گروه بین‌الملل: تعطیلی دولت آمریکا با توافق نکردن دولت و کنگره بر سر لایحه بودجه به‌تدریج دارد آثار خود را نشان می‌دهد و غیر از مشکلات اقتصادی و ضررهای میلیون دلاری اکنون بر سیاست خارجی این کشور هم تأثیر گذاشته است.

اوباما

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که با برنامه از قبل تعیین شده قرار بود در تور آسیایی خود به ۴ کشور این قاره سفر کند مجبور شد سفر خود به مالزی و فیلیپین را به‌خاطر مشکلات تعطیلی دولت لغو کند تا مشخص شود اوضاع در حال وخیم‌شدن است.درحالی‌که آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعطیلی دولت روزانه ۳۰۰ میلیون دلار به اقتصاد این کشور ضرر می‌زند اوباما سفر خود به آسیا را کوتاه کرده تا راه حلی برای این بحران بیابد.

دفتر نخست‌وزیر مالزی با اعلام لغو سفر باراک اوباما به این کشور که از مدتی پیش برنامه‌ریزی شده بود اعلام کرده که این اتفاق به‌خاطر مسائل مربوط به تعطیلی دولت آمریکا در پی بحران بودجه این کشور رخ داده است. اوباما قرار بود در سفر به مالزی روز۱۱ اکتبر در کنفرانسی که در کوالالامپور، پایتخت مالزی برگزار می‌شود سخنرانی کند اما در تماس تلفنی با نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی اعلام کرده به جای او جان کری، وزیر امور خارجه‌اش در کنفرانس شرکت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشت در دیدارش از ۴کشور آسیایی برای بهبود روابط واشنگتن با آنها تلاش کند اما به‌خاطر تعطیلی دولت از نخستین سفر یک رئیس‌جمهور آمریکا به مالزی از سال ۱۹۶۶ تاکنون صرف‌نظر شده است. کاخ سفید هم با تأیید این مسئله اعلام کرده که انجام این سفر ممکن نبوده است. اوباما با وجود این، روز شنبه به اندونزی سفر خواهد کرد تا در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک) در بالی شرکت کند. اوباما پس از اندونزی، راهی برونئی خواهد شد تا در اجلاس کشورهای آسیای شرقی حاضر شود.

با سپری‌شدن 2روز از تعطیلی اجباری دولت آمریکا، بن‌بست در واشنگتن درباره بودجه دولت فدرال همچنان ادامه دارد و حدود ۸۰۰هزار کارمند دولت فدرال با مرخصی بدون حقوق مواجه شده‌اند و پارک‌ها، موزه‌ها و بسیاری از نهادهای فدرال تعطیل شده‌اند. این در حالی است که همچنان هیچ چشم‌اندازی برای پایان تقابل دولت و کنگره وجود ندارد و به‌نظر نمی‌رسد شرایط موجود به‌زودی بتواند به پایان برسد.

باراک اوباما در آخرین واکنش خود به این شرایط تأکید کرده که به جمهوریخواهان اجازه نمی‌دهد برنامه پیشنهادی وی برای اصلاحات بیمه درمانی همگانی را قربانی تصویب بودجه دولت کنند.نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آمریکا، خواستار لغو یا تعویق اجرای قانون بیمه درمانی مورد نظر باراک اوباما مشهور به Obama Care هستند تا لایحه بودجه دولت را تصویب کنند.رئیس‌جمهور آمریکا جمهوریخواهان محافظه‌کار در مجلس نمایندگان را به‌خاطر تعطیلی دولت مقصر خواند و گفت: «یک جناح از یک حزب» مسئول این تعطیلی است.

او گفت: آنها دولت را به‌خاطر یک جنگ صلیبی ایدئولوژیک تعطیل کرده‌اند تا نگذارند بیمه درمانی فراگیر به میلیون‌ها آمریکایی برسد.
قانون بیمه درمانی فراگیر در سال ۲۰۱۰ تصویب و بعد در دیوان‌عالی آمریکا تأیید شد اما همچنان جنجال درباره آن ادامه دارد. باراک اوباما که اصلاحات بیمه درمانی از شعارهای اصلی‌ او در انتخابات بوده حاضر نشده به درخواست جمهوریخواهان گوش دهد و طرف مقابل هم حاضر به تصویب بودجه در شرایط کنونی نیست. این طرح که در ایالت‌های مختلف آمریکا به شیوه‌های مختلفی اجرا می‌شود، به‌خصوص شامل کسانی می‌شود که در حال حاضر زیر پوشش هیچ بیمه درمانی نیستند.

براساس این طرح مردم آمریکا در ایالت‌های مختلف می‌توانند در اینترنت نسبت به پرکردن فرم‌های دریافت بیمه خدمات درمانی اقدام و مشخصات خود ازجمله تعداد اعضای خانواده، مشخصات آنها و میزان درآمدشان را برای دریافت بیمه ثبت کنند. براساس آمار دولت آمریکا حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم این کشور (۱۶ درصد جمعیت آمریکا) فاقد بیمه خدمات درمانی هستند که می‌توانند حتی با درآمد پایین در طرح جدید، پوشش بیمه‌ای دریافت کنند. براساس قوانین جدید از اول ژانویه سال ۲۰۱۴ همه آمریکایی‌ها باید بیمه شده باشند و نداشتن بیمه خدمات درمانی جریمه خواهد داشت. مخالفان اوباما در کنگره می‌گویند این اقدام دخالت در برنامه‌ریزی‌های مالی شهروندان است و هزینه اضافه به نظام درمانی و مخارج مردم تحمیل می‌کند.

جمهوریخواهان اکنون خواستار مذاکره با دمکرات‌ها شده‌اند اما دولت آمریکا اعلام کرده است هرطرح بودجه‌ای که فقط به بخشی از دولت بودجه بدهد را رد می‌کند. دمکرات‌ها و جمهوریخواهان یکدیگر را به‌خاطر به‌وجود آمدن شرایط موجود مقصر می‌دانند اما اهرم تعیین‌کننده در شرایط فعلی را بسیاری، افکار عمومی مردم آمریکا می‌دانند. در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون که دولت برای 3هفته تعطیل شد در نهایت مردم آمریکا حزب جمهوریخواه را به‌خاطر ترجیح دادن منافع سیاسی به وضعیت مردم مقصر دانستند.

اکنون هم با وجود اینکه مدت کوتاهی از تعطیلی دولت می‌گذرد و هنوز آثار آن کاملاً مشخص نشده نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر آمریکایی‌ها جمهوریخواهان را عامل وضعیت به‌وجود آمده می‌دانند. به همین‌خاطر پیش‌بینی می‌شود که در نهایت مخالفان سیاست‌های مالی اوباما مجبور به عقب‌نشینی شوند اما کسی نمی‌تواند زمان آن را حدس بزند.

کد خبر 233559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز