مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا بر این باور است میلیاردها سال پیش، در دورانی که سیاره مریخ هنوز جوان بود از اتمسفر ضخیمی برخوردار بوده و گرمای ناشی از این اتمسفر موجب ایجاد اقیانوس‌هایی از آب مایع برروی این سیاره بوده است.

مریخ

براساس گزارش فاکس‌نیوز، اما امروز مریخ بیابانی لایتناهی است و سوال اینجاست که چه بر سر این حجم عظیم آب آمده است؟
ناسا قصد دارد برای یافتن پاسخ این پرسش، با ارسال فضاپیمای MAVEN که قرار است روز دوشنبه از پایگاه کیپ‌کاناورال به فضا پرتاب شود، این معما را حل کند.

این کاوشگر جدید قصد دارد میزان ضخامت اتمسفر مریخ و چگونگی ناپدید شدن آب سطح سیاره را در گذر زمان مورد بررسی قرار دهد تا بتواند برای تفاوتی که میان گذشته و حال این سیاره وجود دارد، توضیحی بیابد.

درحال حاضر چندین نظریه برای توضیح نابودی اتمسفر متراکم مریخ در حدود چهار میلیارد سال پیش ارائه شده‌اند که اصلی‌ترین آنها از بین رفتن میدان مغناطیسی درونی سیاره به واسطه بادهای خورشیدی است، این میدان مغناطیسی از اتمسفر سیاره در برابر نابودی تدریجی محافظت می‌کرد.

مریخ

بادهای خورشیدی جریانی رقیق از ذرات باردار و یا پلاسما است که به صورت مداوم با سرعتی برابر یک میلیون مایل در ساعت از خورشید به میان فضا در حال وزیدن است.

به گفته محققان ناسا، مطالعاتی که برروی بقایای این میدان مغناطیسی و میزان توزیع آن در سطح سیاره انجام شده، نشان می‌دهد این میدان مغناطیسی در حدود 3.7 میلیارد سال پیش از بین رفته و بدن مریخ را در برابر بادهای خورشیدی بدون محافظ رها کرده‌است.

فضاپیمای MAVEN به منظور مطالعه و تایید احتمالی این نظریه طراحی شده‌است. پیش از آغاز ماموریت این فضاپیما، مرکز گودارد ویدیویی از مریخی پوشیده از آب بازسازی کرده‌است. با این‌همه اگر مریخ از گذشته‌ای سرسبز و پرآب برخوردار بوده باشد، اتمسفر این سیاره باید نسبت به زمان کنونی‌اش از حرارت بیشتر و فشار بالاتری برخوردار می‌بود.

فضاپیمای MAVEN قرار است 22 سپتامبر 2014 به مریخ برسد و در ارتفاع 93 تا سه هزار و 728 مایلی وارد مدار بیضوی مریخ شود. همچنین طی این ماموریت پنج پرواز از نزدیکی مریخ نیز برنامه‌ریزی شده که طی این پروازها، فضاپیما ارتفاع خود را تا 77 مایلی از سطح سیاره کاهش خواهد داد تا بتواند از اتمسفر مریخ نقشه‌برداری مقطعی کند.

کد خبر 238733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز