مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اروپایی‌ها در مرکز بزرگ آکوستیک خود شیپورهایی به شکل حفره گوش انسان ساخته‌اند که خروجی صوت آن به اندازه‌ای شدید است که به گفته آژانس فضایی اروپا، می‌تواند منجر به مرگ انسان شود.

صوت

براساس گزارش پاپ‌ساینس، این شیپور که به یک گوش بزرگ شباهت دارد عملکردی متفاوت از گوش دارد،‌این سازه درحقیقت بزرگترین و قدرتمند‌ترین سیستم صوتی در کل اروپا به شمار می‌رود.

حداکثر خروجی این سیستم به گفته آژانس فضایی اروپا،‌به اندازه‌ای شدید است که درصورتی که انسانی در معرض آن قرار گرفته‌باشد، جانش را از دست خواهد داد.

این شیپور بخشی از مرکز بزرگ آکوستیک اروپا وابسته به آژانس فضایی اروپا در هلند است. در این مرکز فضاپیماها و قطعات آنها در معرض امواج شدید صوتی قرار می‌گیرند تا توانایی آنها برای مقاومت در برابر صدای شدیدی که در هنگام پرتاب به فضا تجربه می‌کنند، سنجیده شده و مورد بررسی قرار گیرد.

صوت

برای ایجاد فرکانس‌های مختلف صوتی چهار شیپور در این مرکز وجود دارد. مهندسان برای ایجاد صدایی با شدت بیش از 154 دسیبل از گاز نیتروژن استفاده کرده و این گاز را به درون شیپورها هدایت می‌کنند.

مشخص نیست که این شیپورها واقعا می‌توانند منجر به مرگ انسان شود یا خیر زیرا آژانس فضایی اروپا دقیقا مشخص نکرده محبوس شدن در این مرکز می‌تواند منجر به مرگ شود یا اینکه تنها در معرض صدای شیپورها قرار گرفتن مرگبار خواهد بود. با این‌همه در بهترین حالت شدت این امواج صوتی به اندازه‌ای است که می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد آورد. پرده گوش انسان در برابر صوت 150 دسیبلی پاره خواهد شد و ریه نیر در برابر موج 200 دسیبلی متلاشی می شود.

این مرکز برای حفظ ایمنی از دیوارهای نیم‌متری از جنس بتون مسلح که از رزین‌های اپوکسی پوشانده‌شده،‌استفاده کرده‌است. این دیوار می‌تواند صدا را به درون اتاقک بازبتاباند. همچنین تازمانی که تمامی درها بسته نشده‌باشد، سیستم صوتی فعال نخواهد شد.

کد خبر 248498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز