چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یونیسف به تازگی اعلام کرده‌است تولد حدود ۲۳۰ میلیون کودک زیر پنج سال به صورت رسمی ثبت نشده‌است و این کودکان به همین دلیل بقیه زندگی خود با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

نوزاد

براساس گزارش تایم، یونیسف می‌گوید سال گذشته از هر 4 نوزاد،‌تولد سه نوزاد در پاکستان به ثبت دولتی نرسیده‌است. این وضعیت در یمن وخیم‌تر بوده و از هر پنج نوزاد،‌ تولد چهار نوزاد به ثبت نمی‌رسد. همچنین 97 درصد از کودکانی که سال گذشته در سومالی متولد شده‌اند به صورت رسمی وجود خارجی ندارند.

براساس گزارشی که با تازگی توسط یونیسف منتشر شده،‌این مشکل بسیار گسترده و مخرب است. درحدود 230 میلیون کودک زیر پنج سال، یعنی یک کودک از هر سه کودک متولد شده در جهان، به صورت رسمی متولد نشده‌اند، به بیان دیگر اطلاعات هویت و تولد آنها به صورت رسمی به ثبت نرسیده و به این شکل از انواع برنامه‌های دولتی از قبیل تحصیلات و بهداشت و درمان محروم هستند.

به گفته یونیسف تمامی کودکان با قدرت بالقوه عظیمی متولد می‌شوند، اما اگر جوامع نتوانند آنها را به حساب آورند و حتی از حضور آنها آگاهی نداشته‌باشند،‌این کودکان در برابر سواستفاده و غفلت آسیب‌پذیرتر شده و توانایی‌های آنها به شدت سرکوب خواهند شد.

این گزارش با عنوان حق تولد تمامی کودکان: روند‌ها و نابرابری‌های ثبت تولد، تجزیه و تحلیل‌های آماری را با داده‌های موجود در مراکز ثبت‌احوال کشورهای مختلف مقایسه کرده و دریافته‌است که در سال 2012 تنها هویت 60 درصد از نوزادان ثبت شده‌ و ده‌ها میلیون نوزادی که طی پنج‌سال گذشته تولد آنها به ثبت رسیده از برگه رسمی گواهی تولد برخوردار نیستند.

کودکان در گروه‌های مذهبی و نژادی مختلف که در مناطق فقیر و یا دورافتاده زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض بی‌هویتی ناشی از ثبت نشدن اطلاعات تولدشان قرار دارند. بالا بودن هزینه‌ها، بی‌دانشی درباره روند ثبت و ترس از نابرابری‌های بیشتر از جمله عوامل ثبت نکردن تولد نوزادان هستند. به گفته یونیسف،‌میزان ثبت تولد نوزادان در کشورهای فقیر‌نشین جنوب آسیا و آفریقا از کمترین مقدار برخوردار است.

به گفته اریکا کوچی قائم‌مقام واحد نوآوری یونیسف، ثبت اطلاعات تولید از آنجایی که دروازه‌ای به سوی دریافت خدمات دولتی ضروری و حیاتی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این واحد در تلاش است با ابداع تکنولوژی کم‌هزینه‌ای به شناسایی و گزارش تولد‌های ثبت‌نشده بپردازد. به گفته کوچی، ثبت تولد اولین ایستگاه برای خدمات درمانی، تحصیلات، حق شهروندی و حق رای دادن است.

یونیسف درحال حاضر با همکاری با دولت اوگاندا در تلاش برای ایجاد شبکه‌ای موبایلی است که می‌توان با استفاده از آن در کمتر از چند دقیقه اطلاعات مربوط به نوزادان تازه متولد شده را به ثبت رساند و به نوزادان موجودیت بخشید. در بوسنی نیز یونیسف در تلاش است با استفاده از موبایل و کمک گرفتن از مددکاران اجتماعی به ثبت پنج درصد نوزاد بی‌هویتی که در این کشور متولد می‌شوند بپردازد. همین تکنولوژی در نیجریه به دولت فرصت داد تا هشت میلیون نوزاد که تولد آنها به ثبت نرسیده بود را طی 152 ماه ثبت کنند.

به گفته کوچی، ثبت تولد جهانی ایده‌آلی است که یونیسف برای رسیدن به آن در تلاش است، هدفی که دسترسی سریع به آن امکان‌پذیر است.

کد خبر 242132
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز