گروه اقتصادی: با جدی‌تر شدن تلاش خودروسازان خارجی برای حضور در بازار کشورمان، شرکای ایرانی از تغییر الزامات و رویکردهای خود در انعقاد قراردادهای جدید خبر می‌دهند.

گرچه هنوز لغو تحریم‌های صنعت خودرو به‌طور رسمی ابلاغ نشده و بسیاری از خودروسازان بزرگ این موضوع را مستمسکی برای مذاکره و انعقاد قراردادهای جدید با شرکت‌های خوروسازی کشورمان قلمداد می‌کنند، اما خبرهای غیررسمی از برپایی نشست خودروسازان کره‌ای، چینی و فرانسوی با خودروسازان کشورمان حکایت دارد.

تعامل برخی خودروسازان خارجی با همتایان ایرانی خود که پس از برگزاری همایش بین‌المللی خودرو در کشورمان آغاز شده بود، این روزها شکل جدی‌تری به‌خود گرفته است. گرچه خودروسازان ایرانی و شرکای خارجی از اعلام نظر در مورد کم و کیف این نشست‌ها خودداری می‌کنند اما افزایش عرضه قطعات و راه‌اندازی مجدد خطوط تولید برخی خودروها مانند مگان و تندر90حاکی از صحت این ادعاست.

تغییر رویکرد خودروسازان

عمل‌نکردن شرکت‌های فرانسوی به تعهدات قبلی خود برای تولید و عرضه خودرو در کشورمان موجب شده تا اکنون مسئولان بخش صنعت و خودروسازان ایرانی از تغییر رویکرد در قراردادهای احتمالی با همتایان خارجی خود با ضرورت تولید خودروهای روز در داخل کشور، افزایش سهم داخلی‌سازی و فراهم شدن سهمی از بازار این شرکت‌ها برای فروش محصولات مونتاژی در ایران خبر دهند.
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه شرط ما برای همکاری با هر شرکت خارجی «تولید و دستیابی به دانش فنی» و نه مونتاژکاری است، اعلام کرد که نگاه ما به همکاری با شرکای خارجی تغییر نکرده اما تنها اتفاقی که افتاده این است که به شرکای جدید هم فکر می‌کنیم، چرا که شریک، فقط پژو یا رنو نیست.

هاشم یکه‌زارع برخی برخوردها با صنعت خودرو را براساس واقعیت‌های موجود ندانست و با ابراز امیدواری نسبت به رفع تحریم‌های بین‌المللی و حل 30درصدی مشکلات خودروسازان با رویکرد منطقی دولت تدبیر و امید خواستار چاره‌اندیشی برای رفع تحریم‌های داخلی این صنعت شد.

کد خبر 243333
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز