گروه بین‌الملل: با وجود توافق میان روسیه و آمریکا برای کنترل تسلیحات شیمیایی سوریه مقام‌های واشنگتن اعلام کرده‌اند که پشتیبانی خود را از نیروهای مخالف این کشور ادامه می‌دهند.

سوریه

به تازگی هم مقام‌های دولت آمریکا به‌صورت رسمی اعلام کردند که روند ارسال تسلیحات برای شورشیان این کشور از حدود 2 هفته قبل شروع شده و سیا محموله‌های تسلیحات «تأثیرگذار» را ارسال کرده است. با گسترش روند ارسال محموله‌های تسلیحاتی پیشرفته از سوی آمریکا اما اکنون بسیاری نگران مسئله جدیدی در سوریه پس از گذشت 2.5سال از درگیری‌های این کشور هستند: جنگ میان مخالفان بشار اسد.

گزارش جدید مؤسسه دفاعی و اطلاعات امنیتی جینز نشان می‌دهد که براساس آخرین آمارها در سوریه اکنون حداقل هزار گروه و شاخه شورشی در حال نبرد علیه نیروهای دولت سوریه هستند؛ گروه‌هایی که براساس این گزارش نیمی از آنها را جنگجویان افراط‌گرا و وابسته به القاعده تشکیل می‌دهند. مقام‌های آمریکا که از ابتدای آغاز درگیری‌های سوریه به‌شدت نگران قدرت گرفتن گروه‌های افراطی در منطقه میان آتش درگیری‌های این کشور بودند اکنون می‌گویند که می‌خواهند تسلیحات خود را برای گروه‌هایی که آنها را معتدل می‌دانند ارسال کنند.

همین مسئله باعث شده تا در میان مخالفان سوریه شکاف و دودستگی به‌وجود آید که مقدمه درگیری گسترده میان مخالفان اسد را که اکنون به گروه‌های افراطی و گروه‌های وابسته به غرب تقسیم شده‌اند، رقم زده است. به تازگی گروه دولت اسلامی عراق وشام(ISIL) که آمریکا آنها را تروریست می‌داند، اعلام کرده که علیه 2 گروه شورشی دیگر در شهر الباب در استان حلب دست به حمله خواهد زد.

گفته می‌شود که مقر این گروه افراطی در یک مدرسه پیش از این هدف حمله 2گروه دیگر قرار گرفته بود و درگیری میان دوطرف کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر را به‌دنبال داشت. شرایط درمناطق دیگر ازجمله منطقه دیرالزور در نزدیکی مرز عراق هم بهتر از این نیست. به‌تازگی درگیری شبانه گسترده‌ای در این منطقه میان یک گروه افراطی و گردان‌الله اکبر که شامل نیروهای زیرمجموعه شورای‌عالی نظامی می‌شود، جریان داشت.

اکنون وضعیت در سوریه به نوعی شکل گرفته که گروه‌های افرطی و وابسته به القاعده که تعداد نیروهایشان هم کم نیست گروه‌های زیر مجموعه شورای‌عالی نظامی را که تحت‌حمایت تسلیحاتی کشورهای غربی قرار دارند را «دشمن اسلام» و «تروریست» می‌خوانند. این گروه‌ها اعتقاد دارند که آمریکا به‌دنبال وضعیتی مانند راه‌انداختن «شوراهای بیداری» در عراق است. شوراهای بیداری نام گروه‌هایی از شورشیان پیشین علیه حضور آمریکایی‌ها در عراق است که با پرداخت پول و تسلیحات به حامی آمریکا تبدیل شدند.

این در حالی است که براساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی مؤسسه دفاعی جینز بیش از ۱۰۰ هزار نیروی شبه‌نظامی در حال جنگیدن علیه نیروهای دولت سوریه هستند که نیمی از آ‌نها را افراط‌گراها و اعضای گروه‌های وابسته به القاعده تشکیل می‌دهند. جبهه نصرت و دولت اسلامی عراق و شام مهم‌ترین گروه‌های وابسته به القاعده هستند که اکنون نبرد علیه گروه‌های تحت حمایت غرب را شروع کرده‌اند. به همین‌خاطر برخی اعتقاد دارند که باید حالا فکری به حال آتش جنگی جدید شود. توافق میان روسیه و آمریکا برای کنترل تسلیحات شیمیایی و کنار گذاشتن گزینه نظامی باعث نگرانی شدید گروه‌هایی مانند ارتش آزاد سوریه شد که به حمله علیه نیروهای دولت سوریه دلخوش کرده بودند.

مقام‌های گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه پس از این توافق اعلام کردند که به حملات خود همچنان ادامه خواهند داد. با وجود این توافق اما روز گذشته فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که فرانسه، انگلیس و آمریکا خواستار صدور قطعنامه‌ای قاطع از سوری شورای امنیت سازمان ملل برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه هستند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جریان کنفرانس خبری مشترکی که در پایان نشستی که با حضور اولاند و وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس برگزار شد، گفت که انگلیس، فرانسه، روسیه و آمریکا موافقت کرده‌اند که عدم‌پایبندی سوریه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تبعاتی برای این کشور خواهد داشت. اولاند هم اعلام کرد که قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه باید تا پایان هفته جاری مورد توافق اعضای این شورا قرار گیرد. درگیری‌ها در سوریه به هر نوع بازهم شدت می‌گیرد. جبهه النصرت در بیانیه‌ای اعلام کرده که نیروهای این گروه به 3 روستا در استان حمص حمله کرده‌اند و حداقل ۳۰نفر از علویان را کشته‌اند. کشته‌شدگان غیرنظامیانی بودند که جرمشان فقط دین‌شان بود؛ جنگ میان گروه‌های مخالف سوریه شدت گرفته است اما بدون شک بازهم این مردم سوریه خواهند بود که در آتش این درگیری‌ها خواهند سوخت.

کد خبر 231275
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز