همشهری آنلاین: منتقدان باراک اوباما بر این عقیده‌اند که هدف واقعی وی از حمله احتمالی به سوریه مبارزه با استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور نیست، بلکه تلاش برای سرنگونی دولت ایران است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در این گزارش نوشت: منتقدان بر این عقیده‌اند که با وجود درخواست‌های پرشور و هیجان باراک اوباما رییس جمهور آمریکا برای جلب حمایت از حمله آمریکا به سوریه در واکنش به بکارگیری تسلیحات شیمیایی که به دولت سوریه نسبت داده شده است، انگیزه اصلی برای تبدیل شدن به بازیکنی در جنگ داخلی سوریه درواقع جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی به اسراییل (رژیم صهیونیستی) است.

باب دریفاس، خبرنگار روزنامه نیشن مداخله پیشنهادی در سوریه را غیرقانونی و از نظر استراتژیک غیر کارآمد خواند و تاکید کرد که چنین اقدامی درواقع با هدف پنهان محافظت از رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در سفرش به عراق صراحتا هشدار داد که کشورش ترجیح می‌دهد پای آمریکا به منطقه کشیده نشود.

ظریف گفت: من نمی‌دانم چرا کسانی که می گویند همه گزینه‌ها روی میز قرار دارند این حقیقت را که کشورهای متمدن 65 سال پیش در منشور سازمان ملل استفاده از زور را به عنوان یک اقدام غیرقانونی رد کردند، درک نمی‌کنند.

آسوشیتدپرس گزارش داد : وزیر امور خارجه ایران برای اینکه این نکته را بهتر بفهماند در جریان کنفرانس خبری‌اش فارسی را کنار گذاشت و این اظهارات را که مخاطب آن به وضوح آمریکا و متحدانشان بودند به زبان انگلیسی بر زبان آورد.

رییس‌جمهور آمریکا مدعی شده است که اگر دست به اقدامی بزند قرار نیست سربازان آمریکایی را به سوریه بفرستد.

اوباما گفت: من می‌دانم که مردم آمریکا پس از یک دهه جنگ و در حالی که جنگ عراق پایان یافته و جنگ افغانستان روبه پایان است از جنگ خسته شده‌اند. به همین دلیل ما قصد نداریم افرادمان را وسط جنگ دیگری بفرستیم.

آسوشیتدپرس در پایان گزارشش نوشت که با وجود اینکه رژیم صهیونیستی احتمال حمله سوریه به اراضی اشغالی را ضعیف می‌داند برای اطمینان دست به تمهدیدات مقابله‌ای زده است و علاوه بر نصب سیستم‌های دفاع هوایی تعدادی از سربازان ذخیره را به خدمت گرفته است و در حال پخش کردن ماسک‌های گاز است.

کد خبر 230355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز