همشهری آنلاین: مادر محیط زیست ایران معتقد است: حریصانه به جان طبیعت و محیط زیست افتاده‌ایم و اگر همین طور پیش رویم تا چند سال آینده هیچ اثری از محیط زیست باقی نخواهد ماند.

حریصانه به جان طبیعت افتاده‌ایم

به گزارش ایرنا؛ "مه لقا فلاح" شب گذشته در همایش میثاق جامعه مدنی در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تمام کارشناسان دنیا معتقدند اکنون به جایی رسیده‌ایم که استفاده بی‌رویه ما از طبیعت دارد آن را از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: تمام کارشناسان جهان معتقدند جهان ظرفیت 7 میلیارد نفر جمعیت را ندارد، علاوه بر این که از این مرز عبور کرده‌ایم روزانه یک میلیون نفر بر جمعیت جهان اضافه می‌شود در حالی که مدیران باید ظرفیت زیست محیطی را درک کنند.

مادر 97 ساله محیط زیست ایران که بیش از 50 سال در این حوزه فعالیت مردمی و اطلاع‌رسانی داشته، گفت: در سال 1356 در مورد آلودگی هوا در شهر تهران مطالعه می‌کردم که در آن زمان مشخص شد تهران ظرفیت 4 میلیون نفر جمعیت را ندارد در حالی که امروز جمعیت ثابت و شناور آن به مرز 17 میلیون نفر رسیده است و روزی هزار و 960 خودرو نیز شماره‌گذاری می‌شود.

فلاح با بیان این که شناخت جغرافیایی منطقه برای هر مدیری لازم است افزود: تهران یک چاله است که از بهشت زهرا تا میدان سربند 260 متر گودی دارد و دور تا دور آنرا کوه فرا گرفته است با این توصیف آمدیم هر چه کارخانه و صنعت آلوده‌کننده بود در این گودال جمع کردیم.

وی گفت: حضور فرودگاه در داخل شهر آلودگی بسیاری به همراه دارد به گونه‌ای که یک هواپیما 2 هزار و 500 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: مشکل تهران قابل حل است فقط یک اراده می‌خواهد زیرا الگوی کشورهای دیگر در اختیار ماست که می‌توانیم با بومی‌سازی این تجربه‌ها آن را برای برطرف کردن مشکل زیست محیطی کشور به کار گیریم.

در ادامه کامبیز نوروزی حقوقدان نیز گفت: بدون این که به فکر محیط زیست باشیم به گونه‌ای خودخواهانه با طبیعت رفتار می‌کنیم که انتظار داریم کسی از وضعیت دریاچه ارومیه، هامون، زاینده‌رود، جنگل‌های کشور و میزان سرب موجود در هوا نپرسد، در حالی که طبیعت هم حق بقا دارد و باید به آن احترام بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه قرار بود 3 وزیر نیرو، نفت و صنعت معدن و تجارت در این همایش حضور داشته باشند اما متاسفانه حاضر نشدند گفت: تا زمانی که مسئولان حق و حقوق محیط زیست را درک نکنند مشکلات زیست محیطی بر طرف نخواهد شد.

کد خبر 247183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز