سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تقابل جمهوریخواهان کنگره و دمکرات‌های دولت اوباما و آنچه برخی رسانه‌های آمریکا «اختلاف تلخ» سیاستمداران این کشور خوانده‌اند سرانجام با وجود هشدارهای مختلف، تعطیلی دولت این کشور را برای نخستین‌بار در ۱۷ سال گذشته رقم زد تا حداقل ۸۰۰ هزار کارمند فدرال مجبور شوند به مرخصی اجباری بروند.

آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که هشدار داده بود تعطیلی دولت ضربه‌ای جدی به اقتصاد داخلی و حتی کشورهای دیگر می‌زند بامداد روز گذشته در سخنرانی خود که از شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون پخش شد اعلام کرد که با عمل نکردن نمایندگان کنگره به وظایف خود و تصویب نشدن بودجه دولت فدرال نهادها و سازمان‌های دولتی این کشور امکان فعالیت ندارند. دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا هم در نامه‌ای به نهادهای فدرال اعلام کرده که باید خودشان را تعطیل حساب کنند.

درحالی‌که برخی جمهوریخواهان در تلاش هستند تعطیلی دولت آمریکا را کم اهمیت جلوه دهند اوباما در سخنرانی خود تأکید کرد که که تعطیل شدن خدمات دولتی تأثیر نامطلوبی بر شرایط اقتصادی این کشور خواهد داشت و مانعی را در راه اجرای برنامه‌های اصلاحی دولت او ایجاد خواهد کرد. مخالفان سیاست‌های مالی اوباما که اکثر آنها از جمهوریخواهان هستند از اوباما خواسته بودند که طرح اصلاحات بیمه درمانی خود یا همان اوباماکر(Obama Care)را کنار بگذارد تا بودجه دولت را تصویب کنند؛ کاری که رئیس‌جمهور آمریکا آن را گروگانگیری خواند.

در مجلس نمایندگان که اکثریت آن را جمهوریخواهان در اختیار دارند اصلاحیه‌ای با حذف بودجه طرح بیمه درمانی اوباما تصویب شد اما سنا که اکثریت کرسی‌های آن متعلق به دمکرات‌هاست آن را رد کرد. هر چند افکارعمومی آمریکا جمهوریخواهان را عامل این تقابل می‌داند اما کسانی مانند مک‌کین و میت‌رامنی که از مقام‌های کهنه‌کار این حزب هستند با این روند مخالف هستند. بیشتر از همه در این میان تی‌پارتی به‌عنوان بخشی از جمهوریخواهان مسئول این وضعیت شمرده می‌شود.با تعطیلی دولت ۸۰۰ هزار کارمند فدرال که فعالیت آنها «غیرضروری» تشخیص داده‌ شده خانه‌نشین می‌شوند اما کارمندهای دولتی که فعالیت‌شان آنطور که قوانین آمریکا گفته با امنیت ملی، جان و مال شهروندان ارتباط دارد مانند کنترل هوایی، اورژانس و خدمات امداد بحران و حوادث غیرمترقبه به کارشان ادامه می‌دهند.

این افراد در کنار نیروهای ارتش و پلیس باید مشغول به فعالیت باشند اما مشخص نیست چه زمانی حقوق‌شان را دریافت می‌کنند. با اخلال در صدور پاسپورت، مسافران با مشکل جدی روبه‌رو می‌شوند و صادر نشدن ویزا کسانی را که قصد ورود به آمریکا دارند کلافه خواهد کرد؛ هر چند کارمندهای فدرال فعلاً حقوق نمی‌گیرند اما حقوق ۴۰۰ هزار دلاری رئیس‌جمهور آمریکا که باید با کابینه‌اش به‌کار ادامه دهد همراه با نمایندگان کنگره پرداخت خواهد شد.

تعطیلی اجباری چقدر ضرر دارد؟

روز گذشته با اعلام خبر تعطیلی دولت آمریکا ارزش دلار در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرد تا نخستین تأثیر این وضعیت مشخص شود. تحلیلگران اقتصادی عقیده دارند که اثرات اقتصادی این مسئله روی کشورهای دیگر با‌گذشت یک هفته از تعطیلی مشخص می‌شود. در تعطیلی مشابه دولت در زمان کلینتون، به‌صورت تقریبی خسارتی بیش از 4.1 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور وارد شد و حالا برآورد شده درصورت تکرار وضعیتی مشابه رقم این ضرر به 1.2 میلیارد دلار خواهد رسید. میزان ضرر و زیان به‌صورت مستقیم به طول مدت تعطیلی بستگی دارد. مؤسسه گلدمن ساکس برآورد کرده که تعطیلی 3هفته‌ای دولت باعث کندشدن رشد اقتصادی سالانه در 3ماهه چهارم 2013به میزان 9درصد خواهد شد.

تعطیلی آمریکا چقدر طول می‌کشد؟

هیچ‌کس به‌صورت دقیق نمی‌داند چقدر این وضعیت می‌تواند ادامه داشته باشد تا توافقی حاصل شود. در دوران ریاست‌جمهوری بیل‌کلینتون 2بار چنین وضعیتی پیش آمد یک‌بار ۵ روز طول کشید و بار دیگر ۲۶ روز دولت تعطیل بود. وضعیت در آمریکا اکنون به یک تقابل تمام‌عیار تبدیل شده است. عامل تعیین‌کننده برای پایان این وضعیت فشار افکارعمومی است. در دوره ریاست‌جمهوری کلینتون در نهایت افکار عمومی جمهوریخواهان را متهم کرد که منافع سیاسی خود را به کشور ترجیح داده‌اند. اکنون هم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حداقل ۴۶ درصد مردم جمهوریخواهان را مقصر می‌دانند و به همین‌خاطر پیش‌بینی شده که مخالفان سیاست‌های مالی اوباما سرانجام مجبور به کوتاه آمدن می‌شوند.

کد خبر 233408
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز