همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل عصر پنج شنبه به وقت محلی باردیگر پشت درهای بسته درخصوص سوریه تشکیل جلسه داد و اعضای آن از دولت دمشق به خاطر همکاری مناسب با بازرسان شیمیایی سازمان ملل تقدیر کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر سازمان ملل، دراین نشست نامه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به اعضای شورای امنیت درخصوص آخرین وضعیت سوریه و همکاری دولت دمشق با بازرسان و همچنین طرح آتش بس موقت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بعد از نشست روز پنج شورای امنیت درجمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از نتیجه اعضای این شورا از همکاری و تعامل سازنده دولت سوریه با گروه تحقیقاتی سازمان ملل تقدیر کرد.

همچنین از اعلام رضایت و حمایت اعضای شورای امنیت از نامه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و طرح جدید وی برای حل بحران سوریه خبر داد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به ویژه ویتالی چورکین که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه میلای جاری را برعهده دارد، از افشای جزییات طرح بان کی مون خودداری کردند.

بر اساس برخی گزارش های غیر رسمی یکی از بندهای طرح بان کی مون، آتش بس موقت میان نیروهای دولتی و گروههای مخالف به منظور امحا کامل سلاح های شیمیایی در سوریه می باشد.

ولید المعلم وزیر امور خارجه دولت بشار اسد ماه گذشته اعلام کرد سلاح های شیمیایی سوریه در 17 نقطه نگه داری می شوند که در نزدیکی سه نقطه آن درگیری میان نیروهای دولتی و گروه های مخالف در جریان است.

چورکین بدون ذکر جزییات طرح دبیرکل سازمان ملل برای پایان دادن به بحران سوریه، گفت : اعضای شورای امنیت برای تصویب هر چه سریعتر این طرح ابراز تمایل کردند.

وی افزود : دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت بنا دارند گروه تحقیقات شیمیایی که هم اکنون در سوریه بسر می برند با گروههای جدیدی که قرار است بزودی به آن کشور اعزام شوند، ادغام شده تا از این طریق بتواند مسیر تحقیق برای نابودی سلاح های شیمیایی در آن کشور در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود : دولت سوریه برای انجام این کار اعلام امادگی کامل کرده است اما متاسفانه گروههای مخالف تاکنون هیچ گام عملی برای همکاری با بازرسان سازمان ملل برنداشتته اند.

کد خبر 234547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز