مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماهواره روزتا، یکی از ماموریت‌های فضایی بزرگ آژانس فضایی اروپا که یک دهه پیش با هدف تعقیب یک دنباله‌دار به فضا پرتاب شده، امروز سی دی یکی از مهم‌ترین مراحل ماموریتش را پشت‌سر خواهد گذاشت.

روزتا

براساس گزارش گاردین، ماهواره روزتا دو و نیم سال پیش را در خواب زمستانی به سر می‌برد تا بتواند انرژی خود را برای انجام ماموریت اصلی‌اش ذخیره کند، اکنون در شرف بیداری و آغاز ماموریت اصلی خود قرار دارد. قرار است راس ساعت 10 به زمان گرینویچ ساعت شماته‌داری این ماهواره‌ را از خواب بیدار کند.

پس از بیدار شدن روزتا باید سیستم‌هایش را برای ارسال سیگنال به زمین آماده سازد. دریافت پیام من بیدارم از سوی این ماهواره تایید خواهد کرد که سفر پرماجرای روزتا هنوز ادامه دارد. قرار است این ماهواره دنباله‌داری به نام 67P/Churyumov-Gerasimenko را تعقیب کرده و در ماه آگوست خود را به این جرم کیهانی نزدیک کند.

روزتا پس از چندین‌ماه مطالعه و بررسی این جرم چهار کیلومتری یخی روباتی کوچک را روی سطح دنباله‌دار ارسال خواهد کرد تا از روی این جرم نمونه‌برداری کرده و تصاویر پانوراما به ثبت برساند. تکنسین‌های آژانس فضایی اروپا که در دارمشتات آلمان حضور دارند دقیق نمی‌دانند که پیام بیداری روزتا را چه زمانی دریافت خواهند کرد اما احتمال می‌دهند آن را در زمانی میان 17:30 تا 18:30 به وقت گرینویچ دریافت کنند.

پیش از ارسال سیگنال‌ها این ماهواره باید برای چندین ساعت فعالیت‌های ویژه‌ای را انجام دهد. برای مثال باید حرارت تراشه‌های حسگر را در تجهیزات موقعیت‌یابش افزایش دهد، سپس باید سیستم ایجاد خواب زمستانی‌اش را غیرفعال سازد و در نهایت باید زمین را یافته و آنتن خود را به سوی زمین تنظیم کند.

فضاپیمای روزتا در سال 2004 از زمین راهی فضا شد و در ژوئن 2011 خواب زمستانی خود را به منظور کاستن از میزان مصرف انرژی، آغاز کرد زیرا مسیرش در منظومه خورشیدی ماهواره را در موقعیتی قرار می‌داد که نور خورشید کمترین میزان انرژی را در صفحات خورشیدی روزتا ایجاد می‌کرد.

این ماهواره تاکنون ماموریت‌های علمی زیادی را انجام داده و از نزدیکی دو سیارک به نام‌های استینز و لوتتیا در سال‌های 2008 و 2010 عبور کرده‌است.

زمانی که از سلامت این فضاپیما اطمینان حاصل شد، تکنسین‌های پروژه آن را به گونه‌ای هدایت خواهند کرد که به نزدیکی دنباله‌دار 67P رسیده و فاصله 9 میلیون کیلومتری آنها در ماه سپتامبر به 10 کیلومتر برسد. روبات فیالی نیز در ماه نوامبر روی این دنباله‌دار فرود خواهد آمد. هدف کنترل و نظارت بر تغییراتی است که در هنگام نزدیک شدن دنباله‌دار به خورشید در سطح آن رخ می‌دهد.

کد خبر 246404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز