همشهری آنلاین: وزرای دفاع پیشین دولت باراک اوباما استراتژی رئیس جمهوری کشورشان نسبت به سوریه را زیر سوال برده و می‌گویند که وی نباید به دنبال تایید کنگره برای حمله به نیروهای رئیس‌جمهوری سوریه باشد.

مخالفت روسای پیشین پنتاگون با استراتژی اوباما علیه سوریه

به گزارش ایسنا،‌ به نوشته روزنامه هافینگتون پست، رابرت گیتس و لئون پانه‌تا، دو وزیر دفاع پیشین آمریکا در نشستی در دالاس با این مساله که آیا آمریکا باید نهایتا در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به حملات 21 اوت سوریه دست به حمله بزند یا خیر، مخالفت کردند. اما هر دو اعلام کردند، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نباید خواستار تایید کنگره برای حمله به سوریه می‌شد.

پانه‌تا و گیتس نسبت به توافق صورت گرفته میان آمریکا و روسیه درباره تحویل و انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه ابراز تردید کردند.

پانه‌تا گفت، از حمله نظامی حمایت می‌کند چرا که اوباما باید خط قرمزی را که درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تعیین کرده، به اجرا درآورد.

وی افزود: هنگامی که اوباما خط قرمز می‌کشد، اعتبار آمریکا بستگی به پایبندی و قاطعیت او نسبت به حرفش دارد.

اما گیتس گفت: یک حمله نظامی شبیه به ریختن نفت بر آتش خاورمیانه است.

وی مداخله‌های پیشین در عراق، افغانستان و لیبی را مطرح کرد تا اشاره کند که چگونه اقدام نظامی آمریکا می‌تواند منجر به پیامدهای ناخواسته شود.

گیتس همچنین حمله به سوریه را برای اجرای یک خط قرمز رد کرد.

وی افزود: به نظر من اینکه در عرض چند روز یک اصلی را ارائه دهی، به آن اعتبار بخشی و بر آن تاکید کنی، یک استراتژی نیست.

اوباما در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به حملات شیمیایی سوریه، خواستار یک اقدام نظامی شد، اما به دلیل ابتکار عمل دیپلماتیک روسیه اقدام خود را متوقف کرد.

روسیه و چین در چند روز گذشته توافق کردند تا برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه را ظرف یک هفته تحت کنترل بین‌المللی درآورند تا این تسلیحات را اواسط سال آتی منهدم کنند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل درباره این قطعنامه به بحث پرداختند. آمریکا وفرانسه خواستند تا در صورتی که این گزینه ناکام ماند، دست به اقدام نظامی علیه سوریه بزنند؛ پیشنهادی که روسیه به آن مخالف است.

رابرت گیتس و لئون پانه‌تا هر دو به صورت آزادانه و اغلب منتقدانه درباره چگونگی رویارویی و مدیریت اختلافات درباره سوریه به بحث می‌پردازند.

گیتس که در دوران جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز وزیر دفاع بود، گفت که فکر می‌کند روسای جمهوری اخیر این کشور برای حل یک مشکل بین‌المللی بسیار سریع دست به اسلحه بردند.

وی افزود: آمریکا باید تلاش کند تا به صورت پنهان گروه‌های گزیده مخالف سوری را مسلح کند اما نه با موشک‌های زمین به هوا. دولت واشنگتن باید همچنین بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را یک جنایتکار جنگی بنامد که این اقدام با ضبط و مسدود کردن اموال خانوادگی در خارج از سوریه و دستگیری وی امکان پذیر است.

رابرت گیتس درباره مذاکرات با روسیه نیز گفت: دولت واشنگتن باید به دنبال مجوزهای بیشتر و خواسته‌های محدودتر باشد.

وی درباره این سوال که آیا به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعتماد می‌کند یا خیر گفت: پاسخ من این خواهد بود، آیا با من شوخی می‌کنید؟

پانه‌تا که جایگزین گیتس شده و تا اوایل سال جاری میلادی نیز در سمت وزیر دفاع آمریکا بود گفت که به اوباما گفته تا زمانی که تصمیم به حمله نظامی به سوریه دارد نباید به کنگره برود.

کد خبر 231575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز