گروه شهرستان‌ها: درحالی‌که مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان اعلام کرده در حال حاضر ۴۵واحد آموزشی در شمال استان در حال ساخت است اما جنوب این استان از این حیث بی‌بهره مانده و دانش‌آموزان جنوب سیستان و بلوچستان و به‌خصوص شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و فنوج از کمبود فضاهای آموزشی رنج می‌برند.

در این شهرستان‌ها هنوز هم هستند دانش‌آموزانی که سال جدید تحصیلی را در مدارس کپری آغاز کرده‌اند. مدرسه کپری 17شهریور در روستای «سر آهنگی چاهان» از توابع شهرستان نیکشهر که در فاصله 505کیلومتری جنوب زاهدان قرار دارد یک‌نمونه از این مدارس است. دانش‌آموزان در این مدارس در چند پایه تحصیلی مشغول به تحصیل هستند.

شهرستان نیکشهر ده‌ها مدرسه کپری، چادری، خشتی و گلی، فرسوده، استیجاری، دوشیفته نامناسب و غیراستاندارد دارد. طبق آخرین آمارها اگر در نیکشهر، قصرقند و فنوج بیش از 200مدرسه ساخته شود تازه به استاندارد مدارس سیستان و بلوچستان نزدیک می‌شود ولی نسبت به شهرهای برخوردار کشور همچنان یکی از عقب‌مانده‌ترین شهرستان‌ها خواهد بود.

نگهداری احشام در مدارس نیمه‌کاره

در نیکشهر مدارسی هم وجود دارد که حین ساخت به‌دلیل نبود اعتبار نیمه‌کاره رها شده‌اند و اکنون کاربری دیگری پیدا کرده‌اند. به‌طور نمونه بخشدار مرکزی نیکشهر در بازدید از مدرسه بلال روستای زیردان دهستان چاهان اظهار کرد: متأسفانه از سال88 تاکنون این مدرسه به‌دلیل نبود اعتبار با بیش از 80درصد پیشرفت فیزیکی نیمه‌کاره رها شده و اکنون فقط مورد استفاده احشام است. بخشدار مرکزی که به همراه تعدادی از مسئولان اداره راه و شهرسازی، آب و فاضلاب روستایی، جهادکشاورزی، ثبت احوال، امور عشایری، بنیاد مسکن، آموزش و پرورش و رئیس و اعضای شورای اسلامی بخش مرکزی از روستاهای هنزم زیردان، گلبیر، بوجک و... بازدید می‌کرد، خواستار تعیین تکلیف فوری مدرسه 6کلاسه روستای زیردان شد. ایوب قاضی در توضیحات تکمیلی به ایسنا گفت: متأسفانه اکنون این مدرسه به فضای مخروبه تبدیل شده و بلااستفاده است، به همین‌خاطر درها و دیگر تجهیزات ساختمانی مدرسه در حال از بین رفتن است.

مشکل ثبت‌نام دانش‌آموزان بدون شناسنامه

وی همچنین اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات ساکنان بخش مرکزی، نداشتن شناسنامه است که متأسفانه با گذشت 35سال از انقلاب تعدادی از مردم همچنان به‌دنبال شناسنامه هستند، ولی پیگیری‌های آنان هیچ پاسخی از مسئولان مربوطه در بر نداشته است. معاون آموزشی آموزش و پرورش نیکشهر نیز در این بازدید گفت: مدرسه نیمه‌کاره روستای زیردان 6کلاسه و با نام بلال قرار بود 4سال پیش تحویل آموزش و پرورش شود، ولی متأسفانه هنوز نیمه‌کاره است و کسی فکری برای اتمام آن نمی‌کند. مرادبخش رئیسی افزود: باید اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان فضاهای آموزشی را پس از تکمیل تحویل آموزش و پرورش دهد، ولی متأسفانه هنوز این امر محقق نشده است. وی گفت: آموزش و پرورش و فرمانداری نیکشهر پیگیری‌های زیادی انجام داده، ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

وانت‌بار در نقش سرویس مدرسه

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی نیکشهر نیز در رابطه با کمبود فضای آموزشی مناسب در این شهرستان به تسنیم گفت: حل مشکلات و مسائل بخش آموزشی شهرستان نیکشهر به‌علت عدم‌انعکاس مدیران آموزش و پرورش این منطقه به مسئولان استانی و کشوری به آرزوی مردم این منطقه تبدیل شده است. رستم کریمی ادامه داد: وجود مدارس کپری، درس خواندن زیر سایه درختان، کلاس‌های درس چادری، دوشیفته بودن مدرسه‌ها، خشتی و گلی بودن مدارس، فرسودگی فضاهای آموزشی حتی بالای 40سال و استفاده از وانت بارها برای حمل دانش‌آموزان دختر راهنمایی و دبیرستانی از معضلات و مشکلات مهم حوزه آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر است. وی تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته، عده‌ای از مدیران آموزش و پرورش این شهرستان به‌منظور ماندن بیشتر در پست و مقام خود، مسائل و مشکلات آموزشی را با مسئولان استانی و کشوری در میان نگذاشته‌اند به‌طوری که حل این مشکلات به آرزوی مردم این منطقه تبدیل شده است.

وی بیان کرد: دختران دانش‌آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان این منطقه بعد از نماز صبح در مسیرهای 20 تا 30 و حتی 40 کیلومتری در هوای سرد زمستانی و گرم تابستانی از روستا به مرکز دهستان یا شهر به وسیله وانت‌بار در وضعیت بسیار اسفباری جابه‌جا می‌شوند.

وی افزود: در بخش مرکزی نیکشهر چند مدرسه فرسوده بالای 40سال در روستاهای نیکوجهان، کهورکان، زهک، هیچان، کناردان، شگیم و... وجود دارد که هنگام بارندگی، معلمان مجبور می‌شوند مدارس را قبل از اینکه بر سر دانش‌آموزان خراب شوند، تعطیل کنند.

وی متذکر شد: همچنین مدارس کپری موجود در روستاهای گری، کارواندر، سرآهنگی چاهان، گو متسنگ و... باید هرچه زودتر حذف شوند. وی اضافه کرد: همچنین براساس این آمارها در بخش مرکزی نیکشهر، 193مدرسه وجود دارد که از این تعداد مدارس فقط 140مدرسه دارای ساختمان آموزشی هستند و 53تای بقیه ساختمان ندارند.

کد خبر 234018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز