گروه ورزشی: «باید موفقیت تیم ملی نوجوانان را به کل نوجوانان کشور تعمیم داد و با ایجاد شبکه بازیکن‌سازی، آنقدر تولید را بالا ببریم که دیگر نگران حفظ بازیکنان تا رده سنی بزرگسالان نباشیم.»

این ایده مجید جلالی، سرمربی فولاد خوزستان است که اعتقاد دارد اهمیت دادن به فوتبال رده‌های پایه، می‌تواند اثرات بلندمدت موثری را به همراه داشته باشد. جلالی گفت: «بسیاری از تیم‌ها برای حضور در تورنمنت‌های مختلف تیم‌های پایه، بازیکنان واقعی‌شان در آن رده سنی را نمی‌آورند چرا که صرفا به نتیجه‌گیری در آن تورنمنت فکر می‌کنند.

در این حالت اگر به نتایج خوبی هم برسند، نمی‌توانند در آینده از نتایج‌شان استفاده کنند.» وی با اشاره به موفقیت تیم ملی نوجوانان تاکید کرد:  «تیم‌ نوجوانان ما نشان داد که از سلامت کامل در این مسئله برخوردار است که جای امیدواری بسیار دارد. اما باید دقت داشته باشیم که از موضوع موفقیت تیم نوجوانان به بهترین شکل بهره‌برداری شود.

ما باید این موفقیت را به سمت کل فوتبالیست‌های نوجوان کشور سوق دهیم. اگر تنها توجه و فعالیت‌مان محدود به یک گروه 20 نفره شود، سود ما از این موفقیت به همان اندازه محدود است.»  جلالی سپس در خصوص دیدگاه‌های کوتاه‌مدت سخن گفت و آن را یک معضل دانست. او گفت: «اگر بازیکنان تیم‌های رده‌های پایه را در پروسه مثلا سه‌ساله تا رسیدن به مرحله بزرگسالان، حفظ کنیم، شاید تیم‌سازی کرده باشیم اما فوتبال‌سازی نکردیم.

اما از طرفی می‌توانیم در چنین مقطعی که شایستگی‌ها و موفقیت تیم‌ نوجوانان ما در جام جهانی برای همه روشن شد، مسئله را به صورت گسترده با برنامه‌ریزی‌های لازم به کل نوجوانان کشور تعمیم داده و به نوعی کارخانه بزرگ بازیکن‌سازی را به وجود آوریم.»

این کارشناس فوتبال ضمن اشاره به معضلات فرهنگی فوتبال ایران تصریح کرد: «البته بستر نامناسبی که در فوتبال ما وجود دارد و می‌تواند بازیکنان فعلی تیم نوجوانان را تا رسیدن به مرحله بزرگسالان تحت تاثیر قرار دهد نمی‌توان فراموش کرد. شاید این معضلات هم‌اکنون در میان برخی از بازیکنان نوجوانان وجود دارد و شبکه دلالی آنها را به چشم طعمه می‌نگرد.

قطعا نمی‌توان در کوتاه‌مدت با این بستر نامطلوب مبارزه کرد اما فکر می‌کنم تنها راه‌حل ثمربخش و مهم مقابله با آن، بالا بردن حجم تولید است.» سرمربی تیم فولاد خوزستان تاکید کرد: «وقتی ما بفهمیم که با یک تیم نمی‌شود‌ فوتبال را درست کرد به سمت بازیکن‌سازی می‌رویم. »

کد خبر 95300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز