همشهری آنلاین: ملاله یوسف‌زی نوجوان ۱۶ ساله پاکستانی که از ترور اعضای طالبان در پاکستان جان سالم به در برده، به عنوان بشردوست‌ترین شخصیت سال دانشگاه هاروارد مورد تقدیر قرار گرفت.

ملاله یوسف‌زی

براساس گزارش AP، ملاله یوسف‌زی به عنوان یکی از فعالان در زمینه تحصیل دختران روز جمعه با حضور در دانشگاه هاروارد جایزه بشردوستانه پیتر.جی.گومز را دریافت کرد. درون گیلپین فاوست رئیس دانشگاه هاروارد در این مراسم اعلام کرد وی و ملاله در زمینه تحصیل و آموزش علائق مشترکی دارند.

ملاله یوسف‌زی

این دختر نوجوان در اکتبر سال گذشته از ناحیه سر مورد اصابت گلوله مهاجمان طالبان قرار گرفت،‌ شبه‌نظامیان طالبان اعلام کردند وی به خاطر اعتقاداتش درباره تحصیل دختران ترور نشده بلکه به دلیل انتقاد کردن از طالبان مورد اصابت گلوله آنها قرار گرفته‌است.

ملاله در این مراسم گفت امیدوار است روزی بتواند یک سیاستمدار شود زیرا سیاستمداران هستند که می‌توانند در ابعاد وسیع اثرگذار باشند. وی در این مراسم درباره زادگاهش، دره سوات سخنرانی نوستالژیکی کرد و گفت امیدوار است روزی به آنجا  بازگردد. ملاله زادگاهش را بهشتی توصیف کرد که بسیار خطرناک است زیرا شبه‌نظامیان دهها مدرسه را در آن منفجر کرده‌اند و در تلاشند تا دختران را از رفتن به مدرسه منصرف سازند و دختران نیز تلاش می‌کنند با پنهان کردن کتاب‌هایشان در زیرا شال‌های بلندی که به سر دارند،‌مانع از آن شوند که کسی متوجه مدرسه رفتن آنها شود.

ملاله یوسف‌زی

ملاله در جمع صدها دانشجو، اعضای هیات علمی دانشگاه هاروارد و دیگر حاضران این مراسم گفت طالبان از قدرت زنان و قدرت تحصیل وحشت دارد.

رئیس کمیته نوبل صلح نروژ نیز در این مراسم با خواندن پیامی از ملاله قدردانی کرد. توربیورن یاگلند در این پیام خطاب به این نوجوان پاکستانی گفت شهامت تو پیامی قدرتمند برای زنان جهان بود تا برای گرفتن حق خود به پا خیزند، امری که پیش‌شرطی برای دستیابی به صلح است.

کد خبر 232965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز