همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان عمران و بهسازی شهری تهران اصلی‌ترین هدف دولت و شهرداری را کیفیت بخشی محیط زندگی شهروندان عنوان کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین نشست هم اندیشی سازمان نوسازی شهر تهران با مدیرعامل، اعضاء هیأت مدیره و مدیران ارشد شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران با حضور مدیران دفاتر خدمات نوسازی در محل شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی برگزار شد.

محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران از برگزاری نخستین نشست هم اندیشی میان این شرکت و سازمان نوسازی شهر تهران، تصریح کرد: امروزه تمام برنامه ریزان و سیاست گذاران طرح های توسعه شهری در سراسر دنیا بر این باور هستند که برنامه ها و اقدامات باز آفرینی شهری در قالب بهسازی و نوسازی در اولویت های برنامه های توسعه است، لذا یقین داشته باشید که کاری که انجام می دهید کار درستی است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران با تأکید بر ضرورت آسیب شناسی تجربیات گذشته، ضمن تأیید و تقدیر خدمات ارائه شده از سوی سازمان نوسازی شهر تهران و عملکرد مثبت آن در زمینه راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی گفت: از آنجایی که سازمان نوسازی شهر تهران و دفاتر خدمات نوسازی بطور مستقیم درگیر عملیات بهسازی و نوسازی هستند می توانند کمک شایانی در آسیب شناسی تجربیات گذشته انجام دهند.

ایزدی عدم تعیین نقش صحیح کنشگران دخیل در امر نوسازی بافت های فرسوده را یکی از بزرگترین آسیب های موجود در فرآیند نوسازی دانست و عنوان کرد: بهترین راه برای این امر، باز تعریف نقش و جایگاه هر یک از کنشگران است تا از بروز تأثیرات منفی جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران با اعلام این که ابزارهای زیادی در اختیار دولت برای حمایت از فرآیند نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده است، خاطر نشان کرد: دولت و شرکت های دولتی وظیفه دارند در کنار اعطای تسهیلات، جریان گردش امور در نوسازی را تسهیل کرده، ابزارهای حقوقی لازم را فراهم سازند و با تدوین لوایح مورد نیاز و هماهنگی های بین بخشی، اولویت را بر تأمین زیرساخت ها و شبکه های معابر در نوسازی این بافت ها قرار دهند.

وی اصلی ترین هدف دولت و شهرداری را کیفیت بخشی به محیط زندگی شهروندان عنوان کرد و گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم در این فرآیند نقش خود را به درستی ایفا نمائیم.

ایزدی پس از استماع گزارش های ارائه شده از عملکرد دفاتر خدمات نوسازی شهر تهران و چالش های موجود بر سر راه نوسازی در این دفاتر، از بررسی مجدد شاخص ها و محدوده های مصوب بافت های فرسوده و همچنین تدوین رویکردهای مناسب برای مواجهه با گونه های مختلف در بافت های فرسوده در شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی جهت ارائه به شورای عالی شهرسازی معماری خبر داد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران همچنین بر ضرورت الگوسازی جهت اجرای پروژه های کوچک مقیاس محرک توسعه که نقش تأثیرگذاری در ایجاد ارزش افزوده در بافت های فرسوده و بافت های همجوار دارند تأکید کرد.

به گفته ایزدی تدوین سند ملی با رویکرد جدید، هماهنگی با بورس و سایر نهادهای مالی جهت تدوین آئین نامه تبصره 2 ماده 7 کمیسیون زیربنایی دولت، دعوت از جامعه دانشگاهی و برنامه ریزی برای تأمین کیفیت و ارزیابی و معرفی بهترین ها در زمینه کیفی سازی ساخت و ساز از دیگر مواردی است که در دستور کار شرکت عمران بهسازی شهری ایران قرار دارد.

علیرضا جعفری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز برگزاری این جلسه را نقطه عطفی در مسیر احیاء و نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران دانست و گفت: تعامل و همکاری میان نهادهای دولتی و نهادهای خدمتگزار مدیریتی قطعاً آثار و برکات گشایش خدمت به مردم را در بر داشته و باعث تسریع در روند نوسازی کلانشهر تهران بر اساس تکالیف قانونی خواهد شد.

جعفری با اشاره به اینکه 3 مانع فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی اصلی ترین موانع پیش روی نوسازی هستند، یادآور شد: دفاتر خدمات نوسازی به عنوان فرماندهان خط مقدم نوسازی در محلات با اطلاع رسانی، آگاهی بخشی،شناخت فرصت های بالقوه، ترغیب و انگیزه بخشی و تعریف پروژه های محرک توسعه نسبت به رفع موانع فرهنگی و اجتماعی در بافت های فرسوده اقدام می کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهرن با بیان این که با استفاده از جریان های علمی و دانشگاهی و حمایت وزارت اقتصاد و دارائی، طرح ها و مدل های اقتصادی مختلفی برای تسهیل در روند نوسازی تدوین شده است از اجرای طرح شمس ایرانیان به منظور هدایت سرمایه های خرد و کلان در بافت های فرسوده خبر داد.

به گفته جعفری بالغ بر 32 دستگاه در امر نوسازی بافت های فرسوده دخیل هستند و ضروری است جهت تأمین تأسیسات و زیرساخت های شهری، تعیین تکلیف زمین های مجهول المالک و دارای مشکلات ثبتی و ... تعامل و هم افزایی توان مدیریتی در میان دستگاه های مربوطه شکل گیرد.

مدیران دفاتر خدمات نوسازی نیز در این جلسه به مشکلات موجود نوسازی در محلات، طرح سؤالات و ارائه پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.

نحوه و چگونگی اعطای تسهیلات نوسازی، قرار گرفتن بلوک های غیر فرسوده در محدوده بافت ها، پرداخت عوارض متفرقه برای نوسازی، تعدد آسیب های اجتماعی در محلات، نظارت بر اجرا و تحقق پذیری طرح های توسعه شهری، توسعه زیرساخت ها و بازگشایی معابر از مواردی بود که توسط مدیران دفاتر خدمات نوسازی در این جلسه مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در خاتمه این جلسه مقرر شد 5 کارگروه مختلف با عناوین کارگروه شیوه تأمین منابع مالی، کارگروه فنی و فناوری و ارتقاء کیفیت ساخت و ساز، کارگروه اجتماعی فرهنگی و محرک توسعه، کارگروه حقوقی و امور نهادها، کارگروه تدوین و بازنگری شرح خدمات و اسناد طرح های توسعه شهری تشکیل شود و پس از جمع بندی مباحث در این کارگروه ها، نشست های مشترک دیگری میان سازمان نوسازی و سازمان عمران و بهسازی شهری تهران برگزار شود.

کد خبر 235472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز