همشهری آنلاین: تحقیقات اخیر محققان دانشکده پزشکی هاروارد آمریکا نشان می‌دهد که وارد شدن ضربه‌های هرچند خفیف به ناحیه سر می‌تواند باعث کاهش حافظه و مشکل در تفکر شود

ضربه‌های خفیفی هم که به سر وارد می‌شوند، خطرناک هستند

به گزارش ایرنا، برای همه ما پیش می‌آید که سرمان به در کابینت یا کمد اصابت کند یا هنگام سوارشدن به اتومبیل با سقف برخورد کند.البته اصابت سر با اشیا در کودکان به علت بازیگوشی و سالمندان به علت تاری دید و عدم تعادل، شایع‌تر است.

تحقیقات اخیر محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می‌دهد که اصابت ضربه‌ای هرچند کوچک به مغز مشکلاتی را در زمینه تفکر و حافظه بوجود می‌آورد.

در این بررسی فوتبالیست‌ها و بازیکنان هاکی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از برخی از این بازیکنان خواسته شد که در طول مسابقه از کلاه ایمنی خاصی که دارای حافظه الکترونیکی بود استفاده کنند. این کلاه قادر به ضبط تمام ضربه‌ها، شدت و میزان آن و لحظه برخورد بود.

79 ورزشکار، داوطلب شرکت در این آزمایش شدند و همگی قبل و بعد از آزمایش مورد اسکن مغزی و تست حافظه قرار گرفتند.

نتیجه آزمایش نشان داد که ماده سفید مغز ورزشکارانی که ضربه مستقیما به سرشان اصابت کرد، تغییر کرده بود. ماده سفید مسئول حمل پیام به بخش‌های مختلف مغز است.

در ادامه تحقیقات آمده است که تکان شدید نیز همین تاثیر را بر مغز دارد. علایم رایج این آسیب‌های مغزی عبارتند از سردرد، خستگی، گیجی، تهوع و تاری دید که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه شود.

محققان به افراد توصیه می‌کنند که هنگام فعالیت روزانه و پیاده روی، از انجام دوکار همزمان؛ به خصوص ارسال پیامک جلوگیری کنند و تمام حواس خود را روی محیط و موانع تمرکز کنند. در ضمن استفاده از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری و موتورسواری توصیه شده است.

کد خبر 248891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز