شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر ایتالیا پس از شکست شرکای ائتلافی راست‌میانه برای حمایت از بودجه این کشور که دولت انریکو لتا را در آستانه سقوط قرار می‌دهد، خواهان رای اعتماد جدیدی در پارلمان ایتالیا می‌شود.

نخست‌وزیر ایتالیا تهدید به استعفا کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انریکو لتا، نخست‌وزیر ایتالیا در حالی روز جمعه از نیویورک به کشورش بازگشت که اتحاد در دولت ائتلافی وی دچار تزلزل شده چرا که قانونگذاران راست میانه‌رو تهدید کردند به دلیل پرونده سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا در ارتباط با اتهام تقلب مالیاتی وی از ائتلاف خارج خواهد شد.

با این حال انریکو لتا هشدار داده که اگر پارلمان طی روزهای آتی به طور صریح از دولت او حمایت نکند، کناره‌گیری خواهد کرد.

تهدید لتا به استعفا که ایتالیا را در بحران سیاسی عمیق‌تری فرو می‌برد، بعد از جلسه سخت شب گذشته صورت گرفت. این جلسه تا دیر وقت طول کشید و دولت ایتالیا نتوانست درباره بودجه تصمیم‌گیری کند.

دولت انریکو لتا از ائتلافی نامناسب و ناپایدار از حزب چپ میانه او و رقبایی از راست میانه به رهبری سلیویو برلوسکنی تشکیل شده است.

سنای ایتالیا ممکن است برلوسکنی را به خاطر محکومیت اخیرش در ارتباط با فرار مالیاتی، اخراج کند. هواداران برلوسکنی تهدید کرده‌اند که اگر سنا او را اخراج کند، به طور دسته جمعی از پارلمان استعفا خواهند کرد. اگر حزب سیلویو برلوسکنی دولت را ترک کند، باید انتخابات زودهنگام برگزار شود.

دو تن از وزیران کابینه لتا گفته‌اند وی تصمیم دارد از پارلمان بخواهد که به او رای اعتماد بدهد.

به گزارش بی‌بی‌سی، اختلاف میان حزب چپ میانه دموکراتیک به رهبری انریکو لتا و حزب راست میانه مردم آزادی‌خواه به رهبری سلیویو برلوسکنی دولت را فلج کرده است. در زمانی که ایتالیا برای فائق آمدن بر بحران اقتصادی به شدت نیازمند ثبات سیاسی است، کابینه در آستانه سقوط قرار گرفته است.

رییس جمهور و رهبران تجاری ایتالیا نسبت به برگزاری انتخابات زودهنگام آن هم در زمانی که این کشور در رکود است، هشدار داده و گفته‌اند این موضوع ثبات و وضعیت مالی ایتالیا را به خطر می‌اندازد.

ایتالیا در حال حاضر با طولانی‎‌ترین رکود اقتصادی در بیش از ۴۰ سال گذشته روبرو است.

انریکو لتا، نخست‌وزیر ایتالیا در بیانیه‌ای، روز جمعه پس از نشست کابینه دولتش گفت: استعفای دسته جمعی یک گروه پارلمانی که باید از دولت حمایت کنند، مغایر با اقدام موثر دولت است.

وی افزود: یا باید با آغازی جدید منافع کشور و شهروندانش را در اولویت قرار دهیم و یا باید این تجربه را پایان یافته تلقی کنیم.

گراتزیانو دلریو، وزیر امور مناطق ایتالیا اظهار داشت: انریکو لتا که روز جمعه با جورجیو ناپولیتانو دیدار کرده قرار است در چند روز آینده به پارلمان برود تا برای ادامه کارش جلب حمایت کند.

لتا به دنبال دو روز افزایش تنش‌ها و آشوب در بازارهای مالی با وزرای دولتش دیدار کرد تا تایید لازم برای برخی اقدامات بودجه‌ای به منظور تنظیم سطح کسری بودجه ایتالیا را به دست بیاورد.

این نشست قرار بود همچنین یکی از خواسته‌های کلیدی راست میانه‌رو اجابت کرده و جلوی افزایش مالیات فروش از 21 درصد به 22 درصد را بگیرد.

با این وجود در حالی که این نشست همچنان در حال پیشرفت است، مقامات تصریح کردند که نمی‌توان به توافقی دست پیدا کرد. شکست در دستیابی به توافقی در خصوص سه میلیارد یورو تدابیر بودجه‌ای که از سوی حزب چپ میانه‌رو دموکراتیک متعلق به انریکو لتا و حزب مردم آزادی‌خواه متعلق به برلوسکنی مطرح شد نشان دهنده فاصله گرفتن دو رقیب سنتی در ائتلاف است که بن‌بست انتخاباتی ماه فوری گذشته آن را مجبور به ائتلاف کرد.

روز چهارشنبه قانونگذاران حزب مردم آزادی‌خواه تهدید کردند اگر یک کیمته در سنا طی نشست خود در چهارم اکتبر رای به آغاز فرآیند اخراج برلوسکنی، رهبر آنها از پارلمان بر اساس قوانین ممنوعیت راهیابی مجرمان محکوم شده به پارلمان دهد، آنها به طور دسته جمعی استعفا می‌کنند. روز جمعه انریکو لتا با ناپولیتانو که درصورت سقوط دولت باید یا خواهان انتخابات جدید شده و یا بر تشکیل یک ائتلاف جدید نظارت کند، دیدار کرد.

یک سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ایتالیا گفت: رئیس‌جمهور که بارها بر عدم تمایلش به منظور بازگشت به انتخابات تاکید کرده، به انریکو لتا حمایت کامل خود را به منظور کسب حمایت کابینه و پارلمان اعلام کرده است.

اگر لتا بتواند حمایت حدود 12 سناتور از میان سناتورهای حزب مردم آزادی‌خواه و احزاب مخالف نظیر جنبش پنج ستاره را جلب کند می‌تواند یک ائتلاف جدید تشکیل دهد.

کد خبر 232868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز