همشهری آنلاین: نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در تحقق هدف شماره 4 سند توسعه هزاره در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال، پیشرفت قابل توجهی داشته است.

شهریور 1379 رهبران 189 کشور جهان درنیویورک اعلامیه آرمان‌های هشت گانه توسعه هزاره را تصویب کردند و متعهد شدند آن را تا سال 2015 میلادی تحقق دهند که کاهش مرگ و میرکودکان یکی از این آرمان هاست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پال هولس هوف در نشست خبری پیشگیری از آسیب‌ها و ارتقای ایمنی کودکان افزود:‌ ایران در مسیر دستیابی به اهداف سند توسعه هزاره است و تا سال 2015 که مهلت تحقق اهداف این سند است به اهداف دست خواهد یافت.

وی گفت: از میان اهداف سند توسعه هزاره، هدف شماره چهار که مربوط به کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال است از باقی اهداف این سند مهم تر است زیرا آن ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

هولس هوف افزود: دو هفته قبل نیز سران کشورها در اجلاس توسعه هزاره در نیویورک، پیشرفت جوامع خود را در زمینه تحقق اهداف سند توسعه هزاره بررسی کردند.

وی اضافه کرد: البته اقدام کشورها در پیشبرد هدف شماره 4 این سند در دهه 90 خیلی سریع بوده اما در دهه کنونی کندتر شده است.

هولس هوف گفت: 95 درصد آسیب ها و مرگ و میر کودکان در دنیا در کشورهای درحال توسعه روی می‌دهد به همین علت سیاست ما در یونیسف تمرکز بر راهکارهایی است که مرگ و میر کودکانی که در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه زندگی می‌کنند، کاهش یابد.

وی با اشاره به نتایج این چالش جهانی افزود: هر سال 950 هزار کودک زیر 18 سال به علت بروز سوانح و آسیب‌ها می‌میرند که 90 درصد این آسیب‌ها غیرعمدی است.

هولس هوف اضافه کرد: هر ساعت از شبانه روز، صد کودک به علل بروز سوانحی که به آسانی قابل جلوگیری است، می میرند.

وی گفت: همچنین20 درصد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به علت آسیب‌های غیرعمدی و سوانح است.

یونیسف سازمان جهانی است که 11 دسامبر سال 1946 تاسیس شد و در ابتدا به عنوان صندوق بین المللی نیاز های ضروری کودکان شناخته شده بود.

کد خبر 117691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز