گروه محیط‌زیست: کارشناسان و منتقدان محیط‌زیست سال‌هاست می‌گویند آنچه امروز باعث بروز وضعیت فاجعه بار در محیط‌زیست کشور شده، نبود ارزیابی زیست‌محیطی واقعی در طرح‌های عمرانی است.

 اکنون معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از بازنگری فرایند بررسی گزارش‌های ارزیابی زیست‌محیطی خبر می‌دهد و می‌گوید: تمامی دستگاه‌های اجرایی و مجریان طرح‌های عمرانی برای رعایت ضوابط زیست‌محیطی تأیید شده تعهد می‌دهند؛ خبری که درصورت اجرا می‌تواند پایانی بر تخریب‌های زیست‌محیطی ناشی از طرح‌های عمرانی باشد. سعید متصدی در حالی از بازنگری در فرایند گزارش‌های ارزیابی خبر می‌دهد که هیچ مقام مسئول اجرایی تا‌کنون نپذیرفته که طرحی بدون ارزیابی زیست‌محیطی اجرا شده باشد.

براین اساس، تمام سدهایی که باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده‌اند و کارون، باتلاق گاوخونی و سایر زیستبوم‌های آبی کشور را به وضعیت اسفبار کنونی مبتلا کرده‌اند گزارش ارزیابی زیست‌محیطی دارند؛ گزارش‌هایی که با اما و اگرهای فراوانی همراه است. اکنون معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست انگشت بر نقطه حساس و پاشنه آشیل پروژه‌های عمرانی گذاشته است؛ «بازنگری فرایند بررسی گزارش‌های ارزیابی زیست‌محیطی» و ملزم‌شدن تمامی دستگاه‌های اجرایی به رعایت ضوابط زیست‌محیطی. در واقع با این تصمیم دایره نظارت بر پروژه‌های عمرانی پررنگ‌تر و گسترده می‌شود.

آنطور که در گزارش ایسنا آمده است، روز گذشته سعید متصدی با اشاره به اینکه بررسی گزارش‌های ارزیابی زیست‌محیطی طی سال‌های گذشته فرایند خاصی نداشته است، تصریح کرد: همین امر موجب می‌شد که گزارش‌های ارزیابی زیست‌محیطی فرمالیته باشند یا آنکه مجریان طرح‌ها الزامات داخل گزارش‌های ارزیابی را رعایت نکنند که این امر ضمن تخریب جبران‌ناپذیر عرصه‌های طبیعی موجب تشکیل پرونده‌های قضایی و توقف فعالیت آنها می‌شد. توانمندسازی استان‌ها، تقویت مشارکت مردمی، تخصص‌گرایی و حضور متخصصان و دانشگاهیان در بررسی اثرات ارزیابی زیست‌محیطی ازجمله مواردی است که به گفته متصدی از این پس در گزارش ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌های اجرایی دیده می‌شود. اخذ نظر مسئولان و دستگاه‌های استانی و ملی، انجام پایش‌های مربوط به مراحل اجرای پروژه‌های توسعه‌ای براساس گزارش‌های ارزیابی، تعهد دستگاه‌های اجرایی و مجریان طرح‌ها به اجرای کامل گزارش‌های تأیید شده از دیگر مزیت‌های اصلی فرایند جدید بررسی گزارش‌های ارزیابی زیست‌محیطی است.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه در آینده نزدیک این فرایند به‌صورت الکترونیکی انجام خواهد شد تا هم مردم و هم مجریان طرح‌های توسعه‌ای کشور از روند اجرای بررسی گزارش‌های ارزیابی و نحوه اجرای آن مطلع شوند، افزود: بدین‌ترتیب مردم محلی هم از جزئیات اجرای پروژه در منطقه خود مطلع می‌شوند و درصورت مشاهده هرگونه تخلف مجری می‌توانند سریعا مراتب را به اداره کل محیط‌زیست استان اطلاع دهند.

کد خبر 241179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز