همشهری آنلاین: معرفی سرپرست جدید خبرگزاری بین‌المللی قرآن، راه‌اندازی ۲۱۵۰ مرکز فرهنگی، قرآنی در امامزادگان و انتخاب مشهد به عنوان میزبان مرحله کشوری جشنواره قرآنی بسیج دانشجویی از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته جاری بود.

قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اگر نگاهی اجمالی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی کشور در هفته‌ جاری داشته باشیم، شاید بتوان تغییر سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌یان کشور را مهم‌ترین خبری دانست که رسانه‌های فعال در حوزه قرآنی را ناگزیر از انعکاس آن کرد، همچنین در ادامه مروری بر سایر رویدادهای صورت گرفته در هفته جاری از روز شنبه، 16 آذرماه تا جمعه، 22 آذرماه خواهیم داشت.

راه‌اندازی 2150 مرکز فرهنگی، قرآنی در امامزادگان

در اولین روز سومین هفته آذرماه 1392، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه از راه‌اندازی مراکز فرهنگی قرآنی در بقاع متبرکه خبر داد؛ وی گفت: در راستای سیاست‌های این سازمان مبنی بر بهره‌گیری از مشارکت مردم در توسعه فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه، 2150 مرکز فرهنگی، قرآنی در امامزادگان راه‌‌اندازی شده است، وی همچنین گفت: در این راستا در سال 1390 در 1326 بقعه و امامزاده کشور، مرکز فرهنگی و قرآنی تاسیس شد و در سال 91 نیز این مراکز به عدد 1984 مرکز رسید.

همچنین در اولین روز هفته جاری نشست یک روزه دبیران قرآنی مناطق پنج‌گانه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از ساعت هشت صبح تا 16 بعد از ظهر برگزار شد. در این نشست درباره آیین‌نامه‌های جشنواره‌های قرآن و عترت کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و دومین جشنواره قرآن و عترت خانواده‌های کارکنان حوزه ستادی وزارت بهداشت بحث و تبادل نظر شد.

ادامه نقدهای «افق» بر آموزش عمومی قرآن

برنامه افق که رفته رفته جای خود را در بین مخاطبان شبکه رادیویی قرآن باز کرده است، این هفته نیز همچون هفته‌های گذشته به روی آنتن این شبکه رادیویی رفت تا همچون چند هفته گذشته وضعیت آموزش عمومی قرآن در کشور را با حضور کارشناسان برجسته به بوته نقد بگذارد.

در این برنامه محمدحسین فریدونی، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضازاده‌جویباری، مدیر موسسه قرآن و نهج‌البلاغه پاسخگوی سؤالات مجری کارشناس برنامه افق بودند.

در بخشی از این برنامه مدیر موسسه قرآن و نهج‌البلاغه اظهار کرد: اگر بخواهیم در بحث آموزش عمومی قرآن واقع‌نگر باشیم، به این نتیجه می‌رسیم که بهترین وزارتخانه برای آموزش عمومی قرآن کریم آموزش و پرورش است.

محمدرضا جویباری در بخشی از این برنامه با اشاره به کمیسیون آموزش عمومی قرآن که مسئولیت آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است، گفت: در ابتدای فعالیت این کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که مسئولیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن باید به یکی از وزارتخانه‌های زیر نظر دولت واگذار شود و هر چند که بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان عنوان می‌کنند که آموزش و پرورش در آموزش عمومی قرآن موفق نبوده، پس چگونه می‌توان مسئولیت این کمیسیون را بر عهده بگیرد، البته پاسخ این است که ما نمی‌توانستیم مسئولیت این کمیسیون را به سازمان غیردولتی واگذار کنیم و باید به جای این کار به تقویت کمیسیون آموزش عمومی قرآن با مسئولیت آموزش و پرورش بپردازیم.

«حمید صابرفرزام» سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان شد

در دومین روز هفته جاری خبر تودیع و معارفه سرپرست قدیم و جدید سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن بر روی تلکس خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ بر همین اساس و طی حکمی از سوی حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، «حمید صابرفرزام» به عنوان سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن منصوب شد.

برگزاری آزمون استعدادهای درخشان قرآنی

مدیر آموزش سازمان دارالقرآن روز یکشنبه، 17 آذرماه از برگزاری نخستین آزمون استعدادهای درخشان قرآنی ویژه نوجوانان نخبه قرآنی کشور در روز پنجشنبه، 21 آذرماه خبر داد و گفت: نخستین دوره تربیت استعدادهای درخشان قرآنی اواخر شهریورماه به همت سازمان دارالقرآن‌الکریم و با حضور نوجوانان نخبه قرآنی در استان البرز برگزار شد، در این دوره آموزشی بیش از 100 نوجوان با استعداد قرآنی بین 12 تا 18 سال حضور داشته و در کارگاه‌های آموزشی قرآنی که در حوزه‌های مختلف برای آنان در نظر گرفته شده بود، شرکت کردند.

همچنین در خبر دیگری از سازمان دارالقرآن‌الکریم که روز یکشنبه توسط مدیر امور ارتباطات آن سازمان اعلام شد، از اعلام نتایج آزمون‌های شفاهی طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم در روز یکشنبه، 17 آذرماه صحبت به میان آمد. تجلیان گفت: 17 آذرماه، از طریق سایت تلاوت سازمان دارالقرآن‌‌الکریم به نشانی www.telavat.ir نتایج آزمون‌های شفاهی اعلام شد که بر این اساس از مجموع سه هزار و 91 راه‌یافته به مرحله دوم آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم، پس از داوری 800 نفر موفق به اخذ مدرک حفظ قرآن در درجات مختلف شده‌اند.

برگزاری کرسی‌های تلاوت شورای عالی قرآن

کرسی‌های تلاوت قرآن کریم شورای عالی قرآن این هفته نیز همچون هفته‌های گذشته برگزار شد، بر همین اساس در روز یکشنبه چهل و یکمین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مسجد بلال سازمان صدا و سیما با حضور حسین رستمی برگزار شد. دوشنبه، 18 آذر 92 نیز محسن قاسمی در نود و ششمین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مجتمع امام خمینی(ره) به تلاوت آیات یکم تا هفتم سوره مبارکه «زمر» پرداخت و روز سه‌شنبه نیز مصطفی یادگاری در بیست و نهمین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مسجد امام حسین(ع) به تلاوت آیات 21 تا 32 سوره مبارکه «زمر» پرداخت.

اختتامیه مسابقات قرآن نیروی هوافضای سپاه

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآن کارکنان هوافضای سپاه روز دوشنبه، 18 آذرماه با حضور آیت‌الله جنتی و جمعی از مسئولان این نیرو برگزار شد. آیت‌الله جنتی در این مراسم در سخنانی با تأکید بر اینکه فرزندان قرآن باید در همه صحنه‌های اجتماع حضوری آگاهانه داشته باشند، گفت: یک فرزند قرآن باید حضور در صحنه، ولایت‌مداری و یاور مظلوم بودن را به خوبی بفهمد؛ به نظر شما چرا حق علی(ع) در حکومت ضایع شد، چون قرآن‌خوانان واقعی در صحنه حضور پیدا نکردند.

بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآن هوافضای سپاه روز یکشنبه، 17 آذرماه با حضور بیش از 250 متسابق در یازده رشته و در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد، این مسابقات به مدت یک روز ادامه داشت.

برپایی هشتمین دوره مسابقات قرآن «ابرار»

روز سه‌شنبه، 19 آذرماه نیز هشتمین دوره مسابقات قرآن «ابرار» که ویژه شهروندان تهران و فصل پاییز است، با محوریت سوره مبارکه «نساء» برگزار شد. در این دوره از مسابقات برای اولین بار رشته خوشنویسی به جمع رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ قرآن کریم اضافه شد که هنرمندان شرکت کننده در این رشته از مسابقات آیات منتخب سوره مبارکه «نساء» را به صورت همزمان به یکی از سبک‌ها و قلم‌ها (ریز، درشت، خودکارو...) خوشنویسی می‌کردند.

مشهد؛ میزبان جشنواره قرآن و عترت بسیج دانشجویی

همچنین در این روز از میزبانی مشهد برای جشنواره قرآن و عترت(ع) بسیج دانشجویی کشور خبر داده شد؛ رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به تعیین خراسان رضوی به عنوان میزبان مرحله نهایی جشنواره قرآن و عترت بسیج دانشجویی، گفت: این مسابقات از 13 تا 16 بهمن برگزار می‌شود. مسابقات قرآن و عترت (ع) سازمان بسیج دانشجویی در دو بخش قرآن و عترت(ع) و در رشته‌هایی همچون قرائت، حفظ یک جزء، حفظ سه جزء متوالی و حفظ 11 جزء متوالی قرآن کریم و در بخش عترت(ع) نیز شامل رشته‌های دعاخوانی، مداحی، تواشیح، مطالعه کتاب زندگانی امام حسن عسگری(ع) و مقاله‌نویسی با موضوع شخصیت و سیره امام حسن عسگری(ع) برگزار می‌شود.

برگزاری سومین دوره مسابقات قرآن سپاه حضرت سیدالشهدا(ع)

روز چهارشنبه 20 آذرماه نیز سومین دوره مسابقات قرآن سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران آغاز شد. متسابقان در این دوره در دو بخش بانوان و آقایان شاغل، در حسینیه الزهرا(س) سپاه سیدالشهداء(ع) استان تهران به رقابت با یکدیگر ‌پرداختند. در این مسابقات بیش از 150 شرکت کننده در دو بخش بانوان و آقایان رقابت داشتند.

آغاز مسابقات قرآن «تلاوت»

همچنین در این روز مرحله استانی مسابقات قرآن با عنوان «تلاوت» در استان تهران آغاز شد. این مسابقات صبح روز 20 آذرماه با حضور حافظان و قاریان قرآن کریم در اداره‌کل تبلیغات اسلامی تهران آغاز شد و تا عصر روز پنجشنبه، 21 آذرماه با رقابت در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم ادامه خواهد داشت. مسابقات قرآنی «تلاوت» از جمله مسابقاتی است که امسال برای نخستین بار به همت سازمان دارالقرآن‌الکریم در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود و کسانی که در مرحله استانی حد نصاب نمره را کسب کنند به مرحله کشوری راه می‌یابند.

تکمیل ظرفیت 30 استان کشور در طرح تربیت حافظان قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم موسوی، مسئول کمیته طرح تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه از تکمیل ظرفیت 30 استان کشور در این طرح خبر داد. وی گفت: ثبت نام در طرح تربیت حافظان قرآن کریم که از تابستان گذشته در استان‌های سراسر کشور آغاز شده بود، در سال دوم اجرای این طرح برای هر یک از استان‌ها سهمیه‌ای در نظر گرفته شد که امروز، 20 آذرماه 30 استان کشور سهمیه تعیین شده را تکمیل کرده و ثبت نام‌های خود را به پایان رساندند.

برگزاری مسابقات قرآن کریم وزارت دفاع شمال شرق تهران

آخرین خبر مهمی که این هفته انتشار یافت مربوط به برگزاری سی و دومین دوره مسابقات قرآن کریم وزارت دفاع شمال شرق تهران بود. این مسابقات روز‌های 21 و 22 آذر به میزبانی سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح برگزار می‌شود.

کد خبر 242191
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز