همشهری آنلاین: شهردار تهران تاکید کرد: زیرگذر چهاراه ولیعصر(عج) را به اهالی فرهنگ و هنر تقدیم می‌کنیم، برای عظمت چنین بزرگانی که بتوانند چراغ راه ما برای آینده باشند. امیدوارم این مجموعه چنین ذکر و یادآوری را برای همه شهروندان داشته باشد.

محمد باقر قالیباف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما، محمدباقر قالیباف در مراسم بهره برداری از نخستین تقاطع زیرزمینی کشور در چهارراه حضرت ولی عصر(عج) تهران گفت: این پروژه را به اهالی فرهنگ و هنر و همه مردم شهیدپرور تهران تقدیم می کنیم. این زیرگذر باید گذری باشد که هر کسی که از آن عبور می کند، بداند زندگی، آزادی و استقلال خود را مدیون شهدا و امام شهدا(ره) هستیم.

وی افزود: بخش قابل توجهی از شهروندان و مسافران شهر تهران از این نقطه مرکزی و حیاتی شهر به صورت روزانه عبور می‌کنند و کمتر شهروند تهرانی است که در طول هفته و یا ماه، یک بار قصد سفر از این نقطه مهم و اساسی را نداشته باشد. با این وجود شهروندان - چه عزیزانی که در این منطقه مشغول کسب و کار بودند و چه هنرمندانی که مشغول اجرای برنامه های خود بودند - در مدت اجرایی شدن پروژه بسیار دچار زحمت شدند.

شهردار تهران تصریح کرد: این پروژه زحمات زیادی را برای مردم ایجاد کرد که به سهم خودم از همه این عزیزان پوزش و حلالیت می‌خواهم، طبیعی است کار کردن در محیط شهر و زندگی در کنار یکدیگر، چنین سختی‌هایی را به همراه دارد. از این رو از اینکه شهروندان سختی‌ها را تحمل کردند و مشقت آن را به امید روزی که این فضا بتواند برای آن ها مایه آرامش و آسایش باشد به جان خریدند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

قالیباف با اشاره به سختی‌ها و مشکلات پیش‌رو در زمان اجرای پروژه زیرگذر چهارراه ولی عصر(عج)، عنوان داشت: انصافا این پروژه به اندازه پروژه‌های بزرگ شهر برای دوستانی که اینجا زحمت کشیدند، سختی و مشقت داشت؛ گاهی که به اینجا سر می‌زدم و زیر گذر چهارراه ولی عصر (عج) را با پروژه بزرگی مثل بزرگراه امام علی (ع)، یا پل های بزرگی مانند تقاطع بزرگراه کرج و شهید باکری و پروژه بزرگراه طبقاتی شهید صدر مقایسه می‌کردم، درمی یافتم که این پروژه در نوع خودش خاص بود و مشکلات خاص خود را به همراه داشت.

قالیباف در ادامه ضمن تقدیر از زحمات مهندس سلیمانی، شهردار پیشین منطقه شش در زمان اجرای این پروژه، عنوان داشت: در هر زمانی که از اینجا بازدید می کردم، برای اینکه انگیزه کار را در نزد همکاران این مجموعه بالا ببرم، به مهندس سلیمانی - که اکنون در منطقه سه مشغول به فعالیت است - می گفتم ساخت 10 کیلومتر تونل انقدر زمان نمی‌برد که این پروژه زمان صرف کرده است. در آن زمان به مهندس سلیمانی انتقاد می‌کردم که چرا ساخت این زیرگذر تا این حد تاخیر دارد؟ اما با این وجود می‌دانستم که زیر گذر چهارراه ولیعصر (عج) از جهت حجمی نسبت به سایر پروژه ها کوچک به شمار می‌رود اما سختی‌های خاص خود را به همراه دارد .

وی تصریح کرد: به خاطر فشار مضاعف کار در این پروژه، هر زمان که از روند ساخت پروژه بازدید می کردم شاهد بودم که کارگران مشغول به کار بودند؛ از این رو جا دارد به همه عزیزان،همکاران، کارگزاران، مهندسان و تکنسین هایی که در این پروژه کار کردند، خدا قوت بگویم.

قالیباف در ادامه به سختی های اجرای پروژه زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج) اشاره کرد و گفت: در ساخت این پروژه در زیر زمین انبوهی از تاسیسات و کابل‌های فشار قوی برق، آب، گاز و تلفن و همچنین انبوهی از تجهیزات و تاسیسات شهری بود و امکان این وجود نداشت که هیچ کدام از این تاسیسات حتی برای یک دقیقه قطع شوند. از دیگر سو حجم بالای تردد جمعیت و خودرو از بالای سر پروژه نیز وجود داشت و باید ایمنی را رعایت می‌کردند.

وی افزود: گاهی بحق در روزنامه‌ها می‌نوشتند که مگر چه کار می‌خواهید بکنید که این پروژه تاخیر دارد؟ اما کار با دقت، ایمنی، کیفیت و برنامه‌ریزی دقیقی انجام شد. بنابراین باید به یکایک عزیزانی که به صورت گمنام در این پروژه کار کردند خدا قوت بگویم. یک بار ساعت سه بعد از ظهر برای بازدید از پروژه به اینجا آمدم و شاهد بودم که کارگران مشغول نهار خوردن هستند چرا که تا آن زمان فرصت نهار خوردن را پیدا نمی‌کردند. انصافا وظیفه دارم از طرف همه مردم به این عزیزان خدا قوت بگویم.

قالیباف یادآور شد: این نقطه و این مکان، مکان خاصی به شمار می‌رود چرا که در این مکان خصوصیت‌ها و خصلت‌های گوناگونی وجود دارد و از بعد فرهنگی، نقطه‌ای بسیار قابل توجهی به شمار می‌رود. همچنین از بعد اجتماعی نیز نقطه بسیار حیاتی و از بعد سیاسی نیز بسیار استراتژیک و مهم است. از دیگر سو از بعد مسایل دانشگاهی و علمی اینجا یک قطب به شمار می‌رود و حتی از نگاه امنیتی و آسیب‌های اجتماعی نیز اینجا یک مکان قابل تامل و توجهی است. همچنین در زمینه ترافیکی و خدماتی نیز این مکان یک نقطه بسیار خاصی است. بنابر‌این چهارراه حضرت ولیعصر (عج) در همه این ابعاد یک ویژگی خاصی در شهر دارد.

وی گفت: در ادبیات جغرافیای سیاسی و در محیط‌های دانشگاهی به مکان‌هایی که چنین خصوصیت‌هایی دارند تنها یک مکان نمی‌گوییم بلکه می‌گوییم یک فضا هستند؛ فضایی که انسانی‌هایی که از آن عبور می‌کنند و تحت تاثیر هستند. اگر امروز به اهالی این محل نگاه کنید شاهد هستید که همه آن‌ها یک یاد و خاطره ای از این چهار راه دارند و ذهن تاریخی همه نسبت به این چهارراه حساس است. مردم خاطرات تلخ و شیرین و مثبت و منفی بسیاری از این فضا دارند و با خاطرات خود از این محیط زندگی می‌کنند چرا که این فضا بخشی از هویت آن ها را ساخته است.

وی ادامه داد: امروز هرگز نباید بگوییم اینجا یک زیرگذر است بلکه اینجا فضایی ایجاد شده است و باید همه آن خاطره‌ها و همه ذهنی که مردم در طول عمر خود از این خیابان، مسیر و مکان دارند را حفظ کنیم؛ نباید بگذاریم این خاطره‌های خوب در لابه لای دود و ترافیک، ازدحام، تلخی، عصبانیت و فشارهای روحی و روانی به فراموشی سپرده شود.

به گفته قالیباف زیرگذر چهارراه ولی عصر (عج) حتما تبدیل به فضای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و هنری و محلی برای ایجاد بهترین شرایط اوقات فراغت خواهد شد.

شهردار تهران با اشاره به بخشی از خاطرات گذشته خود در دوره مدیریت شهری پایتخت، عنوان داشت: اگر روزنامه =‌های آن سال‌ها را ورق بزنید، شاهد هستید که وقتی اینجا خط 4 و 3 مترو ساخته می‌شد و درب مترو در ضلع شمال پارک دانشجو به روی مردم باز می‌شد ، یک احساس نگرانی در ذهن هنرمندان و مردم شهر نسبت به این موضوعات وجود داشت. در آن زمان همه تلاش ما این بود که این موارد، تبدیل به خاطره خوب و ماندگار شود.

وی گفت: ما به دنبال آن بودیم که بگوییم حتما انسان‌ها برای خدمتگزاران شما مردم در مدیریت شهری مهم‌تر از هر چیز هستند و اساس کار ما توجه به انسان ها، تربیت اسلامی و انقلابی و همچنین توسعه فرهنگ محبت، گذشت، ایثار و همدلی است.

شهردار تهران ابراز داشت: ما شهر را برای شهروندانش می خواهیم. اگر شهروندان در شهر احساس هویت و راحتی نکنند و احساس نکنند که در صراط مستقیم و در مسیر جهان بینی توحیدی حرکت می کنند، پس ما چه خاصیتی در شهر داریم؟ ما مکلف هستیم که در نظام اسلامی در این مسیر حرکت کنیم.

قالیباف ادامه داد: از اینکه امروز خداوند توفیق داد تا با همت مهندسان این جامعه که با روحیه جهادی تلاش و کردند و چنین فضایی را فراهم کردند، خداوند بزرگ را شاکر هستم.

وی افزود: من پیش از این در شهرستان بزرگ شده بودم و در دوران دفاع مقدس نیز در جبهه ها حضور داشتم، اما وقتی به تهران آمدیم در همان ابتدای حضور یک ساختمان سوخته را به عنوان سینما آزادی در تهران مشاهده کردم. روزی که کلنگ ساخت پردیس سینمایی آزادی به زمین می خورد و تابلو آنجا زده می شد، بعضی بزرگان می گفتند آقای قالیباف! این هم یک شوخی بزرگ است که 18 ماه بعد سینما را ببینیم؟! اما 18 ماه بعد شاهد بودند که آن فضا ساخته شد و سینما را هم دیدیم.

وی افزود: به خاطر دارم روزی که همه بزرگان اصحاب فرهنگ و هنر در روز افتتاحیه سینما آزادی جمع بودند، در آن مراسم می گفتم که تدابیر مقام معظم رهبری و عنایت ایشان نسبت به فرهنگ و هنر و مخصوصا نسبت به هنر سینما را بارها و بارها دیده اند. آن روز گفتم، این سینما هدیه مردم، فرهنگ بسیج، بچه های جبهه و جنگ و شهدایی مثل باکری و همت به شما است اما تنها چیزی که توقع داریم آن است که در این محیط گناه صورت نگیرد.

شهردار تهران ادامه داد: امروز هم این فضای مهم را به عنوان یک فضا و یک مسیر فرهنگی و هنری می شناسیم؛ خیلی پیشنهادات برای من آمد که بخشی از اینجا را به این و آن اجاره دهیم و ضرب و تقسیم می کردند که می توان هزینه اینجا را ظرف دو سال در آورد. حتی می گفتند فلان تغذیه فروشی حاضر است که 40 درصد فروش خود را به شهرداری بدهد اما هرگز چنین پیشنهاداتی را نپذیرفتیم و گفتیم این فضا باید تبدیل به گذرگاه فرهنگی و هنری شود. حتی برای اینکه اهالی فرهنگ و هنر بخواهند کار خود را به نمایش بگذارند نیز از کسی پولی دریافت نمی کنیم.

وی خاطر نشان ساخت: خواهش ما این بود که همه هنرمندان بتوانند کارهای هنری خود را در این مسیر هنری قرار دهند. البته نمی خواهم فعلا روی این فضا اسمی بگذارم و عزیزان اهل فن باید از جهت نوع کاربری اسمی برای آن انتخاب کنند، اما می گویم باید بتوانیم تبلوری از نقش مردم و ملت در انقلاب و دوران دفاع مقدس را به نمایش بگذاریم.

قالیباف عنوان داشت: این گذر باید گذری باشد که هر کسی که از آن عبور می کند، بداند زندگی، آزادی و استقلال خود را مدیون شهدا و امام(ره) هستیم؛ ما درگیر و دار قدرت، سیاست و مادیات روزانه و هفتگی و ماهانه خود ممکن است فراموش کنیم که زندگی مادی و معنوی خود را مدیون چه کسانی هستیم اما اگر گذرمان به این زیر گذر افتاد، این گذر باید یاد و ذکری باشد که تلنگری به ما بزند.

شهردار تهران تاکید کرد: اینجا را به اهالی فرهنگ و هنر تقدیم می کنیم، برای عظمت چنین بزرگانی که بتوانند چراغ راه ما برای آینده باشند. امیدوارم این مجموعه چنین ذکر و یادآوری را برای همه شهروندان داشته باشد. البته باید توجه داشت اینجا نقطه ای است که تنها شهروندان تهرانی از آن عبور نمی کنند بلکه شهروندان شهرستانی که به تهران می آیند نیز از اینجا گذر می کنند.
قالیباف در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم دین خود را به شهدا و امام شهدا و همچنین ملت عزیز که چنین افتخار بزرگی را آفریدند، ادا کنیم.

کد خبر 244877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز