همشهری آنلاین: اداره کنترل اموال خارجی آمریکا وابسته به وزارت خزانه داری این کشور ناظر بر اجرای تحریم های یکجانبه علیه ایران اعلام کرد که بخشی از مجموعه موضوعات بشردوستانه و خیرخواهانه را از دایره تحریم های ضدایرانی حذف کرده است.

نیویورک تایمز که این خبر را روزچهارشنبه اعلام کرده، نوشته است: این اقدام می تواند پاسخی به رویکرد اعتدال و وعده تلاش برای بهبود روابط تهران و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، باشد.

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از دست دادن نفوذ خود در ایران، افزون بر ایجاد مجموعه گسترده ای از تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران، از سازمان ملل نیز برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی استفاده ابزاری کرده است.

به گزارش این روزنامه، اداره کنترل اموال خارجی آمریکا، بخشی از حیطه های مشمول معافیت تحریم را خدمات بهداشت و درمان، ارسال کمک های اضطراری حین بلایای طبیعی، حفاظت از حیات وحش و همچنین برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی بین دو کشور، حمایت مالی از ورزشکاران، مربیان، داوران و برنامه های آموزشی در عرصه ورزش اعلام کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا درحالی، علت این تصمیم گیری را تعهد دولت اوباما به تقویت پیوندها میان مردم ایران و آمریکا خوانده که واشنگتن در چند سال گذشته بیشترین اقدامات و سیاست های ضدایرانی را انجام داده است.

به نوشته نیویورک تایمز، اقدام دولت جدید آمریکا مورد استقبال گروههای مدافع اصلاح روابط میان واشنگتن - تهران واقع شده است که منتقد تحریم های واشنگتن علیه تهران هستند.

شورای ملی ایران - آمریکا نیز در این زمینه با اعلام اینکه سال ها است تلاش می کند، تحریم در حیطه موضوعات بشری و تبادل ورزشی دو کشور را از میان بردارد، افزوده است: نباید اجازه داد عرصه تامین نیازهای انسانی مردم، طعمه مشاجره های سیاسی شود.

هرچند آمریکا پیش تر نیز برخی موارد مشابهی را انجام داده است، اما از نگاه کارشناسان، این اقدامات، گام های ناگزیر و دیرهنگام واشنگتن در برابر تهران است که باید بسیار زودتر برداشته می شد.

کد خبر 230734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز