یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: توافق ۲ کشور آمریکا و روسیه درباره سلاح شیمیایی سوریه بازخوردهای متفاوتی را در گستره جهانی به‌دنبال داشت و درحالی‌که کشورها و سازمان‌هایی نظیر فرانسه و ناتو از این توافق استقبال کردند، در مقابل، برخی چهره‌های رادیکال آمریکا و گروه‌های مخالف سوریه با آن مخالفت کردند.

در آمریکا، باراک اوباما در عین استقبال از تفاهم یادشده، ابراز امیدواری کرد که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به تعهدات خود پایبند باشد. باراک اوباما این تفاهم را گامی رو به جلو و مرحله‌ای مهم دانست اما افزود: درصورت شکست رویکرد دیپلماتیک، آمریکا آماده اقدام است. براساس توافق یادشده، سوریه باید تا میانه سال آینده میلادی، تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را از بین ببرد.

اما به‌رغم استقبال اوباما، این توافق مخالفانی هم در داخل آمریکا داشت که در صدر آنها 2 سناتور جمهوریخواه یعنی جان مک کین و لیندسی گراهام بودند. آنان در نخستین اظهارنظر خود دراین باره، گفتند: این توافق به بشار اسد فرصتی چندماهه برای وقت کشی و فریبکاری خواهد داد و در این میان، شمار بیشتری از افراد کشته خواهند شد.

در این میان، چین یکی از متحدان سنتی سوریه هم از توافق ژنو استقبال کرد. وانگ‌ای وزیر خارجه چین، این توافق را زمینه ساز کاهش تنش‌ها در سوریه دانست که می‌تواند گشایش چشم‌اندازی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه را در پی داشته باشد. در اردوگاه غرب علاوه بر استقبال ویلیام هگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس همتای فرانسوی‌اش هم توافق یادشده را گامی نخست و مهم خواند و بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه تأکید کرد. فرانسه از معدود کشورهایی بود که برای اقدام نظامی علیه سوریه در کنار آمریکا اعلام آمادگی کرده بود.

آندره فوگ راسموسن دبیرکل ناتو هم ضمن استقبال از این تفاهم، ابراز امیدواری کرد که بتواند تحرکی جدید به تلاش‌های دیپلماتیک بدهد.مقام‌های رژیم صهیونیستی در واکنش به این تفاهم، ابراز امیدواری کردند که توافق یادشده بتواند منجر به نابودی کامل سلاح‌های شیمیایی سوریه شود. بنیامین نتانیاهو گفت: صدور حکم درباره چنین تفاهماتی منوط به نتایج آنهاست و نتیجه هم باید نابودی کامل انبارهای سلاح شیمیایی سوریه باشد. هرچند رژیم صهیونیستی از ایده حمله به سوریه استقبال کرده است، به‌نظر می‌رسد از دید اسرائیلی‌ها، نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه مهم‌تر از اقدام نظامی علیه آن کشور است. زیرا توازن نظامی را به نفع این رژیم تغییر می‌دهد. تا پیش از این، سوریه در کنار مصر 2 کشوری بودند که با انگیزه حفظ توزان نظامی در قبال تل‌آویو از پیوستن به معاهده منع سلاح‌های شیمیایی خودداری می‌کردند.

اما درحالی‌که جامعه جهانی از منع وقوع جنگ و نابود شدن سلاح‌های شیمیایی در سوریه استقبال کرده‌اند، گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوریه و گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد جزو معدود طرف‌هایی هستند که این توافق را رد کرده‌اند. ائتلاف مخالفان هرچند این موضع را رسما اعلام نکرد و اتخاذ آن را به ارتش آزاد موکول کرد اما در بیانیه‌ای جامعه جهانی را به گسترش ممنوعیت خود علیه سوریه فراخواند و بر ضرورت گسترش این ممنوعیت و تعمیم آن به منع استفاده ارتش سوریه از نیروی هوایی و موشک‌های بالستیک تأکید کرد.

سلیم ادریس فرمانده گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد هم ضمن مخالفت قاطعانه با این تفاهم، اعلام کرد که این گروه به درگیری‌های خود با ارتش سوریه ادامه خواهد داد. ادریس این توافق را تلاشی دیگر برای وقت کشی و یافتن راه برون رفت برای نظام حاکم در سوریه تلقی کرد و از آمریکایی‌ها خواست تا فریب این ابتکارعمل را نخورند. وی افزود: ارتش آزاد به‌شدت احساس ناامیدی و تنها ماندن می‌کند هرچند که دیدگاه‌های کشورهای دوست را محترم می‌شمارد.

کد خبر 231143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز