گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: تا زمانی که هوا ناسالم است حال مردم اهواز و شهر‌های بزرگ خوزستان نیز خوش نیست.

آلودگی هوا

 آنها چند روزی است که با پدیده‌ پایداری آلودگی هوا مواجه شده‌اند. هر چند روند مراجعه به مراکز درمانی کند شده ولی مراجعات مردم در شهر‌های بزرگ خوزستان همچنان ادامه دارد.دکتر سیدمحمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور در گفت‌و‌گو با همشهری گفت: پدیده آلودگی هوا در منطقه همچنان وجود دارد. تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی کم شده ولی متوقف نشده است. این افراد می‌توانند کسانی باشند که در روزهای اول بروز آلودگی، علائم خفیف‌تری داشته‌اند و به تازگی علائمشان تشدید شده است یا کسانی باشند که برای ادامه درمان مراجعه کرده‌اند. مشکل آلودگی هوا در اهواز همچنان باقی است ولی خوشبختانه از شدت آن کاسته شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه بیش از 90درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی در خوزستان از شهر اهواز هستند، گفت: همه ساله به‌دنبال بارندگی تعدادی از افراد که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند به‌دلیل شسته‌شدن آلاینده‌ها و به سطح زمین آمدنشان به مراکز پزشکی مراجعه کنند. در شهرهای دیگر آمار مراجعه‌کنندگان مثل هر سال بوده است ولی امسال در اهواز این پدیده به‌صورت غیرعادی بروز پیدا کرده است. در شهر‌هایی مثل دزفول و شهرهای شمالی خوزستان هیچ موردی گزارش نشده است.

دکتر علوی با اشاره به اینکه علت‌ تامه هنوز مشخص نشده، گفت: قطعا ریزگردها عامل اصلی نمی‌تواند باشد، چرا که در سال‌های قبل این پدیده به‌مراتب بیشتر از امسال رخ داده است. امسال در این بازه زمانی اصلا مسئله‌ای نبودند.

وی در مورد احتمال بروز این پدیده در شهر‌های دیگر گفت: شرایط جوی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. این حادثه زمانی در اهواز اتفاق افتاده است که سکون هوا، بارش باران و کاهش دما و افزایش آلاینده‌ها به‌طور همزمان بوده است. مسئولان محیط‌زیست خوزستان وجود مقدار قابل توجهی نیترات را که برای سلامت دستگاه تنفسی مضر است، گزارش داده است. اکسید‌های نیتروژن می‌توانند اختلال تنفسی ایجاد کنند.

هر آلاینده زیست‌محیطی که بتواند روی انسان تأثیر منفی بگذارد بی‌تردید بر بقیه موجودات مانند گیاهان و جانوران و همچنین بر آب و خاک آن منطقه نیز تأثیر می‌گذارد. این موارد آنچنان نبوده که سازمان محیط‌زیست برای آن گزارشی را تهیه کند.بعضی از مردم در نقاط مختلف کشور عادت دارند که زباله‌های خود به‌خصوص لاستیک‌های فرسوده را بسوزانند. برخی از کشاورزان نیز عادت دارند بعد از برداشت محصول مزرعه را به‌دست آتش بسپارند به امید اینکه محصول بعدی بهتر از آب دربیاید. دکتر سیدمحمد علوی درباره تأثیر مردم و مسئولین در بروز آلودگی هوای خوزستان گفت:

سوزاندن هر چیزی که احتراق ناقص ایجاد کند می‌تواند گازهای آلاینده ایجاد کند. سوزاندن هر نوع زباله می‌تواند در لایه‌های بالایی جو آلاینده‌ها را جمع کرده و با نخستین باران به سلامت افراد آسیب بزند. فعالیت‌ مؤسسات اقتصادی مثل فعالیت چاه‌های نفت و دکل‌های گاز، کارخانه نیشکر، صنایع پتروشیمی و صنایع آسفالت‌سازی‌ می‌تواند به تشدید این آلودگی کمک کند.

دکتر علوی نیز مانند بسیاری از کارشناسان معتقد است که توسعه زمانی معنا دارد که صدمه‌ای به محیط‌زیست وارد نکند. او به مردم توصیه کرد که در زمان هشدار از خانه‌ها بیرون نیایند. البته در نقاطی مثل خوزستان که کم باران است وقتی باران می‌آید خیلی‌ها برای قدم زدن زیر باران به بیرون از منزل می‌آیند. اما از آنجا که در نخستین بارندگی‌ها آلاینده‌ها هم به سطح زمین می‌آیند از قدم زدن در این هوا خودداری کنند.

دکتر سیدحمید بُرسی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه آلودگی‌های اخیر در شهر اهواز و حومه مشکلات زیادی را برای بیماران و مردم خصوصا افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی ایجاد کرده است. بیماری‌های تنفسی شامل آلرژی‌های تنفسی، تشدید یا بروز آسم، سرفه، تشدید علائم رینو سینوزیت و ایجاد خارش و التهاب حلق و گلو است. توصیه کلی ما به افراد این است که حتی‌الامکان در بیرون از خانه تردد نکنند، پنجره‌ها را بسته نگه دارند. همه افراد خصوصا افراد سالمند و خردسالان و افرادی که مبتلا به بیماری قلبی و تنفسی هستند از تردد در محیط‌های باز خودداری و از ماسک فیلتردار با استانداردهای ffp2 و N95 استفاده کنید.

این فوق تخصص ریه به افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی نیز توصیه کرد که حتما داروهایشان در دسترس‌شان باشد. وی گفت: مصرف دارو و کنترل بیماری در بیماران پیش از آلودگی بسیار ضروری است. چه افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و چه افرادی که چنین سابقه‌ای را ندارند درصورت بروز علائم تشدید بیماری مانند احساس شدید فشار قفسه سینه، خس خس و تنگی نفس قابل توجه به مراکز درمانی مراجعه کنند.

کد خبر 238189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز