همشهری آنلاین: اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی خواستار برقراری آتش بس میان نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان تحت حمایت کشورهای خارجی در مراسم عید قربان در هفته آینده شده‌اند.

سوریه

به گزارش پرس تی وی، اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب روز پنجشنبه (۱۸ مهر) با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار برقراری آتش بس در سوریه همزمان با مراسم عید قربان شده‌اند.

احسان اوغلو و نبیل العربی از دو طرف در سوریه خواستند تا «به مناسبت عید قربان آتش بس کامل اعلام کنند و هر نوع خشونت و درگیری را کنار گذارند.»

عید قربان هفته آینده از سوی مسلمانان در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. در خلال این روز که اوج مراسم حج به شمار می‌آید، حجاج گوسفند و گاو قربانی می‌کنند.

این بیانیه همچنین خاطر نشان می کند: «این مسئله با هدف توقف خونریزی در میان سوری ها، کاهش رنج آنها و اجازه دادن به سازمان های امداد رسان برای اجرای وظایف خود و تامین کمک های بشردوستانه اضطراری به مناطق آسیب دیده در سوریه صورت می‌گیرد.»

این نهاد همچنین از «بازیگران منطقه ای و بین المللی در بحران سوریه» خواستند تا از این درخواست حمایت کنند و از همه طرف‌ها در سوریه بخواهند تا این آتش بس را اجرا کنند.

این درخواست در حالی مطرح شده است که تیم دوم بازرسان خلع سلاح بین المللی به عنوان بخشی از توافق برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه، وارد این کشور عربی منطقه خاورمیانه شده‌اند. سخنگوی این تیم، پیش تر گفته بود که این بازرسان تاکنون از سه سایت در سوریه بازدید کرده‌اند.

همچنین، دولت سوریه می‌گوید به منظور آن که بازرسان بین المللی بتوانند به برخی سایت ها دسترسی داشته باشند، باید میان شبه نظامیان تحت حمایت کشورهای خارجی و ارتش سوریه آتش بس موقت برقرار شود.

سوریه از سال ۲۰۱۱ با ناآرامی های مرگبار روبرو است. گزارش های منتشره حاکی از آن است که قدرت های غربی و متحدان منطقه ای آنان، به ویژه کشورهای قطر، عربستان سعودی و ترکیه، از شبه نظامیان معارض در سوریه حمایت می‌کنند.

براساس اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه، تاکنون بیش از یکصد هزار نفر کشته و میلیون ها نفر بی خانمان و آواره شده‌اند.

کد خبر 234536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز