گروه اجتماعی: معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اعلام عناوین روزهای هفته ازدواج، گفت: طبق مصوبه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان و نامه‌نگاری‌های صورت گرفته امروز ۱۵مهر همزمان با روز ازدواج، هیچ طلاقی ثبت نخواهد شد.

ازدواج

این در حالی است که آمار طلاق در سال91 نشان می‌دهد که به‌طور میانگین هر 4دقیقه بیش از یک طلاق ثبت شده است. همچنین به ازای هر 5.2 ازدواج یک زوج به‌طور رسمی از هم جدا شده‌اند. این رقم میانگین آمار طلاق در کشور است و وضعیت در شهرهای بزرگ نگران‌کننده‌تر است. سید باقر پیشنمازی که به مناسبت هفته ازدواج در نشست مطبوعاتی سخن می‌گفت، ادامه داد: همچون روال سال گذشته که در بسیاری از استان‌ها روز ازدواج را روز بدون طلاق نامیده و طلاقی را ثبت نکرده‌ بودند امسال نیز در روز ازدواج طلاقی ثبت نخواهد شد.

او با بیان اینکه ازدواج مختص یک روز نیست، تأکید کرد: روز ازدواج به‌عنوان یک نماد نامگذاری شده است تا از افراد نیکوکار و همچنین دستگاه‌های مؤثر و فعال در این حوزه تجلیل شود.

هر 5.2 ازدواج یک طلاق

براساس آمارهای سازمان ثبت اسناد در سال 91، 791هزار و 656ازدواج به ثبت رسیده درحالی‌که آمارهای سال 90، ثبت 874هزار و 782واقعه ازدواج را نشان می‌دهد.این آمارها حاکی از کاهش 9.5درصدی ازدواج‌ها و افزایش بیش از 6درصدی طلاق‌های به ثبت رسیده در سال گذشته بوده و براساس آمارهای موجود در هیچ دوره‌ای آمار ازدواج تا این حد کاهش نداشته است.

در سال 90در ازای هر 6.5 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده اما در سال91، ۱۴۳ هزار و ۷۹۰ واقعه طلاق به ثبت رسیده که نشان می‌دهد در ازای هر5.2 ازدواج یک طلاق ثبت شده است. بررسی آمار طلاق در کشور نشان می‌دهد که طی 10سال گذشته طلاق روند صعودی به‌خود گرفته است. به‌طوری که به اعتقاد کارشناسان آمار طلاق در ایران به زلزله‌ای خاموش تبدیل شده که هر روز در حال تکان دادن جامعه است.

براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال همچنان تهران رکورد طلاق در کشور را دارد. از سوی دیگر روند طلاق در ایران در حالی نگران‌کننده است که در مقایسه با دیگر کشورها در وضعیت بهتری قرار دارد. مشکلات جنسی، فقر مهارت‌های ارتباطی و خیانت از مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران است.

از سوی دیگرمشوق‌های فرهنگی ازدواج با واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی همسان نیست؛ چنان‌که مشوقانی که سخن از ازدواج آسان و ارزان می‌گویند، خود حاضر نیستند شأن خود را با صرف‌نظر از هزینه‌های ده‌ها میلیونی ازدواج بکاهند.این در حالی است که غالب طبقات مردم در یک فرایند اقناعی، هرگاه به این نتیجه برسند که توان ازدواج دارند، ازدواج می‌کنند.

مردم بدون اعلام و تبلیغات در نهاد خود برآورد سود و هزینه کرده و به این فکر می‌کنند که برای همسری که برمی‌گزینند چه سطحی از زندگی انسانی را می‌توانند تأمین کنند و زندگی خانواده تازه با چه نسبتی از رنج‌ها و خوشی‌ها همراه است، فرزندی که می‌آورند با چه آینده‌ای، با چه درآمدی و با چه شغلی باید زندگی کند. خرد عمومی مردم دستگاهی تشخیصی است و مادامی که ریسک ازدواج و فرزندآوری بالا باشد، این کار را نمی‌کنند.از سوی دیگر، تشویق‌های کاذب به ازدواج در شرایط نامطلوب از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کفه دیگر خسارت را سنگین می‌کند و آمار طلاق را بالاتر از آنچه هست خواهد کرد.

تعیین تکلیف مجوز مراکز مشاوره

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان همچنین دیروز در نشست خبری خود درباره تعیین تکلیف صدور مجوز مراکز مشاوره که در حال حاضر برعهده سازمان نظام روانشناسی گذاشته شده است، گفت: سازمان نظام روانشناسی در نامه‌ای که به مجلس ارسال کرده بود توضیحاتی را به آنها داده و مجلسی‌ها برداشت اشتباهی کرده‌اند. نمایندگان مجلس گمان می‌کردند که اشخاص حقوقی نیز می‌توانند مجوز مراکز مشاوره خود را از سازمان نظام روانشناسی دریافت کنند اما در نامه‌نگاری‌هایی که از سوی ما به رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال شد توضیحات لازم ارائه شد و همچنان پیگیر این مسئله هستیم.

او در پاسخ به اینکه در حال حاضر سازمان نظام روانشناسی در حال تدوین آیین‌نامه جدید است، گفت: آیین‌نامه ساماندهی مراکز مشاوره مصوب دولت است و تنها مجلس به یک بند آن ایراد گرفته و حتی در این آیین‌نامه صدور پروانه اشخاص حقیقی برعهده سازمان نظام مشاوره بوده است. این آیین‌نامه نیاز به اصلاح در دولت دارد و پیش‌بینی می‌کنیم که به‌زودی این مسئله حل شود.

مدیرکل فرهنگی و تربیتی وزارت جوانان ادامه داد: در حال حاضر روند اداری ثبت‌نام متقاضیان در این وزارتخانه متوقف نشده است. ما نیز پیشنهاد می‌کنیم سازمان نظام مشاوره تا زمان رفع شبهه از این آیین‌نامه صبر کند و سپس اقدام به ثبت‌نام یا صدور پروانه برای متقاضیان کند تا پس از اصلاح آیین‌نامه، افراد دچار سردرگمی نشوند.

کد خبر 233979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز