مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر کنجکاوی با تحلیل نمونه‌ خاک جمع‌آوری شده از سطح مریخ به حجم شگفت‌انگیزی از آب دسترسی پیدا کرد.

مریخ

براساس گزارش فاکس‌نیوز، زمانی که کنجکاوی این نمونه خاک را حرارت داد،‌از آن بخاری ایجاد شد که تجهیزات این روبات ترکیب آن را H2O تشخیص دادند. به گفته دانشمندان دو درصد از وزن غبار سرخ‌رنگ سطح مریخ را آب تشکیل داده‌است و می‌توان از این آب به عنوان منبع حیاتی برای بقای فضانوردان آینده استفاده کرد.0.02 متر مکعب از خاک این سیاره به اندازه دو پیمانه آب وجود دارد.

این غبار سرتاسر مریخ را پوشانده و این برای انسان‌های کاوشگر خبر بسیار خوبی است زیرا می‌توانند در زمان اضطراری آب را از خاک استخراج کنند.

به گفته محققان پیوند شیمیایی آب با ذرات غبار درون خاک مریخ تنها یکی از کشفیاتی است که در پنج مقاله جدیدی که براساس کاوش‌های کنجکاوی نوشته شده، به آن اشاره شده است.

کنجکاوی این تحلیل نمونه خاک مریخ را برروی توده‌ای از غبارها و ماسه‌هایی انجام داده که توسط جریان باد در فاصله 400 متری از نقطه فرود کنجکاوی برروی هم تلنبار شده‌اند. کنجکاوی از ابزارهای خود برای نمونه‌برداری و انتقال نمونه به ابزار‌ درونی‌اش که SAM نام دارد استفاده کرد.

ابزار SAM می‌تواند نمونه‌ها را حرارت داده و هرنوع گازی که از میان آن آزاد می‌شود را شناسایی کند. برای مثال کنجکاوی با استفاده از این ابزار تاکنون متوجه حضور مقدار زیادی دی‌اکسی‌کربن شده‌است، گازی که در حضور آب به وجود می‌آید. کنجکاوی همچنین موفق به ردیابی اکسیژن و کلرین نیز شده‌است.

کنجکای درحال حاضر درون حفره گیل در مسیری پرفراز و نشیب در حرکت است و از ماه جولای تا کنون روزانه ده‌ها متر به جلو حرکت کرده‌است. این روبات در تلاش است تا خود را به کوهپایه کوهی برساند که در مرکز حفره گیل واقع شده‌است.

کد خبر 232812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز