مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هندی‌ها شمارش معکوس برای آغاز یکی از مهمترین پروژه‌های خود در تاریخ فعالیت‌های فضایی این کشور را آغاز کرده‌اند تا فردا، کاوشگر بدون سرنشین آنها به مریخ فرستاده شود.

ماموریت مریخی هندوستان

براساس گزارش لایو‌ساینس، ماموریت مدارگرد مریخی یا MOM از اولین سکوی پرتاب مرکز فضایی ساتیش هاوان در جزیره سریهارکوتا آغاز خواهد شد. کاوشگر MOM حاوی پنج وسیله علمی و تحقیقاتی خواهد بود که نمادی از توانایی هندوستان در اجرای ماموریت‌های فضایی خواهند بود.این کاوشگر راس ساعت 2:38 عصر روز سه‌شنبه با کمک موشک PSLV-C25 سفر خود را آغاز می‌کند.

سفر این کاوشگر به مریخ در حدود 300 روز زمان خواهد بود و پس از آن نیز مدارگرد برای 6 تا 10 ماه در مدار مریخ به انجام تحقیقات علمی مشغول خواهد بود. درحدود 15 کیلوگرم تجهیزات درون این کاوشگر قرار داده‌شده است که نورسنج لیمن‌آلفا از آن جمله است. این دستگاه برای محاسبه فراوانی نسبی دیتریوم و هیدروژن در لایه‌های بالایی اتمسفر مریخ و همچنین وجود ذرات آب در اتمسفر این سیاره مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین حسگر متانی نیز برای محاسبه بسیار دقیق میزان گاز متان در اتمسفر مریخ در این کاوشگر قرار داده شده‌است که نتایج آن می‌تواند برای ناسا بسیار جالب توجه باشد.

ماموریت مریخی هندوستان

ابزار دیگر تحلیل‌گر ترکیبات خنثی مریخی یا MENCA است،‌تحلیل‌گر جرمی که ترکیب لایه بالایی اتمسفر این سیاره را تجزیه و تحلیل می‌کند. همچنین طیف‌سنج حرارتی فروسرخ به منظور نقشه‌برداری از سطح مریخ و یک دوربین رنگی برای مطالعه سازه‌های سطحی مریخ و دو قمرش در این کاوشگر گنجانده شده‌اند.

پرتاب این کاوشگر به همراه تجهیزات پیشرفته‌اش به مریخ نمایشی تکنولوژیکی از توانایی هندوستان در طراحی، ساخت، پرتاب و اجرای ماموریت‌های اکتشافی میان‌سیاره‌ای خواهد بود.

کد خبر 237554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز