گروه شهری: «اساسا چرا می‌خواهیم پایتخت را به جایی دیگر انتقال دهیم؟»

این سؤال را 2عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری مطرح کردند و از کارشناسان خواستند تا قبل از طرح مسئله‌ انتقال پایتخت، کاملا موضوع را بررسی کرده و راجع به آن تحقیقات گسترده‌ای انجام دهند. در واقع محسن پیرهادی و محمدمهدی تندگویان معتقدند که هنوز در مورد انتقال پایتخت کار کارشناسی لازم انجام نشده است.

محسن پیرهادی که سخنگوی کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران است، گفت: باید فلسفه وجودی این کار را روشن کنیم و مشخص شود که مثلا با انتقال پایتخت، مشکل آلودگی هوای تهران که بزرگ‌ترین مشکل آن در تصویب کلیت طرح انتقال مطرح شده، رفع می‌شود یا نه؟

نکته دیگری که وی در این مورد عنوان کرد‌ درنظر گرفتن پیامدهای این انتقال است. پیرهادی گفت: موضوع انتقال پایتخت نیاز به‌کار کارشناسی، علمی و دانشگاهی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه از لحاظ هزینه دارد. به گفته وی، در کنار این باید دستگاه‌های اجرایی بحث پژوهش را به بدنه علمی و کارشناسی واگذار کنند و از اظهارنظر بدون تحقیق کامل در مورد آن بپرهیزند زیرا اکنون این اظهارنظرها آفت است. آنطور که این عضو شورای شهر عنوان کرد فضای موجود از لحاظ ابعاد سیاسی، بین‌المللی، منابع موجود، امنیتی و... آماده انتقال برای پایتخت نیست.

پیرهادی اظهار داشت: «در این میان سؤال اساسی این است که چقدر برای انتقال پایتخت هزینه باید پرداخت کرد؟ شاید با یک‌سوم تا یک‌پنجم این هزینه بتوان مشکلات موجود در پایتخت را حل کرد. مثلا می‌شود مقداری از هزینه را به سمت تقویت حمل‌ونقل برد تا آلودگی هوا کاهش یابد.» وی بازهم تأکید کرد که این طرح قبل از هرگونه تصمیم‌گیری و اظهارنظر نیاز به‌کار کارشناسی و مطالعه زیاد دارد و به‌نظر می‌رسد فعلا از سوی مسئولان و دولتمردان این کار صورت نگرفته است.

تبعات جبران‌ناپذیر کار کارشناسی نشده

صحبت‌های پیرهادی در حالی مطرح شد که محمدمهدی تندگویان، دیگر عضو شورای شهر تهران گفت که اعضای دولت هم در صحبت‌های اولیه خود به‌نوعی مخالفت خود را با انتقال پایتخت بیان کرده‌اند. وی در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد: «بحث انتقال پایتخت خیلی موضوع جدیدی نیست و بیش از 7سال می‌شود که این بحث مطرح است. آنچه در این میان سؤال است این‌است که چرا پیش از آنکه کلیات طرح «ساماندهی و انتقال پایتخت» در مجلس به تصویب برسد، از نهادهای مسئول دیگر مثل شورای شهر، استانداری، فرمانداری و... نظر و مطالعه کارشناسی نخواستند؟»

سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی اظهار داشت که اگر این کار بدون درنظر گرفتن موارد لازم ازجمله هزینه‌های مورد نیاز صورت بگیرد تبعات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت و دردسرآفرین می‌شود. تندگویان افزود: باید دید آیا زیرساخت‌های لازم در شهرستانی دیگر موجود است که بخواهیم پایتخت را به آنجا ببریم. وی البته نه ‌به‌صورت دقیق و با ذکر واژه «شاید» گفت که شاید با یک‌‌صدم هزینه انتقال پایتخت بتوان کار لازم برای ساماندهی مناسب این شهر را انجام داد.وی با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا به‌عنوان مهم‌ترین دلیل در بحث انتقال پایتخت مطرح است، اظهار داشت: «این در حالی است که مقابله با آلودگی هوا و آلودگی صوتی مدیریت واحد ندارد. رفع این معضل نیاز به یک‌متولی دارد. اگر هم شهرداری تهران صاحب کار شود و تولیت این کار را به‌عهده بگیرد باید امکانات و ضمانت اجرایی لازم را در اختیارش قرار دهند.»

کد خبر 244645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز