گروه سیاسی: با پایان دور اول سفرهای استانی هیأت دولت به 30 استان کشور، جلسه یکشنبه مجلس به محلی برای نقد و ارزیابی این اقدام دولت تبدیل شد و این امر در نطق نمایندگان، ‌مصاحبه آنها در راهروهای مجلس و گزارش‌های قرائت شده در صحن علنی تبلور یافته بود.

گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس حاوی نکات پراهمیتی در این زمینه است.

در همین رابطه کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به پایان دوره اول سفرهای استانی دولت گفت: روح سفرهای هیأت دولت به استان‌ها، بازگشت به اصول اولیه انقلاب اسلامی و توجه جدی به روحیه خدمتگزاری مردم است. روحیه تفرعن و زیستن قیصری و کسراوی در جامعه الهی و اسلامی باید زدوده شود و همه مسئولین باید در این حس مشترک باشند که خادم و نوکر مردمند و با رفتار و منش خود این را به اثبات برسانند.بی‌تردید سفرهای استانی این روحیه امید به آینده را در مردم تقویت می‌نماید.

نماینده شاهرود ادامه داد: این سفرها در تقویت گفتمان غالب امروز جامعه ما یعنی «عدالت‌خواهی» بسیار مؤثر است و علاوه بر این‌که منبعث از اصول و شعارهای اولیه انقلاب اسلامی است امروز به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است. هر کسی دل در گرو عزت و عظمت این مرز و بوم دارد نباید بگذارد گفتمان «عدالت‌خواهی» با شکست مواجه شود.

گزارش کمیسیون اقتصادی

کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گزارشی در این زمینه با اشاره به سؤال بیژن شهباز‌خانی از وزیر اقتصاد و دارایی اظهارنظر کرده است که به‌طور کلی، سفرهای استانی دولت موجب می‌شود که دولت محترم از نزدیک با مشکلات و معضلات هر استان آشنایی بیشتری پیدا کند که در تصمیم‌های مناسب‌تر و اولویت‌بندی‌های منطقی‌تر در تمام زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی می‌تواند دولت را راهنمایی کند؛

از آن گذشته، موجب می‌گردد که مردم نیز با احساس وجود رابطه‌ای تنگاتنگ در هرچه سریع‌تر به نتیجه‌رسیدن برنامه‌های دولتی و عمومی همکاری‌های لازم را مبذول دارند و برای فعالیت‌های خصوصی خود نیز انگیزه بیشتری به‌دست آورند و کوشش مجدانه‌تری به‌کار بندند.

همین امر، یعنی ایجاد تفاهم و تعامل، ولو آن‌که هیچ گامی فراتر نیز برداشته نشود، می‌تواند ترقی و پیشرفت استان مورد بازدید قرار گرفته را تسریع و تسهیل کند، به‌ویژه اگر آن استان، به عنوان استانی محروم طبقه‌بندی شده باشد.

بنابراین، نفس عمل پسندیده است و باید مورد تقدیر قرار گیرد.در ادامه این گزارش آمده است: تعدد مصوبه‌ها،‌ در صورتی که فاقد پشتوانه کارشناسی و برنامه مدون باشد، می‌تواند معضل‌آفرین گردد و در ابتدا، توقع ساکنان آن استان را بالا ببرد و سپس به سبب محقق‌ نشدن وعده‌ها، دلزدگی و نارضایتی به‌بار آورد.

در بخش دیگری از این گزارش تأکید شده ضمن تشکر از انجام سفرهای ریاست محترم جمهوری و اعضاء هیأت دولت به استان‌ها که با استقبال گرم مردم مواجه شده و نشانه مقبولیت این سفرهای دلگرم‌کننده است لیکن به دولت محترم توصیه می‌گردد که وعده‌های داده شده را در چارچوب برنامه و بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی نماید تا وعده‌ها تحقق یابد و موجب سلب اعتماد مردم به مسئولین نگردد.

در پایان این گزارش هم اشاره شده که طبق بررسی‌های به‌عمل آمده، درصد کمی از وعده‌‌های سفرهای استانی تحقق یافته که نیاز است از طریق دولت محترم هیأت ویژه‌ای مسئول پیگیری تحقق وعده‌ها باشد.

بررسی لایحه رسیدگی به اموال مسئولین

مجلس همچنین در جلسه علنی یکشنبه، رئیس قوه قضائیه و مقامات منصوب مقام معظم رهبری را موظف کرد دارایی خود و همسر خودشان را قبل و بعد از خدمت به مرجعی که ایشان تعیین می‌‌کند، اعلام نمایند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری در این جلسه، جزئیات طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و بر اساس آن رئیس قوه قضائیه و سایر مقامات منصوب از سوی مقام معظم رهبری موظف هستند دارایی خود و همسرشان را قبل و بعد از خدمت به مرجعی که معظم‌له تعیین می‌‌کنند، اعلام نمایند. ادامه بررسی جزئیات این طرح به جلسه آتی موکول شد.

در جلسه یکشنبه مجلس همچنین بیش از 50 تن از نمایندگان خواستار رسیدگی سریع‌تر به لوایح بیمه شخص ثالث و عائله‌مندی بازنشستگان در صحن علنی مجلس شدند. به همین دلیل لایحه عائله‌مندی بازنشستگان روز سه‌شنبه هفته جاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نکته قابل توجه در جلسه یکشنبه این‌که علی‌رغم اعلام قبلی، طرح دوفوریتی تبدیل باغ قلهک به موزه استکبار‌شناسی برخلاف آیین‌نامه در دستور کار قرار نگرفت. خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد برخی از اعضای هیأت رئیسه مجلس به دنبال پس گرفتن امضاهای این طرح  هستند.

کد خبر 24540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز