یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: جان کری وزیر امور خارجه برای ۴روز به اروپا رفته تا حمایت کشورهای قاره سبز را برای حمله نظامی به سوریه به‌دست آورد.

طرح-گرافیک

آمریکایی‌ها بدون حمایت متحدان اروپایی سابق خود حالا تنها مانده‌اند و در این میان فقط فرانسه بوده که مشارکت و همراهی خود را در عملیات نظامی احتمالی علیه سوریه اعلام کرده است. پارلمان، دولت انگلیس را از شرکت در عملیات منع کرده تا یار همراه همیشه واشنگتن در خانه دست و پایش بسته شود و دیگر کشورهای اروپایی هم خود را از ماجرا کنار کشیده‌اند.

جان کری که در پاریس به سر می‌برد اما به خوبی می‌داند که دولت فرانسه هم که اعلام همراهی کرده با مشکلات جدی روبه‌روست و مانند دولت اوباما مانعی جدی به نام مخالفت افکارعمومی را دارد. کری به همین‌خاطر وقتی پایش به پاریس رسید تلاش کرد تا شاید با حرف زدن به زبان فرانسه بتواند دل مردم این کشور را به‌دست آورد و موضع منفی آنها را نسبت به طرح آمریکا کمی تعدیل کند.

او در سخنرانی خود که خیلی از رسانه‌ها آن را عجیب و کم‌سابقه دانسته‌اند ۸ دقیقه به زبان فرانسه که آن را زبان عشق خواند حرف زد تا شاید بتواند اوضاع را در این کشور بهتر کند. او در نامه عاشقانه خود برای فرانسوی‌ها از سابقه طولانی روابط 2کشور حرف زد و به نقل از کندی در زمان دیدار ژنرال دوگل از آمریکا گفت: روابط فرانسه و آمریکا یک مسئله مهم برای حفظ آزادی در جهان است. نظرسنجی مؤسسه IFOP نشان می‌دهد که ۶۸ درصد مردم فرانسه مخالف حمله به سوریه هستند و به همین‌خاطر کری با جملات فرانسه خود تلاش کرد احساسات مردم این کشور را حتی با یادآوری خاطرات گذشته برانگیزد.

او در سالن مجلل وزارت امور خارجه فرانسه مردم این کشور را یکی از نخستین قربانیان استفاده از تسلیحات شیمیایی در جنگ جهانی اول دانست و گفت: یکی از نخستین حملات مرگبار با استفاده از تسلیحات شیمیایی در خاک فرانسه و در جنگ جهانی اول صورت گرفت و قربانیان آن سربازان جوان فرانسه بودند. ۱۰سال قبل وقتی آمریکایی‌ها خود را برای حمله به عراق با اعلام وجود تسلیحات کشتارجمعی در این کشور آماده می‌کردند هر چند خیلی از کشورهای اروپایی حمایت خود را از واشنگتن اعلام کرده بودند اما دومینیک دوویلپن، وزیر وقت امور خارجه فرانسه به اعضای شورای امنیت گفت که بدون مدارک مستدل و مجوز سازمان ملل، پاریس در اقدام نظامی شرکت نخواهد کرد.

این مخالفت نام دوویلپن را در جهان مطرح کرد اما حالا یک دهه بعد از این ماجرا همه‌‌چیز برعکس شده است. درحالی‌که اروپایی‌ها خود را از یک اقدام نظامی دیگر کنار کشیده‌اند و حتی از انگلیس هم خبری نیست فرانسه حالا تنها متحد آمریکا در میان کشورهای غربی شده است. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه تصور می‌کند که اقدام نظامی در سوریه مانند عملیات نیروهای این کشور در مالی خواهد بود و می‌تواند او را تبدیل به رهبری کاریزماتیک کند.

او برخلاف رئیس‌جمهور آمریکا نیازی به مجوز کنگره برای اقدام نظامی ندارد و تنها براساس قانون باید 3روز قبل از حمله پارلمان را در جریان بگذارد. اوباما چندی پیش در پاسخ به سؤالی درباره مخالفت مردم این کشور با حمله نظامی به سوریه گفت که این اقدام را درست می‌داند و برخی تصمیم‌ها را نمی‌شود وابسته به افکارعمومی گرفت. کری که در کودکی فرانسه را یاد گرفته بدون شک نتوانسته با ۸دقیقه فرانسوی حرف زدن تأثیری در مخالفت دوسوم مردم این کشور باجنگ بگذارد. نامه عاشقانه او از واشنگتن برای فرانسه، شاید تبدیل به یک تراژدی برای رئیس‌جمهور تازه‌کار این کشور شود.

کد خبر 230274
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز