گروه سرزمین: یک هفته پس از آنکه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت محیط‌زیست کشور ارائه کرد، روز گذشته رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: این جلسه برای بهبود و رسیدگی به وضعیت کنونی محیط‌زیست کافی نیست.

تشریح وضعیت محیط‌زیست اقلیم‌های مختلف کشور، آلودگی هوا و ‌علل و عوامل آلودگی‌های زیست‌محیطی ازجمله موضوعاتی بودند که معصومه ابتکار در گزارش‌ آن روز خود به آنها اشاره کرد. وی پس از جلسه، اعلام کرد که برنامه کاهش آلودگی هوا برای سراسر کشور طی روزهای 14تا19دی‌ماه جاری در جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست و با حضور رئیس‌جمهور تصویب می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همان روز با اشاره به اینکه در حال حاضر ما در مدیریت منابع و مصارف آب، مصرف انرژی و بحث ریزگرد‌ها با بحران‌های جدی مواجه هستیم از مجلس خواست تا محیط‌زیست را برای مقابله با این معضلات یاری کند. اکنون محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی می‌گوید: از مدت‌ها قبل، از ریاست مجلس خواسته بودیم تا وقت مناسب و مفصلی را به طرح مسائل محیط‌زیست توسط همکاران نماینده و بررسی عملکرد دستگاه‌های مربوطه و گزارش کار دستگاه‌ها به مردم و نماینده‌های مجلس اختصاص دهد.

آنطور که تابش به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است، قرار بود در جلسه مجلس درباره محیط‌زیست، ابتکار (رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست)، نعمت‌زاده (وزیر صنعت، معدن و تجارت)، حجتی (وزیر کشاورزی)، قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت) و چیت چیان (وزیر نیرو) و بقیه مسئولانی که با مسائل محیط‌زیستی مرتبط هستند، حضور داشته باشند. اما به‌دلیل کم بودن وقت، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مجلس حضور پیدا کرد و گزارشی از وضعیت محیط‌زیستی کشور ارائه کرد. این جلسه اگرچه جلسه خوبی بود ولی برای بهبود و رسیدگی به وضعیت کنونی محیط‌زیست کافی نبود.

تابش در ادامه می‌گوید: وزیرانی که مسئولیتشان در ارتباط با حوزه‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست است باید در مجلس حضور پیدا می‌کردند تا نمایندگان مطالبه‌هایشان را مطرح می‌کردند. آنها هم باید توضیح می‌دادند که در حوزه کاری‌شان چه اقداماتی انجام داده‌اند. همچنین دستگاه‌های نظارتی هم باید گزارش‌هایشان را ارائه می‌دادند تا بتوانیم به یک جمع‌بندی برسیم. درعین حال، رئیس فراکسیون محیط‌زیست، گزارش ارائه شده از سوی ابتکار در مجلس شورای اسلامی را خوب ارزیابی می‌کند و یادآور می‌شود: سازمان حفاظت محیط‌زیست مسئولیت اجرایی ندارد بلکه مسئولیت این سازمان صرفا حفاظتی و نظارتی است.

 

کد خبر 244815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز