گروه سیاسی: پس از آنکه رئیس جمهوری روسیه با طرح پیشنهادی غیرمنتظره، از آمریکا خواست بجای استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی، از سیستم رادار جمهوری آذربایجان، موسوم به «‌ رادار قبله» برای تحت نظر قرار دادن آنچه واشنگتن آنرا تحرکات ایران می‌خواند، استفاده کند

رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه ابراز امیدواری کرد: این پیشنهاد ولادیمیر پوتین به آمریکا مبنی بر استفاده مشترک از رادار قبله در جمهوری آذربایجان به‌عنوان تجهیزات سپر موشکی، روابط میان روسیه و ایران را خدشه دار نکند.

میخائیل مارگیلف در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی وستی روسیه که ایرنا خبر آنرا منتشر کرد، گفت: پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه در بر گیرنده استقرار هیچگونه سلاح جدیدی در نزدیکی مرزهای ایران و آذربایجان نیست.

وی افزود: قرارداد اجاره رادار موسوم به قبله بین روسیه و آذربایجان در سال  ۲۰۰۲ برای مدت 10 سال امضا شده است.

مارگیلف تصریح کرد: ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند که رادارهای ما خاک آنها را کاملا تحت پوشش خود دارد و این حقیقتی است که آنها باید با آن کنار بیایند.

رئیس کمیته بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه افزود: روسیه برای استفاد از این رادار و همکاری با هر کشور دیگری در این زمینه مختار است و این مساله به روسیه مربوط است.

پوتین در دیدار با بوش در حاشیه اجلاس سران گروه 8 در آلمان این پیشنهاد را در رابطه با مناقشه بر سر طرح آمریکا برای استقرار چتر موشکی در اروپای شرقی ارائه کرده است.

رادار قبله، خاک کشورهای ایران، ترکیه، چین، پاکستان، هند، عراق، استرالیا و همچنین بخش اعظم کشورهای آفریقایی و جزایر اقیانوس آرام و هند را تحت پوشش دارد.

کد خبر 23844

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز