گروه ادب و هنر: همزمان با عید سعید قربان بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در فضای باز و با حضور کودکان، نوجوانان و خانواده‌های همدانی برگزار خواهدشد.

جشنواره تئاتر

آنطور که ستاد برگزاری جشنواره پیش‌بینی کرده این برنامه با حضور 2هزار و 500نفر با اجرای برنامه‌های شاد و موزیکال و برنامه نورافشانی برگزار می‌شود و با توجه به اینکه این برنامه متعلق به کودک و نوجوان است 2هزار کتاب کودک و بادکنک بین کودکان و نوجوان توزیع می‌شود.

چند سالی‌است که همدان پایگاه رسمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شده‌. در این دوره 128گروه نمایشی کودک و نوجوان متقاضی حضور در بخش مسابقه جشنواره تئاتر بودند. در این دوره از جشنواره 7بخش اصلی شامل خردسال، کودک، نوجوان، خیابانی، کارگاه‌های آموزشی، نمایشنامه‌نویسی و بین‌الملل و یک بخش ویژه به نام تئاتر همدان(با حضور 4گروه) دارد. از 24تا 30مهرماه که جشنواره در همدان برگزار می‌شود، ۴۱ گروه نمایشی در ۷ روز و در بخش‌های مختلف به اجرا می‌پردازند که در بخش خردسال ۵ گروه، کودک ۸ گروه، نوجوان ۹ گروه و ۸ گروه در بخش تئاتر خیابانی حضور دارند. از آنجایی که بخش بین‌الملل همواره مورد تأیید مسئولان بوده تا با حضور گروه‌های خارجی بر اعتبار جشنواره بیفزایند در این دوره 9گروه در بخش بین‌الملل از کشورهای ایتالیا، آلمان، پرتغال، لهستان، اسپانیا، مالزی و دانمارک حضور دارند.

اما اتفاق خوب این دوره تفاهمنامه‌ای است که با کشور آلمان امضا شده و قرار است تئاتر ایران و فرانکفورت با هم تعامل و مشارکت داشته باشند. اما تفاوت این دوره با دوره‌های قبلی جشنواره در تخصصی‌شدن تئاتر خردسال است که از دیگر گروه‌های سنی جدا شده، البته این تفکیک در ترکیب داوری به چشم می‌خورد. در این دوره که قرار بود داوود کیانیان در بخش تئاتر کودک حضور داشته باشد به‌علت مشکلی که داشته جای خود را به احمد بیگلریان، از پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان همدان داده است. اما دیگر هنرمندانی که در بخش تئاتر کودک به داوری می‌پردازند شامل رضا فیاضی (کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون) و صدیقه حسن‌زاده (مدیراستیج ایران) و در بخش مسابقه تئاتر نوجوان قطب‌الدین صادقی(مدرس، کارگردان و نویسنده تئاتر)، بهرام شاه محمدلو(مدرس، نویسنده، کارگردان، بازیگر تئاتر و تلویزیون) و پرستو گلستانی(بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون) و در بخش مسابقه تئاتر خیابانی حسن دادشکر(بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون)، مسلم قاسمی و محمد جواد کبودرآهنگی(کارگردان و نویسنده تئاتر و تئاتر خیابانی) هستند.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در عمر 20ساله خود فضاها و مراحل مختلفی را تجربه کرده‌است و امسال هم در بخش داوری کودکان و نوجوانان و مردم آثار را بررسی و برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی می‌کنند. جشنواره همواره با قدردانی از یک هنرمند برگزار می‌شود. در بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک از حسین محب‌اهری، از پیشکسوتان فعال تئاتر کودک و نوجوان به پاس حضور فعال و مؤثر در عرصه تئاتر کودک و نوجوان و تلاش این هنرمند ‌در آیین پایانی جشنواره تقدیر به عمل می‌آید. آنطور که اعلام شده امسال 44نمایش در بخش‌های مختلف روی صحنه می‌رود و طبق پیش‌بینی‌های مسئولان جشنواره هر نمایش 3اجرا دارند، در نتیجه 20هزار مخاطب از جشنواره بازدید می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد که روند جشنواره در عمر 20ساله خود برای مسئولان راضی‌کننده است، شهرام کرمی در این‌باره به ایسنا گفت: خوشبختانه این جشنواره به بیستمین دوره خود رسیده و بعد از جشنواره تئاتر فجر پرسابقه‌ترین جشنواره ماست که در حال حاضر به مرحله بلوغ رسیده و به راه خود ادامه می‌دهد. در چند سال گذشته تلاش کردیم نگاهی تخصصی به تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم و از راه جشنواره جریان‌سازی کنیم که رشد تقاضاهای امسال در مقایسه با سال گذشته نشانگر پویایی این جشنواره است.
او به نکته مهمی در این مورد اشاره کرد: اگر جریان تئاتر کودک و نوجوان مورد حمایت جدی قرار بگیرد به خوبی می‌تواند بر رشد فرهنگ و هنر ما تأثیرگذار باشد و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

کد خبر 235049
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز