مجید جلالی در یک دهه اخیر در دایره مربیان طراز اول فوتبال ایران قرارگرفته است.

دوران اوج مربیگری او به اواسط دهه 80مربوط می‌شود که به همراه پاس قهرمان لیگ برتر شد و با صبا باتری هم به قهرمانی جام حذفی رسید. با این حال جلالی روزهای سختی را در فوتبال ایران پشت‌سرگذاشته است. جدایی جلالی از تراکتور که حاشیه‌های زیادی را هم به همراه داشت، بهانه‌ای شد تا کارنامه مربیگری او را مرور کنیم.

جدایی تلخ از پاس

بهترین عملکرد جلالی در رقابت‌های لیگ برتر به سومین دوره ‌بازمی‌گردد؛ جایی ‌که جلالی هدایت پاس را برعهده گرفت و موفق شد در پایان هفته بیست‌وششم با 53امتیاز این تیم را به‌عنوان قهرمانی برساند. پاس با هدایت جلالی در مسیر قهرمانی در بازی‌های خانگی 8پیروزی و 4تساوی کسب کرد و هیچ‌گاه در ورزشگاه دستگردی طعم شکست را نچشید. پاس در آن فصل 15پیروزی، 8تساوی و 3باخت کسب کرد. پس از قهرمانی پاس، جلالی در سمت خود ابقا شد تا طبق پیش‌بینی‌ها، نتواند قهرمانی را تکرار کند. او لیگ چهارم را روی نیمکت پاس آغاز کرد اما به‌دلیل کسب نتایج ضعیف از سمت خود برکنار شد و جایش را به مصطفی دنیزلی داد. دومین مقطع حضور جلالی روی نیمکت پاس تهران، 11هفته بیشتر به طول نکشید و او به‌دلیل کسب نتایج ضعیف پست خود را به همایون شاهرخی تحویل داد.

در صبا هم برکنار شد

پس از اخراج از پاس، جلالی راهی صبا باتری شد تا اوضاع این تیم پرستاره را در قامت یک منجی سر و سامان ببخشد. صبا با مربیگری زینودینوویچ صربستانی با کسب 35امتیاز در رده نهم قرار داشت و جلالی بعد از حضور در این تیم، به‌عنوان قهرمانی در جام حذفی و سوپرکاپ رسید. او با این موفقیت از خودش به‌عنوان یک مربی صاحب سبک در فوتبال ایران رونمایی کرد. جلالی اما بار دیگر به سرنوشت اخراج پس از قهرمانی دچار شد. او در صبا در هفته‌ سوم پس از تساوی خارج از خانه برابر ابومسلم اخراج شد.

طعم تلخ سقوط

آقا معلم پس از اخراج از صبا باتری به سراغ چالشی سخت و نفسگیر رفت؛ هدایت یک تیم در حال سقوط. او از هفته نوزدهم لیگ برتر هدایت تیم بحران‌زده‌ شهید قندی را پذیرفت و در 5دیدار خانگی که روی نیمکت این تیم نشست یک پیروزی، 2 شکست و 2 تساوی کسب کرد تا یکی از ضعیف‌ترین دوران مربیگری خود را سپری کند. او در بازی‌های خارج از خانه همچنان که مسیر سقوط را می‌پیمود 6شکست و یک تساوی کسب کرد و در حسرت پیروزی باقی ماند.

عملکرد متوسط در استقلال اهواز

در هفتمین دوره لیگ برتر، پس از جدایی فیروز کریمی از استقلال اهواز، مسئولان این باشگاه ابتدا جلالی را به‌عنوان مدیر فنی به اهواز آوردند اما این مربی پس از 2هفته روی نیمکت استقلال اهواز نشست. جلالی در 10بازی خانگی که هدایت استقلال اهواز را بر عهده داشت، 3شکست، 3تساوی و 4پیروزی کسب کرد. جلالی در بازی‌های خارج از خانه آمار به‌مراتب بهتری داشت و 3پیروزی، 3شکست و 4 تساوی کسب کرد. او در نهایت با 46 امتیاز استقلال اهواز را در رده‌ هشتم قرار داد و عملکرد متوسطی داشت.

فراز و نشیب در فولاد

پس از استقلال اهواز، این فولاد خوزستان بود که مقصد بعدی آقای معلم در لیگ هشتم شد. او در این فصل افتخار چندانی کسب نکرد و با 50امتیاز در رده هفتم قرار گرفت. جلالی به همراه فولاد در تختی اهواز 7تساوی، 4شکست و 6پیروزی کسب کرد و در رده نهم امتیازآورترین تیم قرار گرفت. او در بازی‌های خارج از خانه 7پیروزی، 4تساوی و 6 شکست را کسب کرد و از این حیث در رده سوم تیم‌های امتیازآور قرار گرفت.قرارگیری در رتبه هفتم نتوانست مسئولان فولاد را راضی نگه‌دارد و آنها فصل بعد به سراغ لوکا بوناچیچ رفتند اما خیلی زود از تصمیم خود بازگشتند و بار دیگر جلالی را جایگزین او کردند. جلالی نیز در طول مدت حضور خود روی نیمکت فولاد در این فصل 7تساوی، 2شکست و 4پیروزی در تختی اهواز کسب کرد و در نهایت با 42امتیاز در رده دهم قرار گرفت.بهترین دوران حضور جلالی در اهواز به لیگ دهم بازمی‌گردد، جایی‌ که آمار بازی‌های خانگی جلالی و فولاد در تختی اهواز بسیار قابل توجه بود. او در این فصل 6تساوی، 10پیروزی و تنها یک شکست را در تختی اهواز تجربه کرد تا با کسب 54امتیاز در رتبه ششم قرار گیرد و همه را به فصل آینده امیدوار کند. با این حال او در بازی‌های خارج از خانه 4پیروزی، 6تساوی و 7شکست کسب کرد. لیگ یازدهم هم برای جلالی با فولاد آغاز شد اما عملکرد این مربی در بازی‌های خانگی بسیار بد دنبال شد. او در این فصل 4تساوی، 6شکست و تنها 7پیروزی کسب کرد تا مقدمات اخراج خود را با قرارگیری در رتبه‌ چهاردهم فراهم کند. او در بازی‌های خارج از خانه تنها 3 پیروزی کسب کرد و در مقابل 8 شکست و 6 تساوی در کارنامه خود و فولاد به‌جای گذاشت.

روزهای تلخ در تبریز

جلالی پس از یک سال دوری از لیگ برتر به تیم پرستاره‌ تراکتور رفت تا هم‌رؤیای این تیم برای قهرمانی را به حقیقت تبدیل کند و هم اینکه ارزش‌های فنی خود را بار دیگر به اثبات برساند. اما حاشیه‌های پرشمار این تیم و البته عدم‌تطابق شخصیت جلالی با جو حاکم بر سکوها سبب شد تا او به پایان خط نرسیده و ترجیح دهد دیگر روی نیمکت تراکتور نباشد. جلالی در مجموع 23 بازی روی نیمکت تراکتورسازی، 9پیروزی، 11تساوی و تنها 3 شکست کسب کرد و با 38 امتیاز در رده ششم به‌کار فنی خود پایان داد.

کد خبر 247165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز