه العدویه فقط از گاز اشک آور استفاده کردند.

وزارت کشور مصر روز چهارشنبه در بیانیه رسمی تاکید کرد هیچ یک از نیروهای امنیتی و پلیس مصر از سلاح های جنگی برای متفرق کردن تحصن کنندگان در این دو میدان استفاده نکردند و گزارش های برخی رسانه های خبری در این باره بی اساس و دروغ است.

وزارت کشور مصر تاکید کرد بر اثر تیراندازی تحصن کنندگان دو مامور امنیتی کشته و چهار افسر و پنج سرباز دیگر زخمی شدند.

شبکه تلویزیونی المیادین با پخش تصاویری از میدان رابعه العدویه و النهضه ‌در قاهره و جیزه اعلام کرد آتش سوزی‌های گسترده ای در نتیجه شلیک گازهای اشک آور و حمله به چادرهای تحصن کنندگان و واکنش آنها به این حملات به وجود آمده است.

محمد ناصر رئیس دفتر شبکه المیادین در قاهره گفت ستونهای دود ناشی از نارنجکهای گازی است و از طرف دیگر تحصن کنندگان تعداد زیادی لاستیک‌های خودروها را برای دفاع از خود آتش زده اند. تعدادی از چادرها در خیابان النهضه آتش گرفته و این ستون‌های دود ناشی از آن است .

اوضاع در میدان النهضه بهتر از رابعه العدویه نیست . عملا کار پایان دادن به این تحصنها آغاز شده است.

اقدامات وزارت کشور مصر به صورت تدریجی انجام می شود و تحصن کنندگان برای مقابله با وزارت کشور از وسایل متعارف مانند بطریهای آتشزا استفاده می کنند.

بطری های آتش زا از جمله عوامل آتش سوزی است.

بالگردهای نیز بر فراز میدان رابعه العدویه والنهضه در حال پرواز هستند و اوضاع را زیر نظر دارند. شواهد نشان می دهد ساعت‌های سرنوشت سازی در پیش است . ورود به این میدان ها کار بسیار سختی شده همه راهها به سوی این میدان‌ها قطع شده است .وزارت کشور مصر از مردم خواسته است از مسیرهای دیگری استفاده کنند زیرا ورود و خروج به این میدان‌ها امکان پذیر نیست.

شمار زیادی از نیروهای مصری در ورودی های این میدان ها مستقر شده‌اند. لودرها با حمایت گسترده نیروهای نظامی در حال از بین بردن موانعی هستند که تحصن کنندگان ایجاد کرده اند همچنین سنگرهای خاکی و فلزی و چوبی و چادرها را لودرها از بین می برند.

خبرگزاری رویترز در خبری فوری به نقل از یکی از خبرگزاری های دولتی مصر اعلام کرد نیروهای امنیتی مصر شروع به تخلیه اردوگاه‌های طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده این کشور کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز اعلام کرد ائتلاف حمایت از مشروعیت از مصری‌ها خواست در اعتراض به حمله نیروهای مصری به میدان‌های رابعه العدویه و النهضه به خیایان‌ها بیایند و تظاهرات کنند.

شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد نیروهای امنیتی مصری تعدادی از هواداران گروه اخوان المسلمین را در میدانهای رابعه العدویه و النهضه بازداشت کرده‌اند.

المیادین افزود منابع امنیتی تأکید کردند نیروهای مصری تاکنون از گلوله های جنگی برای پایان دادن به تحصن اخوانی‌ها در این دو میدان استفاده نکرده‌اند.

منابع آگاه در وزارت کشور مصر روز چهارشنبه از کشته شدن دست کم دو تن از نیروهای امنیتی مصر در جریان حمله به اردوگاه طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور در قاهره پایتخت خبر دادند.

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از وزارت کشور مصر اعلام کرد نیروهای امنیتی کنترل میدان النهضه را به دست گرفتند و فردی مسلح را به همراه مقادیری سلاح بازداشت کردند.

شبکه تلویزیونی المصریه اعلام کرد شماری از تحصن کنندگان در میدان رابعه العدویه در قاهره به دانشگاه الازهر حمله کرده اند و سلاحهای خودکار در اختیار دارند.

خبرنگار شبکه المیادین در قاهره اعلام کرد پلیس مصر تاکنون بیش از چهل نفر را که قصد داشتند در برابر عملیات پراکنده کردن تحصن کنندگان در میدان النهضه مقاومت کنند یا با نیروهای پلیس درگیر شدند ؛ بازداشت کرده است.

شاهدان اعلام کردند همزمان با یورش نیروهای امنیتی مصر به محل تحصن هواداران محمد مرسی رئیس جمهور معزول این کشور در میدان النهضه در قاهره ، طرفداران مرسی نیز از داخل پارک اورمان در نزدیکی میدان النهضه به طرف نیروهای امنیتی تیراندازی می کنند.

شاهدان همچنین از انفجار چند خودرو در داخل محل تحصن هواداران محمد مرسی در میدان النهضه خبر دادند.

به گفته شاهدان بر اثر شدت تیراندازی در میدان النهضه ساکنان خیابان های اطراف این میدان خانه های خود را ترک کردند و نیروهای امنیتی مصر نیز از ورود خبرنگاران به نزدیکی میدان النهضه جلوگیری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری الیوم السابع مصر از قاهره ، نیروهای امنیتی مصر با بازداشت شماری از تحصن کنندگان در میدان النهضه و برچیدن چادر ها در این میدان ، به تحصن هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده در میدان النهضه پایان دادند.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد وزارت کشور مصر دستور داده است حرکت قطارها در سراسر مصر متوقف شود .

وزارت کشور مصر این تصمیم را پس از حمله به میدان‌های رابعه العدویه و النهضه در قاهره و جیزه و درخواست ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت از هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر برای آمدن به خیابانها و تظاهرات گرفته است .

شبکه تلویزیونی النیل اعلام کرد نیروهای امنیتی مصر 200 نفر از تحصن کنندگان را در میدان‌های رابعه العدویه و النهضه در قاهره و جیزه دستگیر کرده‌اند که سلاح و مهمات و کپسول‌های گاز در اختیار داشتند.

شبکه های النیل و المصریه به طور مستقیم در حال پخش تصاویر افراد دستگیر شده و سلاحها و مهمات آنها هستند.

شبکه های تلویزیونی المصریه و النیل مصر اعلام کردند تحصن کنندگان و نیروهای امنیتی در خیابان‌های شهرک نصر، خیابان طیران و اطراف منطقه یوسف عباس در حال تعقیب و گریز هستند.

شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد دولت مصر برای بررسی رویدادهای کنونی در میدان‌های رابعه العدویه و النهضه و مناطق دیگر تشکیل جلسه داده است.

کد خبر 226998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز