چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: مرکز آمار ایران می‌گوید: روند افزایش نرخ تورم کند شده و در پایان مهرماه امسال میانگین سطح عمومی قیمت‌ها در مناطق شهری ایران براساس محاسبات و الگوی محاسبه نرخ تورم توسط این مرکز به ۳۶.۲درصد رسیده است؛۲دهم درصد بیشتر از نرخ تورم در پایان تابستان امسال.

محاسبات مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان مهرماه به 32.3درصد رسیده که4.7درصد کمتر از شهریورماه است، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مناطق شهری ایران در پایان شهریورماه امسال 37درصد اعلام شده بود.نرخ تورم در پایان تابستان امسال براساس برآورد بانک مرکزی از 40درصد فراتر رفته است. در روزهای اخیر به نقل از مردان اقتصادی دولت گفته شده که دولت و بانک مرکزی می‌خواهند نرخ تورم را تا پایان امسال 6درصد کاهش دهند. یکشنبه گذشته علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد بیشترین عامل رشد نقدینگی در سال‌جاری را ضریب فزاینده پولی عنوان کرد و گفت: امیدواریم با ادامه این سیاست ابتدا نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شروع به کاهش کند و تا انتهای سال بتوانیم متوسط تورم را حدود 6 تا 7درصد کاهش دهیم.

گزارش مرکز یادشده تأیید می‌کند که نرخ تورم گروه کالایی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در پایان مهرماه با 2دهم درصد کاهش نسبت به شهریورماه امسال به 53.7درصد رسیده، اما نرخ تورم خدمات با 2دهم درصد رشد، 29.6درصد برآورد شده است. همچنین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات هم از 51.9درصد به 46.7درصد کاهش یافته و تورم نقطه‌به‌نقطه خدمات هم از 26.5درصد به 31.1درصد افزایش یافته است. به گزارش همشهری، بانک مرکزی هم گزارش هفتگی خود از نوسان قیمت خرده‌فروشی در تهران را در پایان هفته منتهی به سوم آبان‌ماه امسال منتشر کرد که نشان از کمتر شدن میانگین رشد قیمت هفتگی‌ 11گروه کالایی نسبت به هفته گذشته و در مقایسه با هفته مشابه مهرماه دارد.

کد خبر 237036
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز